Svar: Kun 1 lur?

7. september 2014

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Marlene

Tak for dit brev :)

Det ville være rigtig dejligt, men jeg tror desværre ikke, at din datters opvågninger og vægring mod at skulle sove handler om, at hun kun skal have en lur - hvis du begynder at putte hende til en lur dagligt, så vil du måske opleve en forbedring i en kort periode, men det vil hurtigt kunne vende, fordi hun højst sandsynligt vil komme i søvnunderskud, blive overtræt og derfor få sværere ved at sove og også sværere ved at falde i søvn…

Jeg tænker, at det bedste du kan gøre er at sørge for at I starter dagen til samme tid hver dag og stille og roligt få kørt en helt fast rytme ind. Faste tidspunkter for mad, faste tidspunkter for aktivitet - hvor hun skal bruge sig selv rigtig meget både motorisk og mentalt - og faste tidspunkter for søvn. Jo mere fast rytme du kan skabe, jo mere vil hun føle sig parat til at sove, når hun bliver puttet og jo lettere vil hun kunne overgive sig til søvnen.

Og derudover så handler det rigtig meget om at hun skal lære at sove uden at være i din favn og hun at have brystet i munden. Hvis din datter har lært, at det at falde i søvn betyder at hun ligger hos dig og ammes, så vil hun naturligt søge dette hele natten igen og igen. Vi vågner alle sammen mellem 10-20 gange om natten og registrerer, at alt er som da vi faldt i søvn og hvis det er det, så sover vi videre, hvis ikke det er det, vil vi vågne yderligere op.

Det kan sammenlignes med at du falder i søvn ved siden af din mand/kæreste om aftenen og han så forsvinder i løbet af natten. Hvis du vågner og oplever at han er væk, så vil du ikke kunne sove videre, men i stedet vil du vågne yderligere op, du vil mærke en uro og du vil ...

Annonce

... begynde at søge efter ham, for at finde ud af hvor han er blevet af. Du ville først falde til ro, når du havde fundet ud af at der ikke var sket noget, at han bare var gået på toilet, ikke kunne sove og derfor var stået op, sad og læste eller lignende. Og det samme sker for jeres datter - hvis hun er afhængig af at falde i søvn tæt med dig eller med dit bryst i munden, så vil hun naturligt mangle dette om natten, når hun har sine små opvågninger og derfor søge brystet igen og igen og igen...

Jeres datter skal derfor lærer at sove på afstand af jer og stille og roligt også lære at sove i sin egen seng. Men hun skal stadig lære det på en tryg og god måde og I skal være der for hende. I skal sætte noget andet i stedet for brystet - det kan være en putteklud, en puttebamse eller lignende, så hun på sigt har en substitut, som hjælper hende og som gør hende tryg, når hun skal sove. Ligesom hun skal fyldes godt op med rigtig mad hele dagen igennem, så du er sikker på at hun ikke vågner, fordi hun er sulten eller tørstig.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Hun skal stadig ammes - to gange i døgnet - men hun skal lære at sove uden at have brystet i munden og uden at du har hende i din favn. Hun skal lære at falde i søvn ved siden af dig eller far og lære på sit at forbinde sin egen seng med stedet, hvor hun sover.

Og når alt dette er sagt, så skal du naturligvis også altid sikre dig, at hun ikke pludselig vågner og er ekstra brystsøgende, fordi hun har ondt - hun kan jo godt være ved at blive syg, have ondt i ørerne, ondt for tænder, ondt i halsen eller andet, som gør at hun naturligt søge brystet og din favn lidt ekstra lige nu:)

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Nysgerrighed børn

At være nysgerrig er den egenskab, der giver barnet nye erfaringer, og dermed får barnet til at udvikle sig og blive mere intelligent. Små børn er født som små forskere, der er rigtig gode til at undre sig over ting de møder og være nysgerrige på den verden, der omgiver dem.

Et barn skal derfor ikke stoppes i at udforske verden, men skal have lov til at undersøge og bibeholde sit naturlige anlæg for nysgerrighed. Det lille barn skal således opfordres til at føle, gribe, smage og...

Læs mere i Babylex

Lus hos børn

Rigtig mange familier oplever, at deres børn kommer hjem med lus, og det bedste du kan gøre er at kæmme dit barn. Kæmning gør du bedst således:

1. Først vasker du barnets hår almindeligt. Helt våde lus sidder stille, men hvis lusene er tørre eller kun let fugtige, så bevæger de sig rundt. Våde lus er derfor lettere at få fat i. Sæt barnet på en stol foran dig, så du sikrer dig en god arbejdsstilling. Det tager tid at kæmme hår.

2. Så kommer du en god portion balsam...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for kampen i medierne mod ’skrig dig i søvn’ metoden. Den er godt nok sej!

Jeg videresendte dit indlæg fra din egen side til en kollega, som var grædefærdig af tvivl over om hun var en dum og dårlig mor, når hun bare blev ved med at gå ind til sin grædende søn om aftenen. Hun var simpelthen så lettet og følte sig så godt bakket op. Hun havde fået mange ’gode råd’ fra venner og familie, som også havde forsikret hende om at hun både forkælede barnet og gjorde det utrygt (?!?) med sin inkonsekvens og blødsødenhed.

Det er en vigtig, vigtig kamp du kæmper for at få spredt et væsentligt budskab!