Svar: Søvn og putning - 5 mdr.

25. marts 2015

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Anita

Tak for dit brev og velkommen til :) Dejligt at høre, at du har fået lyst til selv at skrive til mig og at du har fulgt med på sidelinjen:)

Jeg tænker umiddelbart, at der er flere ting som spiller ind hos jer. Og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig…

For det første, så er der jeres drengs alder og udvikling. Der sker rigtig meget med ham både motorisk og mentalt og det gør, at han kan have svært ved at overgive sig til søvnen, ligesom han kan have svært ved at sove roligt, når han først sover. Samtidig begynder hans søvn at indeholde flere søvnstadier og mange børn har i denne alder rigtig svært ved at komme fra et søvnstadie til et andet. Det betyder at de har tendens til at vågne lidt op efter måske 20 eller 40 minutter, hvor de skal hjælpes videre i søvnen - og helst skal hjælpes uden at blive taget op, få sut eller få mælk. De skal altså lære at komme videre i søvnen med så lidt hjælp som muligt.

På samme måde vil det være rigtig godt, at han nu lærer at sove uden at have brystet i munden. Han skal stadig ammes før han puttes, mælken er vigtig og god og en fast del af putteritualet, men du skal prøve at putte ham fra din favn og ned hvor han skal sove, før han sover helt. Det er vigtigt, at han lige når at registrere at han puttes uden brystet i munden og ikke længere er i din favn. Ellers vil han naturligt, når han har sine små opvågninger i søvnen, når han skifter fra et søvnstadie til et andet, søge dig og søge brystet igen og igen, fordi det var sådan han faldt i søvn.

Det er rigtig fint at du i en periode har forsøgt at amme ham to gang mellem hver lur og det lyder som om at du har masser af mælk - MEN, det lyder også som om at han behøver noget mere mad. Han er en fysisk stor dreng og han lyder parat til skemad. Selvom du ammer ham meget, så lyder det ikke som om at mælken helt er tilstrækkelig for ham mere. Jeg vil derfor anbefale at du begynder med lidt skemad 2 gange dagligt - i første omgang starte om dagen f.eks. til frokost og når han har fået grød 3-7 dage der og hvis det går fint, så øger du hans indtag, så han også får skemad om aftenen og her kan du så give ham grøntsagsmos. Ved siden af skal han så ammes.

Skemaden skal ikke erstatte amning men skal komme ud over hans vanlige indtag af mælk og det vil være rigtig godt, hvis du kan forsøge at skabe en rytme, hvor han tilbydes skemad og vand af kop når han f.eks. vågner af sin formiddagslur og så giver ham bryst før han så puttes til sin middagslur. Når han bliver 6 måneder, vil det være rigtig godt, hvis du starter med morgengrød, så han starter dagen med morgenmad og bliver ammet før I så kører storebror i børnehave, hvor lillebror så kan sove sin formiddagslur som han plejer.

Det gennemsnitlige søvnbehov i denne alder er ca. 15 timers søvn i døgnet. Jeres dreng sover nattesøvn fra kl 22 til 07, altså 9 timer og om dagen sover han ofte en formiddagslur på ca. 2 timer nogle gange mindre (1.5 time), andre gange lidt mere (3 timr). Og så en middagslur på 2.5 time og derudover en powernap først på aftenen. Det lyder således som om at han samlet får sit søvnbehov dækket.

Det er helt normalt at børn i jeres drengs alder kan gå sent i seng, at hans døgnrytme er sådan, at han først sover sent om aftenen og ofte vil det ændre sig af sig selv i takt med at han bliver ældre. Det at han begynder med skemad, kommer op og starter dagen til fast tid, har faste spisetider osv. hele dagen igennem vil naturilgt påvirke hans rytme. Det samme vil hans alder, fordi han f.eks. begynder at kunne være vågen i lidt længere tid af gangen, bruger sig selv mere og mere motorisk osv.
Hvorvidt I skal ændre noget lige nu afhænger derfor af, hvordan I synes det fungerer, ...

Annonce

... for måske vil det ændre sig i løbet af de næste uger…

Indtil da vil det være rigtig godt, hvis I kan arbejde på et fast stå op tidspunkt, så han kommer op hver dag f.eks. kl 7 - det vil passe med at han omkring 6 måneders alderen, så kan få morgengrød kl 7.30. I bør holde fast i stå op tidspunktet uanset om det er hverdag eller weekend, så dagen starter ens - jo mere ens stå op tidspunkt han har, jo mere ens vil resten af dagens rytme ofte være.

