Svar: 5 måneder søvn
7. oktober 2015
Alder:
5 mdr.
Kære Olga
Tak for dit brev - jeg beklager svartiden, som skyldes, at jeg har været på babymesse de sidste dage:)
Det lyder som om, at det tærer på dig at amme - du vejer nu kun 47 kg og ligger 2 kg under den vægt du havde, før du blev gravid. Det lyder som om, at din læge også synes, at amningen måske er lidt for hård for dig - og jeg tænker, at du måske skulle overveje at supplere Sofia med en flaske. Du må stadig gerne amme, men måske ville en flaske sen aften give jer lidt mere ro, og du kunne få lidt sammenhængende søvn og lidt flere kræfter...
Det er rigtig fint med 2 måltider skemad - hvis du fornemmer at Sofia virker parat, må du dog godt øge hende til 3 måltider skemad. Det kan være bedre at hun tilbydes f.eks. 1/2-3/4 dl. skemad 3 gange dagligt, sammen med vand af kop og derudover brystet - end at du giver hende 1.5 dl skemad to gange dagligt.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre, tilbydes evt. brystet når dagen begynder, så I på den måde vågner stille og roligt op.
Morgen 8: Tilbydes 1/2 dl. grød, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Tilbydes 1/2-3/4 dl. grød eller grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Ammes
Puttes til dagens 3. lur - eller måske springer hun den over, hvis hun har sovet to lange lure i stedet.
Aften 18: Tilbydes 1/2-3/4 dl. grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl 20 - tidspunktet afhænger lidt af, hvilket tidspunkt den 3. lur ligger på og om hun sover to eller tre lure om dagen.
Sen aften 23-24: Ammes - Eller tilbydes her en flaske med modermælkserstatning.
Midt nat: Ammes x 1 efter behov
Bruger Sofia sut? Det kan hjælpe hende til ro, hvis hun vil tage imod en sut, så når hun har fået mælk, så får hun sutten og puttes i sin seng, hvor hun så kan sove.
Du skal også prøve at arbejde på, at hun flyttes fra din favn og ned i sengen, lige der, hvor hun næsten sover, men dog kan registrere, at hun ligger i sin seng. Det er vigtigt, at hun lige når at følge lidt med og kan fornemme, hvor hun puttes. Hvis hun falder i søvn i din favn og derefter flyttes sovende, så vil hun vågne op, blive urolig over, at hun ligger et andet sted og vil ikke kunne komme videre i søvnen før du atter tager hende op i dine arme. Det er derfor godt, hvis hun kan puttes ned, hvor du ønsker hun skal sove.
Det er korrekt, at hendes udvikling lige nu kan give ekstra urolig søvn og det kan godt være, at hun om natten har brug for lidt stillingsskift, kærtegn osv. for at komme videre i søvnen - det er helt okay. Men prøv om du kan undgå at tage hende op i din favn, hver gang hun vågner, prøv om du kan undgå at lægge hende til brystet osv. hver gang hun vågner - du skal forsøge at få hende videre i søvnen med så lidt aktivitet fra din side som muligt.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med hende:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske