Svar: Spørgsmål til arbejde med dagsrytme

3. januar 2014

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Annas mor

Tak for dit brev og godt nytår!

Arrrgh - sygdom! Der er ikke noget som sygdom, der kan vælte ellers alle gode rutiner og vaner, og det er bare så ærgerligt, når det sker. Heldigvis så viser det jo, at Anna rent faktisk godt kan trives med en rytme, hvor hun får mere skemad og færre amninger, og at dagsplanen hjælper jer - og det er rigtig godt, for så er der jo stadig noget at arbejde med, og hvor I ved at det rent faktisk virker:)

For at starte med noget af det sidste du spørger om, - skal du sætte dit vækkeur til at ringe, for at styre amninger og søvn i natte- og aftentimer? NEJ - det skal du ikke. Det er helt okay, at hun om aftenen har behov for en ekstra amning, at hun f.eks. bliver ammet, skiftet, bliver ammet og puttes - og at hun så nogle gange vågner og søger brystet en ekstra gang, før hun så egentlig er parat til at tage et ekstra søvnstræk. Det skal hun have lov til.

Det er sådan, at din mælk er mere koncentreret om aftenen og når din datter dier hyppigt der, så får hun små mængder koncentreret mælk. Det fylder ekstra op og giver ekstra mæthed til natten og det er således en fordel, hvis hun om aftenen kan die hyppigere og så sove et lidt længere søvnstræk først på natten.

Det er også sådan at amningen sen aften kan være rigtig god at passe ind, så hun ammes til nogenlunde fast tid her hver aften. Det der kaldes et "drømmemåltid". Det betyder ikke at du skal sætte vækkeuret til, men at du forøger at holde dig vågen om aftenen,så du kan amme hende en ekstra gang inden du går i seng - også selvom hun ikke selv vågner og giver lyd fra sig. Hvis du kan holde dig vågen og amme hende omkring kl 23, så kan du fylde hende op der og derefter få sovet nogle timer, før hun så melder sig igen. Det kan være rigtig dejligt, fordi det kan gøre at hun så begynder at kunne springe amningen kl 02 over - lige nu har hun brug for den, men stille og roligt i løbet af den næste måneds tid vil hun kunne trappes ud af kl 02 amningen og således sove fra f.eks. kl 23 til 04 og det ville jo være dejlig, ikk?:)

Du må gerne amme hende fra begge bryster sen aften, hvis du kan få hende til det og hvis ikke hun vågner og melder sig selv, så må du gerne tage hende op og lægge hende til og lade hende spise mere eller mindre i søvne. De fleste børn kan godt spise imens de sover, når de mærker brystet og dufter mors mælk :)

Du må godt amme hende med 2.5 timers interval om dagen, hvis du skønner at det giver mere ro, bedre rytme, mere sammenhængene søvn - og ikke fjerner pladsen fra skemaden. Det er bedre at hun fyldes op om dagen, så hun ikke behøver søge brystet ekstra om natten. Men det er generelt vigtigt at hun nu øges i sit indtag af mad og også får stillet sin tørst med vand af kop og at du ikke per automatik tilbyder hende brystet, hver gang hun virker til at have behov, men prøver at aflede hende lidt, netop for igen at få lidt mere gang i skemaden, som jo hjælper hende og som hun har vist sig at være glad for.

Mit forslag til en dagsplan ser nu således ud:

Tidlig morgen: Ammes og sover videre

Morgen 8-8.30: Tilbydes lidt havregrød, frugtmos som topping, frisk frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.

Ammes og puttes til formiddagslur

Frokost 11-11.30: Ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på og du følger efter med lidt grøntsagsmos eller måske lidt øllebrød, vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur

Eftermiddag 15.30-16: Frisk frugt i hånden og tilbydes smagsprøver af lidt frugt- eller bærmos. Forsøg med forskellige slags, hjemmelavet eller frugtmos fra glas. Vand af kop.

Ammes og sover dagen 3 lur som er en kort lur - det lyder som om at hun har behov for sine tre lure og det må hun naturligvis gerne få.

Aften 18: Ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på, og du følger efter med lidt grøntsagsmos, vand af kop.

Ammes - skiftes - ammes og puttes til natten 19.30-20. Hvis hun vågner op og søger brystet, så får hun det og sover herefter videre.

Sen aften 23: Ammes - skiftes - ammes og puttes videre til natten

Nat: Amningen kl 02 trappes stille og roligt ud, men du ammer i stedet kl 03/4, som det nu passer sig ind... Og så må du også gerne amme kl 06/07 efter behov.

Det kan naturligvis også være, at det hos jer vil være sådan, at hun lige nu ammes kl 23, 02 og 04.30 og herefter sover til kl 07, hvor I så står op og starter dagen med morgengrød kl 7-7.30 ... Lige nu skal du gøre det, som du fornemmer ...

Annonce

... vil fungere bedst, men udgangspunktet er at amningerne stille og roligt trappes ned og antallet af skemåltider trappes op.

Da din datter ikke er så glad for frugtmos og da hun jo først er ved at komme igang med skemaden, så har jeg lavet en dagsplan der tager hensyn til dette - den er således lidt anderledes end planen i min bog - man kan sige at det er en mellemting mellem planen for 4 måneder og planen for 6 måneder:)

Når hun vågner og søger brystet om natten, så skal du stille og roligt forsøge at afkorte amingerne, så hun vænnes til at behøve mælken om natten mindre og mindre. Dette gør du ved at lirke brystet ud. Det er helt naturligt at hun i en overgangsperiode har brug for en ekstra amning i løbet af aftenen og om natten, men det skulle gerne ændre sig stille og roligt hen af vejen og hos jer lyder det som om at det jo er lykkedes at skrue gevaldigt ned for amningerne - trods sygdom:) Tiden arbejder således også for jer.

Det er som sagt godt og vigtigt med amningen sen aften og her skal du fylde hende så godt op som muligt, men når hun så vågner kl 02, så må du gerne forsøge om ikke du stille og roligt kan vænne hende til ikke at få brystet og i stedet finde ro med stillingsskift og beroligende hænder. Hun sover lige nu uroligt på grund af sin alder og hun får sig lagt i stillinger, som hun ikke mestrer at komme væk fra og her skal du hjælpe hende med at blive lagt rigtigt igen, kærtegne hende, berolige hende osv. og altså uden at få brystet i munden.

Hvis hun tydeligvis har brug for brystet, så må du give hende det, men gøre det kortvarigt. Altså lade hende die, men forsøge at lirke brystet ud af munden på hende. I starten søger hun det igen, og det får hun, dier igen, falder til ro og du lirker det atter ud. Det skal du måske gøre 5 gange, måske 7 gange, og det er helt okay.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Samtidig med at du gør dette, så beroliger du hende ved at holde hende i hånden, kærtegne hende, holde din hånd på hendes hofte, når hun ligger ved siden af dig, så hun lulles lidt, beroliges lidt og stille og roligt skal hun så lære at komme videre i søvnen netop med disse kærtegn og uden at du behøver give brystet. Brystet lirkes altså ud, og erstattes af de andre ting og stille og roligt kan brystet helt undværes.

Nogle gange kan det også hjælpe at lade far putte med hende, fordi han kan give varme, nærhed, fysisk kontakt, kærtegne osv. men han dufter ikke af mælk og det kan gøre at han har lettere ved at få hende rolig ... hvor hun hos dig måske vil søge igen og igen, fordi mælkeduften distraherer og gør det svært for hende at slippe dig og brystet:)

Med hensyn til rytme, så kan hendes formiddagslur og middagslur være lige lange eller formiddagsluren kan være kortere end middagsluren - eller formiddagsluren kan være den længste lur. Ofte fungerer rytmen bedst, hvis de to lure er lige lange eller hvis middagsluren er den længste lur - dette afhænger dig af, hvor tidligt barnet står op og hvor mange lure barnet har behov for, så I skal naturligvis gøre det som I fornemmer fungerer bedst. Det kan også tænkes at jeres datter lige nu er i en overgang, hvor hun nogle dage vil have behov for 3 lure og andre dage måske kan nøjes med 2 lure - det afhænger helt af hvordan hun sover i løbet af dagen og fleksibilitet må der være.

Som udgangspunkt skal I lade hende sove, som hun trives bedst. Og hvis hun trives bedst med en lang formiddagslur og en kortere middagslur, så skal i lade hende sove på denne måde - trives hun bedst modsat, så er det også fint :) Hvis du med "den sene lur" mener powernappen eftermiddag, så må hun naturligivs også sove som hun behøver her, men hvis den er lang, så vil den naturligt påvirke hendes puttetidspunkt om aftenen. Det er også helt fint, men så skal I naturligvis være indstillet på at hun er mere vågen om aftenen og ikke kan sove allerede kl 20:)

Det er en god idé med et fast stå op tidspunkt. Fra 6 måneders alderen anbefaler jeg at man forsøger at holde fast i nogenlunde samme tid, fordi det påvirker resten af dagens rytme. I kan godt flere fleksible - jeg anbefaler normalt +/- en halv time. Hos jer lyder det som om at lillepigen ofte vågner omkring kl 7, så her ville jeg anbefale at I vækker hende senest 7.30, hvis ikke hun er vågnet af sig selv - naturligvis kærligt, nænsomt, omsorgsfuldt og at I så tilbyder morgengrød senest kl 8 - igen for at hun kan blive puttet til formiddagslur og rytmen ikke skrider.

Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med hende:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Bleskift

Et nyfødt barn skal have skiftet ble ofte, i begyndelsen er det mellem 6 og 10 gange i døgnet.

Før bleskift er det rigtig godt, hvis man har samlet de ting man skal bruge sammen, så det er klar: vaskefad, vaskeklude, rene bleer, håndklæde, undertøj osv.

Spæde børn kan ikke lide at få alt tøjet af, så når bleen skal skiftes, så vil dit barn være mere rolig, hvis du lader det beholde noget af tøjet på imens. Det er derfor smart med bodystockings og lignende som kan...

Læs mere i Babylex

Citrusfrugter

Hvis man har allergi overfor græspollen, så kan man nogle gange reagere på citrusfrugter som appelsiner og klementiner. Reaktionen vil ofte være kløe og hævelse af læber, mund og svælg. Og det bedste man kan gøre er ikke at spise de citrusfrugter, som man reagerer på.

Nogle børn vil også reagere med rødt udslæt om munden, når de spiser citrusfrugter. Det skyldes normalt frugtsyren, som generer barnets lidt sarte hud og handler således ikke om at barnet ikke tåler...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Jeg havde i en periode lidt problemer med at amme og var egentlig ved at smide håndklædet i ringen, men Helen sagde de rigtig ting som gjorde at jeg fortsatte og det er jeg rigtig glad for i dag ...

Camilla Martin