Svar: Putning af begge børn på samme værelse

23. juni 2014

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære mor til 2

Tak for dit brev :)

Det lyder som en god plan at drengene på et tidspunkt skal sove sammen. De vil sandsynligvis begge have det trygt og dejligt med dette og det kan sagtens komme til at fungere :)

Du har dog ret i at det vil blive lettere, hvis og når drengene kan blive puttet til samme tid og spørgsmålet er om ikke det godt kan lade sig gøre. For det første vil lillebror med den alder han har nu, måske begynde at sove en 3. lur så sent, at han vil begynde at gå lidt senere i seng. Det er altså tænkeligt, at han måske vil begynde at få en længere vågenperiode om aftenen og måske vil begynde at være parat til at sove omkring kl 21, som lyder til også at passe storebror.

Det kan også være, at I stille og roligt skal arbejde på at storebror begynder at sove lidt før - måske ved at starte dagen tidligere, så han vækkes om morgenen og kommer før op og derfor også sover middagslur tidligere, og naturligt derfor vil sove tidligere om aftenen.

Og i løbet af det næste halve år kan det også tænkes at storebror begynder at afkorte og nogle gange springe sin middagslur over og derfor naturligt vil være mere træt og parat til at sove om aftenen og derfor kan puttes lidt før…

Der er altså flere muligheder for at få det hele til at gå op og tiden vil naturligt arbejde for jer her.

Lige nu lyder det for mig som om at I skal bibeholde putningen af lillebror - med flaske, sut, putteklud osv. og så blive puttet i tremmesengen - og holde fast i at han puttes først og storebror så puttes senere. Jeg er lidt forbeholden med at anbefale at I går ind i jeres seng, læser og hygger med storebror - han har en alder, hvor han vil være meget bevidst om denne mulighed og han kan være rigtigt svær at få tilbage i egen seng igen. Derfor skal I måske i første omgang forsøge at læse ...

Annonce

... historie,slappe af osv. i stuen og derefter gå på værelset, hvor han så bliver puttet med en stille godnatsang. I kan godt prøve forklare storebror at han skal være stille, når I går på værelset, fordi lillebror sover og han skal jo sove ligesom lillebror gør…. Så på værelset er der ro, det er I stuen at I lige bruger det sidste ro, før han er parat til at sove.

Der er altid en udfordring med at læse godnathistorie osv i et andet rum, også stuen og I må derfor se, hvordan det går. Det at skulle sove, at skulle gå i seng og skulle overgive sig til søvnen altid forbundet med adskillelse fra forældrene, - og det er naturligt svært for små børn. Derfor er det en god idé at lade putterutinerne foregår i det værelse, hvor jeres drenge forventes at skulle sove. Når man lader en del af putteritualet foregå i et andet rum og derefter går til værelset, så er der en risiko for at han oplever det at skulle i seng som noget ubehageligt. I forlader jo det hyggelige, det rare for at komme i seng og signalerer derved at nu slutter det dejlige og i stedet starter "den forfærdelige" separation.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Hvis I oplever at storebror bliver ked af at ritualet på denne måde afbrydes, så er det en god idé at arbejde på at putte drengene samtidig på værelset og som sagt er der mulighed for dette i tiden frem…

Når drengene kan puttes samtidig, så kan lillebror sagtens starte me at få flaske imens at storebror får lov ti at ligge og snakke lidt om dagen osv. som han nyder. Der kan læses godnathistorie - selvom lillebror ikke forstår det, vil han kunne lytte til jeres stemme og roen i stemmen. Der kan synges godnathistorie osv. som I plejer, så på den måde kan begge drenge have fin glæde af jeres ritual, selvom de ikke er lige gamle og ikke har helt samme behov.

Jeg håber at dette hjælper lidt på vej, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Epiduralblokade ved fødsel

En epiduralblokade bruges til fødende kvinder, når man ønsker at smertelindre dem fuldstændig under f.eks. udvidelsesfasen, hvorefter man så kan trappe bedøvelsen ned, og den fødende kan presse sit barn ud. Det kaldes også en rygmarvsbedøvelse.

Man har på danske fødesteder idag mulighed for at få en "walking epidual", hvor den fødende har mulighed for at bevæge sig lidt mere. Den tager toppen af smerterne, men er ikke så kraftigt bedøvende, som en egentlig epiduralblokade er.

Læs mere i Babylex

Børneeksem

Børneeksem hedder også atopisk eksem eller dermatitis. Barnet får meget tør hud og hos de små børn kan eksemet sidde over alt på kroppen. Hos de lidt større børn sidder eksemen ofte i albuebøjninger og knæhaser.

Atopisk eksem kaldes børneeksem fordi det stort set kun rammer børn og ofte starter indenfor det første leveår. Hvis barnet har meget eksem og er generet af dette, vil det altid være en god idé at få barnet undersøgt, for at afklare om eksemen skulle hænge sammen med...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Igen må jeg ty til dig som fantastisk hjælper og rådgiver.

Min skønne søn på 11 måneder skal starte i dagpleje i morgen og jeg er virkelig i krig med mine følelser.

Øv altså. Helen, jeg har virkelig brug for et ærligt råd og jeg har brug for at få sat sindet lidt på lavt blus.

Mange kærlige hilsner
Mor til dreng på 11 måneder