Svar: Putning af begge børn på samme værelse
23. juni 2014
Alder:
3 mdr.
Kære mor til 2
Tak for dit brev :)
Det lyder som en god plan at drengene på et tidspunkt skal sove sammen. De vil sandsynligvis begge have det trygt og dejligt med dette og det kan sagtens komme til at fungere :)
Du har dog ret i at det vil blive lettere, hvis og når drengene kan blive puttet til samme tid og spørgsmålet er om ikke det godt kan lade sig gøre. For det første vil lillebror med den alder han har nu, måske begynde at sove en 3. lur så sent, at han vil begynde at gå lidt senere i seng. Det er altså tænkeligt, at han måske vil begynde at få en længere vågenperiode om aftenen og måske vil begynde at være parat til at sove omkring kl 21, som lyder til også at passe storebror.
Det kan også være, at I stille og roligt skal arbejde på at storebror begynder at sove lidt før - måske ved at starte dagen tidligere, så han vækkes om morgenen og kommer før op og derfor også sover middagslur tidligere, og naturligt derfor vil sove tidligere om aftenen.
Og i løbet af det næste halve år kan det også tænkes at storebror begynder at afkorte og nogle gange springe sin middagslur over og derfor naturligt vil være mere træt og parat til at sove om aftenen og derfor kan puttes lidt før…
Der er altså flere muligheder for at få det hele til at gå op og tiden vil naturligt arbejde for jer her.
Lige nu lyder det for mig som om at I skal bibeholde putningen af lillebror - med flaske, sut, putteklud osv. og så blive puttet i tremmesengen - og holde fast i at han puttes først og storebror så puttes senere. Jeg er lidt forbeholden med at anbefale at I går ind i jeres seng, læser og hygger med storebror - han har en alder, hvor han vil være meget bevidst om denne mulighed og han kan være rigtigt svær at få tilbage i egen seng igen. Derfor skal I måske i første omgang forsøge at læse historie,slappe af osv. i stuen og derefter gå på værelset, hvor han så bliver puttet med en stille godnatsang. I kan godt prøve forklare storebror at han skal være stille, når I går på værelset, fordi lillebror sover og han skal jo sove ligesom lillebror gør…. Så på værelset er der ro, det er I stuen at I lige bruger det sidste ro, før han er parat til at sove.
Der er altid en udfordring med at læse godnathistorie osv i et andet rum, også stuen og I må derfor se, hvordan det går. Det at skulle sove, at skulle gå i seng og skulle overgive sig til søvnen altid forbundet med adskillelse fra forældrene, - og det er naturligt svært for små børn. Derfor er det en god idé at lade putterutinerne foregår i det værelse, hvor jeres drenge forventes at skulle sove. Når man lader en del af putteritualet foregå i et andet rum og derefter går til værelset, så er der en risiko for at han oplever det at skulle i seng som noget ubehageligt. I forlader jo det hyggelige, det rare for at komme i seng og signalerer derved at nu slutter det dejlige og i stedet starter "den forfærdelige" separation.
Hvis I oplever at storebror bliver ked af at ritualet på denne måde afbrydes, så er det en god idé at arbejde på at putte drengene samtidig på værelset og som sagt er der mulighed for dette i tiden frem…
Når drengene kan puttes samtidig, så kan lillebror sagtens starte me at få flaske imens at storebror får lov ti at ligge og snakke lidt om dagen osv. som han nyder. Der kan læses godnathistorie - selvom lillebror ikke forstår det, vil han kunne lytte til jeres stemme og roen i stemmen. Der kan synges godnathistorie osv. som I plejer, så på den måde kan begge drenge have fin glæde af jeres ritual, selvom de ikke er lige gamle og ikke har helt samme behov.
Jeg håber at dette hjælper lidt på vej, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske