Svar: 5 måneder søvn

7. oktober 2015

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Olga

Tak for dit brev - jeg beklager svartiden, som skyldes, at jeg har været på babymesse de sidste dage:)

Det lyder som om, at det tærer på dig at amme - du vejer nu kun 47 kg og ligger 2 kg under den vægt du havde, før du blev gravid. Det lyder som om, at din læge også synes, at amningen måske er lidt for hård for dig - og jeg tænker, at du måske skulle overveje at supplere Sofia med en flaske. Du må stadig gerne amme, men måske ville en flaske sen aften give jer lidt mere ro, og du kunne få lidt sammenhængende søvn og lidt flere kræfter...

Det er rigtig fint med 2 måltider skemad - hvis du fornemmer at Sofia virker parat, må du dog godt øge hende til 3 måltider skemad. Det kan være bedre at hun tilbydes f.eks. 1/2-3/4 dl. skemad 3 gange dagligt, sammen med vand af kop og derudover brystet - end at du giver hende 1.5 dl skemad to gange dagligt.

En plan for dagen kan se således ud:

Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre, tilbydes evt. brystet når dagen begynder, så I på den måde vågner stille og roligt op.

Morgen 8: Tilbydes 1/2 dl. grød, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.

Ammes og puttes til formiddagslur

Frokost 11.30: Tilbydes 1/2-3/4 dl. grød eller grøntsagsmos, vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur

Eftermiddag 16: Ammes

Puttes til dagens 3. lur - eller måske springer hun den over, hvis hun har sovet to lange lure i stedet.

Aften 18: Tilbydes 1/2-3/4 dl. grøntsagsmos, vand af kop.

Ammes og puttes ...

Annonce

... til natten ca kl 20 - tidspunktet afhænger lidt af, hvilket tidspunkt den 3. lur ligger på og om hun sover to eller tre lure om dagen.

Sen aften 23-24: Ammes - Eller tilbydes her en flaske med modermælkserstatning.

Midt nat: Ammes x 1 efter behov

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Bruger Sofia sut? Det kan hjælpe hende til ro, hvis hun vil tage imod en sut, så når hun har fået mælk, så får hun sutten og puttes i sin seng, hvor hun så kan sove.

Du skal også prøve at arbejde på, at hun flyttes fra din favn og ned i sengen, lige der, hvor hun næsten sover, men dog kan registrere, at hun ligger i sin seng. Det er vigtigt, at hun lige når at følge lidt med og kan fornemme, hvor hun puttes. Hvis hun falder i søvn i din favn og derefter flyttes sovende, så vil hun vågne op, blive urolig over, at hun ligger et andet sted og vil ikke kunne komme videre i søvnen før du atter tager hende op i dine arme. Det er derfor godt, hvis hun kan puttes ned, hvor du ønsker hun skal sove.

Det er korrekt, at hendes udvikling lige nu kan give ekstra urolig søvn og det kan godt være, at hun om natten har brug for lidt stillingsskift, kærtegn osv. for at komme videre i søvnen - det er helt okay. Men prøv om du kan undgå at tage hende op i din favn, hver gang hun vågner, prøv om du kan undgå at lægge hende til brystet osv. hver gang hun vågner - du skal forsøge at få hende videre i søvnen med så lidt aktivitet fra din side som muligt.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med hende:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Mekonium - den første afføring

Mekonium er betegnelsen for den første afføring, som spædbarnet har. Afføringen er sort og klæbrig og ser ud som tjære.

Det, der kommer ud, er det fostervand, som barnet har drukket, da det lå inde i maven. Det indeholder blandt andet hår og afstødte hudceller. Fostervand, hår og hudceller samler sig i tarmen og bliver udskilt som mekonium, når barnet bliver født. Nogle gange udskiller barnet mekonium forbindelse med fødslen, hvilket er med til at give grønt fostervand.

Læs mere i Babylex

Hormonbehandling

Hormonbehandling bliver brugt som fertilitetsbehandling, ofte i forbindelse med insemination.

Man giver kvinden hormontabletter som stimulerer kvindens ægløsning, så der modnes flere æg end normalt.

Derudover kontrollerer man kvindens ægløsningstidspunkt, ved hjælp af hormon-indsprøjtning, så man kan afpasse tidspunktet fuldstændig med samleje eller insemination.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej

Så er Viggas mor på banen igen og sidder her med smil på læben og tænker over at du fik ret igen..... du har en fantastisk brevkasse og jeg ville være helt lost uden den :))

Tak for en dejlig brevkasse og undskyld jeg ikke kan gøre mine breve kortere :))

Med venlig hilsen
Viggas mor