Han må gerne sove 2 lure og en powernap dagligt, det lyder helt normalt og fint i forhold til hans alder. Det I kan forsøge at arbejde på er, at hans formiddagslur ikke varer mere end 1.5-2 timer. Hvis han sover mere, er det okay, men hvis han viser tegn til at ville vågne, så behøver du ikke kæmpe for at forlænge hans lur om formiddagen, men må i stedet gerne tage ham op. På den måde vil hans dagssøvn blive kortere. Det kan også være, at det hos jer vil fungere rigtig godt, at han sover en lang formiddagslur og så sover sin middagslur senere og derfor helt kan springe powernappen først på aftenen over - og i stedet gå tidligere i seng…

En dagsplan kan se således ud:

Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre

(Morgen 7.30: Her indføres en morgengrød omkring 6 måneders alderen, vand af kop)

Formiddag 9: Ammes, puttes i barnevognen og storebror følges i børnehave

Frokost 11-11.30: Tilbydes lidt grød, evt. med lidt frugtmos som topping, det kan være hjemmelavet eller færdiglavet, vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur ca kl 13.30

Eftermiddag 16-17: Ammes

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Powerapper evt. men måske vil den nogle dage kunne springes over og han vil i stedet kunne blive puttet tidligere

Aften 19 (kl 17.30-18, hvis han springer powernappen over): Tilbydes lidt grøntsagsmos. Dette måltid introduceres i løbet af en uges tid, når han har vænnet sig til grød til frokost, vand af kop.

Ammes og puttes til natten mellem kl 20-22 - det afhænger igen af, hvorvidt han har sovet powernap eller ej.

Sen aften 23-01: Ammes rigtig godt og puttes tilbage i egen seng

Midt nat - evt. amning.

Hvis han har sprunget powernappen over og derfor er ammet og puttet kl 19.30-20, så vil han have behov for mælk igen omkring midnat. Hvis han er ammet og puttet kl 22, vil han sandsynligvis have behov for mælk igen omkring kl 01-02.

Det ville være dejligt, hvis han kunne sove uden mælk fra kl 20-07, som jeres læge har sagt. Dette kan man dog slet ikke regne med, når han ikke er ældre. Han vil naturligt skulle have mælk aften, sen aften og tidlig morgen. Faktisk er mange børn 6 måneder før de kan undvære mælk midt nat. Det vil være forventeligt at han lige nu kan sove 4-5 timer uden mælk om natten og i 6 måneders alderen vil han kunne sove 5-6 timer uden mælk f.eks. fra kl 23.30 til 05… Jeg vil mene at de fleste børn er 10 måneder eller mere før de fuldstændig kan undvære mælk. Jeg ved godt at nogen kan, for der er altid undtagelser, men det er ikke dette I skal gå ud fra - det vil kun gøre jer kede af det og frustrerede, hvis I sætter jer urealistiske mål:)

I stedet for at amme ham, når han vågner og før han skal sove, som du har gjort i et stykke tid (hvilket er super fint!), så vil det være rigtig godt at skemaden nu træder ind og erstatter amningen, når han vågner. Amningen før putning skal du jo som sagt så stadig beholde - og nogle gange kan det her faktisk være en god idé, at du lægger en skiftning ind imellem. Så du ammer ham, skifter ham og ammer ham igen før han så puttes. Det kan være et forsøg værd. Det kan faktisk være med til at gøre, at den opvågning han har efter 20-30 minutter undgås:)

Jeg håber at du kan bruge mine tanker lidt videre. Der er lidt at gå igang med:)

Rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Feberkrampe

Det lille barn evne til at kunne regulere sin temperatur er umoden. Det betyder, at nogle børn får krampe i forbindelse med, at de får feber. Temperaturen kan stige pludseligt, og når temperaturen stiger for hurtigt, kan temperaturreguleringscenteret i hjernen ikke følge med, og kramperne opstår.

Feberkramper opstår hos 2-5% af børn mellem 6 måneder og 5 år, og det er den hyppigste årsag til kramper hos børn. Feberkrampe er delvist arveligt, så end forældre eller søskende har...

Læs mere i Babylex

Flaskegivning

Når du giver dit barn flaske, så er det vigtigt, at du gør det til en hyggestund for jer begge. Det er vigtigt, at du sidder godt, og det er vigtigt, at dit barn har kropskontakt, når det spiser. Derfor er det rigtig godt, hvis du kan sidde med dit barn i din favn og ikke lader barnet ligge alene med flasken.

Når du sidder med dit barn i dine arme og giver barnet flaske, så sørg for, at barnet en gang imellem får en pause, hvor det har mulighed for at komme af med en bøvs. Sid...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Helen har altid et godt råd og det som overrasker mig mest er faktisk hvor go' hun er til at sætte sig ind i min verden og hvordan hun hurtigt fornemmer hvordan hun skal takle mig som person.

Camilla Martin