Svar: Døgnrytme - 2 mdr.
8. juli 2014
Alder:
2 mdr.
Kære Line
Tak for dit brev og stort tillykke med den lille pige - og velkommen til. Det er dejligt at høre, at du har fulgt med på sidelinjen og nu selv har fået lyst til at skrive:)
Når man ikke er mere end 2 måneder gammel, så er det helt naturligt at døgnrytmen varierer, så nogle dage vil din datter kunne være længere vågen mellem sine lure, sove længere lure og gå senere i seng om aftenen. Andre dage, vil hun være vågen i kortere tid af gangen, kan powernappe mere og måske gå tidligere i seng.. Og en vis fleksiblitet er der nødt til at være.
Du skriver at du er urolig for om hun begynder at sove tidligere og tidligere og derfor vender op og ned på nat og dag - prøv at tage det roligt. Hun er stadig et lille spædbarn og hendes søvn vil naturligt ændre sig rigtig meget i månederne der kommer. Naturligvis skal du forsøge at skabe en rytme, som fungere for jer både nu og fremover og naturligvis skal hun være mere aktiv om dagen end om natten, men med den alder hun har, så er det du beskriver helt naturligt.
Det gennemsnitlige søvnbehov i denne alder er 15 timer - mange børn trives med en rytme, hvor de samlet sover 5 timer i løbet af dagen og sover ca 10 timer om natten. Nogle børn sover i denne alder to lidt længere lure i løbet af dagen, andre sover 4 mindre lure - og det kan variere fra dag til dag - det vigtigste lige nu er, at du forsøger at følge hendes behov og sikrer dig, at hun samlet får den søvn, som hun viser behov for. Sover hun lidt længere nattesøvn lige nu og mindre om dagen, så er det helt okay.
Det kan sagtens tænkes at hun i løbet af den næste måned eller to vil begynde at vise behov for at sove lidt anderledes. Når du putter hende kl 17.30-18, så vil dette måske ikke være putning til natten, men vil i stedet være behov for at sove en lidt kortere lur, herefter kommer hun op og så vil hun måske først være parat til at sove til natten, når klokken er 21-22. En sådan rytme vil være helt normal for et barn på 3-4 måneder og måske skyldes jeres frustrationer, at I tror, at hun skal sove allerede kl 20 og derfor forsøger at putte hende der… det skal hun altså ikke nødvendigvis.
I 3-4 måneders alderen vil det ofte være en rigtig god idé at arbejde på en rytme, hvor hun sover tre lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen eller først på aften og igen ofte ca 5 timers lur samlet i løbet af dagen. Det vil sige at formiddagsluren måske varer 1.5 time, middagsluren 2.5 time og dagens sidste lur varer måske 1 time og så sover hun f.eks. fra kl 21-07:)
Hun vil naturligt begynde at være mere vågen og aktiv mellem sine lure. Hun ændrer sig fra at være et spædbarn til at blive en aktiv lille baby. Hun vil bruge sig selv rigtig meget både motorisk og mentalt og vil have brug for at du aktivere hende rigtig godt i de vågne perioder. Nogle gange vil hun gabe, men ikke nødvendigvis fordi hun er træt og skal puttes, men måske fordi hun keder sig, har brug for at I pludrer lidt mere, leger mere osv. og så vil hun være mere parat til at blive puttet en halv time efter og vil så måske også sove et lidt længere søvnstræk. Hendes alder vil altså naturligt spille ind og vil kunne give nogle ændringer hos jer.
Hvis hun begynder at sove tidligere og tidligere hele dagen igennem, så kan du med fordel prøve at lægge et bad ind mellem formiddagslur og middagslur. Lige nu hvor det er så varmt i vejret, vil det være dejligt med et lidt køligt bad og det vil samtidig netop aktivere hende rigtig godt både motorisk og mentalt og hjælpe til en bedre lur efterfølgende. Du kan med fordel amme hende, bade hende og efter badet amme hende igen, hvorefter hun så puttes til sin lur.
Amning bør altid indgå som en fast del af hendes putteritual. Det sikrer at hun er fyldt godt op og kan sove bedre og sove længere, før hun melder sig og er sulten igen. Det giver samtidig ro, hjælper hende med at koble fra og overgive sig til søvnen på en rar og tryg måde. Det skal være dejligt at falde i søvn og må ikke forbindes med gråd og noget som ikke er behageligt.
Det er rigtig godt at hendes middagslur ofte er på ca 2 timer. Det er vigtigt at hun sover mindst en lidt længere lur midt på dagen og du må gerne både lægge dig med hende, amme hende i din seng, og lade hende sove sammen med dig midt på dagen. Du må også meget gerne amme hende, putte hende i barnevognen og trille hende en tur, så hun på den måde hjælpes til at blive holdt sovende. Du skal ikke være bange for at du giver hende dårlige vaner, - hun er som sagt stadig et meget lille barn, som naturligt har brug for hjælp, brug for at blive lullet i søvn, når hun skal sove:)
Jeg håber at ovenstående giver lidt ro med på vejen og giver lidt indblik i, hvad I kan forvente af jeres lille datter nu og i løbet af den næste månedstid :)
Fortsat held og lykke og rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske