Svar: Søvnmønster - desperate efter mere søvn

20. november 2015

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Sabrina

Tak for dit brev :) og velkommen til - dejligt at høre, at I har fulgt med på sidelinjen og nu selv har fået lyst til at skrive til mig - jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig, og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker, du kan bruge:)

Du fortæller, at jeres dreng kun får flaske inden puttetid om aftenen - det vil sige, at han om dagen kan puttes til lur uden at få flaske først - hvordan falder han i søvn om dagen? Det vil være rigtig godt, hvis I om aftenen kan forsøge at indføre samme rutine, så han ikke falder i søvn med sin flaske. Hvis han er afhængig af flasken for at sove, så kan I risikere at han vågner op og søger flasken igen og igen i løbet af aftenen og natten.

Det handler alt sammen om søvnassociationer, de rutiner og ritualer vi har i forbindelse med at falde i søvn. Vi vågner alle sammen mellem 10-20 gange hver nat. Her registrerer vi at alt er, som da vi faldt i søvn. Hvis det er det, så sover vi trygt videre, men hvis det ikke er det, så kan vi naturligt ikke sove.

Hvis jeres dreng falder i søvn med sin flaske i munden om aftenen, vil han derfor søge den igen og igen, når han har sine små opvågninger. Det samme, hvis han f.eks. falder i søvn i jeres favn. Så vil han vågne op, registrerer at han ikke længere ligger i jeres arme og vil naturligt ikke kunne komme videre i søvnen, før I tager ham op, vugger ham osv. som I har gjort, da han skulle sove. I skal derfor være opmærksomme på, hvordan han falder i søvn og det kan være nødvendigt at arbejde på, at han lærer at falde i søvn i sin seng, så han forbinder sin seng med stedet, hvor han skal sove - og at han er i stand til at overgive sig til søvnen, uden at han har flaske i munden.

Bruger han sut? Du fortæller, at han altid har sovet dårligt om natten, det er ikke noget nyt. Her skal I være opmærksomme på, om I har vænnet ham til at sove med sut i munden hele natten. Det er naturligt, at han har brug for en sut, når han skal overgive sig til søvnen, men når han sover, så vil han naturligt tabe sutten og nogle gange, så får man skabt det jeg kalder for vanebetinget afbrudt søvn. Det vil sige, at han har lært at han ikke kan sove uden sutten i munden og hver gang han så taber den, registrerer at den mangler, så vågner han, græder/klynker og I kommer så og giver ham den i munden. Det giver afbrudt søvn for både ham og jer...

Med den alder han har nu, kan han godt lære ...

Annonce

... at finde sin sut selv. Han skal først lære det om dagen, selv tage den, vende den rigtigt og komme den i munden. Når han kan om dagen, så kan han hjælpes til dette om natten. I kan give ham lidt ekstra sutter i sengen, evt. koble sutten på en klud, hjælpe ham med at lede efter sutten og han kommer den så selv i munden. Allerbedst er det dog, hvis han helt kan undvære den om natten.

Så kan det også være en overvejelse værd, om han har ondt. Det kunne være smerter fra ørerne fordi det typisk viser sig, når barnet har sovet et par timer. Han bliver putter, falder i søvn og efter et par timer, så er trykket i ørerne så stort, at han får ondt. Så kommer han op på højkant, trykket i øret falder, smerten mindskes, han puttes, sover igen måske en time, så stiger trykket igen, han får atter ondt og vågner. Har han problemer med ørerne, så skal dette naturligvis behandles. Du nævner, at I har været ved ørelæge - men øreproblemer kan opstå hurtigt og har han f.eks. været forkølet, kan det godt give problemer.

Nogle børn sover også afbrudt, fordi de f.eks. lider af astmatisk bronkitis og hoster rigtig meget hele natten. Det skal selvfølgelig også behandles, hvis det er tilfældet hos jer.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Og så er der jo det med dagsrytmen og maden, som du også selv nævner. Du skal naturligvis sikre dig, at han spiser og drikker tilstrækkeligt hele dagen igennem, så han ikke behøver søge det om natten. Det lyder som om, at han om aftenen når at indtage en del mælk - han får sin aftenflaske og derudover drikker han så nogle gange 1-3 flasker - det fylder en del i maven og derfor skal I forsøge at fylde lidt ekstra væske på ham hele dagen igennem, så han med sikkerhed ikke søger flasken fordi han reelt er tørstig.

Godnatgrøden er en god idé, fordi den er med til at sikre, at han ikke vågner på grund af sult. Det bør være en grovere grød, gerne en havregrød, flerkornsgrød eller mysligrød. Det giver en god mæthed og en god ro i maven. Det kan være med til at nedsætte mælkebehovet om aftenen...

Og så vil det være rigtig godt, at I skære ned i mængden af de flasker, som I tilbyder ham - meget gerne når dertil, hvor han måske bare får en slurk mælk af en kop og således ikke fyldes med mælk/væske - men lærer at sove uden. Samtidig med at hans indtag om dagen jo så skal sættes lidt op og godnatgrøden være et fast ritual...

Jeg håber, I kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Vugge - møbel

En vugge er en lille babyseng, der kan vugges/gynges. At bruge en vugge har mange fordele, da det er med til at stimulere barnets ligevægtsorgan og dermed har betydning for barnets videre udvikling. Samtidig er en vugge ofte mindre end en tremmeseng, hvilket er med til at gøre den tryg for baby at sove i - mange børn kan sove i en vugge de første 3-4 måneder.

Der findes mange forskellige vugger på markedet, og i mange familier er en vugge også noget, der går i arv. Nogle vugger...

Læs mere i Babylex

Jern - jerntilskud præmatur

Børn, der er født for tidligt, har behov for jerntilskud, da de har mindre depot af jern ved fødslen og større væksthastighed. Jern tilskuddet startes 6 uger efter fødslen:

Fødselsvægt < 1500 gram: Ca 8 mg jern dagligt i 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: ca 8 mg jern dagligt til 6 måneder

Børn, som får mere end halvdelen af deres ernæring som modermælkserstatning, skal have ½ dosis jern, dvs. ca. 4 mg hver dag eller 8 mg hver anden dag.

Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det er lige før jeg synes det bliver pinligt at jeg skriver så meget til dig, men dine svar er enormt nyttige og jeg har fået en god tillid til dig, så du kommer til at høre mere fra mig.

Tak fra Sophus´ mor