Svar: MME-flaske udtrapning hos et vedholdent barn
21. januar 2016
Alder:
11 mdr.
Kære Stines mor
Tak for dit brev og dejligt at høre, at du har fået lidt mere ro på omkring vuggestuestart:)
Det kunne godt lyde som om, at jeres datter er blevet uhensigtsmæssigt afhængig af sin flaske, og at hun dermed har fået et søvnassociationsproblem.
Der er gode søvnassociationer:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. Øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
Der er mindre gode søvnassociationer:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
De gode søvnassociationer er gode fordi de lærer jeres datter at falde i søvn selv. Hun lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted, hvor hun skal falde i søvn. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de giver jeres datter en afhængighed af jer.
Vi har alle sammen rigtig mange opvågninger om natten - vi skifter stilling, trækker dynen om os, sparker dynen af, putter os ind til vores partner osv. Når vi har disse små opvågninger så registrerer vi, at alt er, som da vi faldt i søvn, hvis det er det, så sover vi trygt og roligt videre. Hvis jeres datter falder i søvn med sin flaske i munden, eller falder i søvn i jeres favn eller lignende, så vil hun naturligt mangle dette, når hun har sine naturlige natlige opvågninger. Så vil hun klynke, vågne mere og mere op og blive mere og mere urolig og vil ikke kunne sove videre, før du kommer og giver hende flaske i munden igen eller tager hende op i din favn, vugger hende eller lignende.
Det er ofte lettere at få skabt nye vaner om dagen, end det er om natten. Derfor er det rigtig godt, hvis du kan holde fast i at hun om dagen ikke skal have flaske - heller ikke før sin middagslur. Hun må dog gerne få lidt mme af en kop, gerne sammen med en banan, så hun får et lille mellemmåltid at sove på.
Det vil også være rigtig godt at du om aften forsøger at indføre en putteklud, slaskedukke, puttebamse eller lignende. Noget der på sigt kan fungerer som substitut for dig og som hun kan bruge, når hun skal i vuggestue, sove der og vænne sig til at være adskilt fra dig i dagtimerne. Ritualet skal bruges hjemme og bruges i vuggestuen - klud, bamse osv. skal følge hende overalt og være en fast del af trøst og det at skulle sove. De fleste børn er mellem 12-18 måneder, når de begynder at tage klud eller bamse til sig og bruge den bevidst, men den kan med fordel introduceres nu.
Og så skal ritualet om dagen føres over til om aftenen, så hun her puttes på samme måde og ja - antallet af flasker skal skæres ned. Hun må gerne få to flasker lige nu - en flaske, når hun puttes om aftenen og så en flaske sen aften. Men om natten skal hun ikke længere have flaske, og det er vigtigt, at hun ikke falder i søvn med flasken i munden, ligesom det er vigtigt, at hun ikke falder i søvn i din favn, men oplever at falde i søvn i sin seng. Hun må gerne få flasken i sengen, men I skal nå dertil, hvor hun slipper sin flaske, smiler til dig, triller om på siden og sover, så du sikrer dig, at hun ikke er afhængig af den i munden for at kunne sove.
Og så vil det også være rigtig godt, at du indfører en godnatgrød som en fast del af hendes putteritual. Den vil mætte hende lidt ekstra og sikre, at hun ikke vågner om natten fordi hun reelt er sulten. Derudover skal hun naturligvis sikres mad nok hele dagen igennem:)
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur med putteklud, bamse
Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager, kogte pastaskruer, stykker af frikadelle eller lignende. Må også stadig meget gerne få grøntsagsmos med kød eller fisk som supplement til mad med mere bid. Vand af kop.
Tilbydes en banan og en kop mme og puttes herefter til middagslur med putteklud og bamse
Eftermiddag 16: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtgrød med lidt mme, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. efter behov.
Tilbydes en godnatgrød ca. 19.30, får herefter børstet tænder.
Flaske og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 24: Flaske og sover videre uden yderligere mælk til næste morgen tidlig, hvor dagen så starter med morgengrød
Det er rigtigt, at du de næste par måneder frem skal trappe ud af flaskerne. I første omgang vil det være rigtig godt at fjerne flasken sen aften og du skal her give hende mindre og mindre mælk. Så hun ikke får 180 ml, men 160, 140, 120, 100 osv. og til sidst helt kan undvære. Samtidig med at du trapper ud i mængden, så skal du stadig bibeholde godnatgrøden og samtidig sikre hendes indtag tilstrækkeligt hele dagen igennem - og naturligt bruge puttekluden, bamsen osv. som det der hjælper hende til at sove uden sin flaske. Og når hun kan sove uden flasken sen aften, så trapper du ud af flaske, før hun puttes om aftenen. Her også give hende mindre og mindre og til sidst overgå til mælk af en kop - samtidig med, at du stille og roligt måske også introducerer en godnathistorie eller lignende, sammen med bamse, putteklud osv.
Du skal være opmærksom på, at hun naturligt godt kan søge dig ekstra meget om aftenen og natten, når I nu bliver adskilt om dagen. Det er her vigtigt, at du forsøger at huske på, at hun ikke behøver undvære sin mor, det er flasken, som hun skal væk fra og det er to forskellige ting. Du skal naturligvis stadig give hende masser af nærhed, tæt fysisk kontakt osv. så hun mærker, at du stadig er der for hende.
Det vil være rigtig fint at trappe ud af den sene aftenflaske i løbet af den næste månedstid og stille og roligt så trappe ud af flasken før putning. De fleste børn stopper helt med flaske, når de er mellem 13-15 måneder gamle - tommelfingerreglen hedder dog, at børn bør stoppe senest ved 18 måneder. Der er derfor lidt måneder at løbe på, men det er rigtig godt, at du stille og roligt går i gang:)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke med det hele! Og fortsat god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske