Svar: Vil ikke sove
11. august 2013
Alder:
4 mdr.
Hej med jer
Tak for jeres brev og velkommen til :)
Det lyder som om at I allerede har læst lidt af de råd jeg har givet til andre og det kan derfor godt være, at jeg her kommer til at gentage noget - men så må I vælge til og fra, hvad I synes, I kan bruge :)
Det er en rigtig god idé at arbejde på en rytme, med tre lure om dagen med den alder jeres dreng har. Det lyder dog som om at I gennem en længere periode har fokuseret rigtig meget på det med søvn og at I måske lige nu, skal prøve at fokusere lidt mere på hans aktive perioder.
Jeres dreng er ikke længere et spædbarn, men er nu en aktiv lille dreng. Og det er rigtig vigtigt at udnytte hans vågne perioder til aktivitet. Det er rigtig vigtigt at I tumler med ham, cykler med hans ben, hjælper ham med at trille, bruge sig selv motorisk osv. så han fysisk bliver "kørt træt". I skal også pludre med ham, synge for ham, synge sange med fagter, hvor han skal ligge og kikke på jeres fingre, der bevæger sig, prøve at gøre som jer, så han mentalt også bliver "kørt træt". Det er vigtigt med de aktive vågne periode, for at han efterfølgende sover bedre.
Når han har tendens til at powernappe lidt i løbet af dagen, så kommer man hurtigt ind i en rytme, hvor man naturligt prøver at putte ham hele tiden. De fleste forældre tænker at han jo er super træt, fordi han aldrig rigtig sover og det er også rigtigt - det kan han sagtens være, men det er stadig vigtigt at man forsøger at arbejde på en rytme, hvor dagen er inddelt i længere aktive perioder og længere søvnperioder. Og rigtig mange børn kan i denne alder godt gabe - og man tænker at nu er de trætte, men hvor de faktisk ikke gaber, fordi de skal sove, men i stedet fordi de keder sig og har brug for at man lige tumler lidt mere med dem.
Netop når børn bliver 3-4 måneder, så begynder deres søvn at være inddelt i flere stadier, hvor barnet sover lettere og sover dybere. Hos børn i jeres drengs alder, kan det være meget normalt at stadierne skifter med 20 eller 45 minutters intervaller. Det betyder at barnet ofte kun sover ca.20-45 minutter af gangen, så vågner barnet op og har svært ved at komme videre i søvnen. Nogle gange vågner barnet op og er helt klar til at møde dagen igen, andre gange er det tydeligt at barnet ikke er udhvilet og man skal vugge, trille, lulle barnet videre ind i søvnen.
Hans har også en øget bevidsthed og lyst til at følge med i verden nu. Han er meget opmærksom på, hvad der sker omkring ham. Han lader sig let forstyrre, når han skal spise, han smiler bevidst, kigger efter dig, drejer sit hoved efter lys og lyd, han interesserer sig rigtig meget for at følge med og kommunikere bevidst, han begynder at kluk-le osv. når du sidder og leger med ham. Også motorisk er han stærkere nu, han bruger sig selv mere og mere bevidst, begynder at trille lidt, sparke fra med sine ben, vil gerne støtte på benene, når du holder ham på skødet osv.
Den udvikling han går igennem lige nu, alt hvad han oplever, alle de ekstra stimuli han får, skal bearbejdes når han sover og derfor vil han naturligt lige nu drømme mere og sove mere uroligt. Han kan i søvne klynke, ligge og virrer med hovedet, smågræde, ligesom han også nogle gange kan grine imens han sover. Det er helt naturligt for alderen. Og det er her vigtigt igen at prøve at lulle ham videre ind i søvnen. Nogle gange hjælper det at lægge sig sammen med ham og amme ham i dobbeltsengen og lade ham falde i søvn der. Nogle gange kan det være nødvendigt med en ekstra lille amning når han efter måske 20-30 minutter rører på sig, virker søgende - han får brystet, holdes på den måde sovende og sover så herefter et længere søvnstræk, som han har brug for.
Det er rigtig fint at du er opmærksom på hans indtag af mælk, og at han ikke må "slatspise" i løbet af dagen, ligesom et appetitspring kan spille ind. Og det er her rigtig vigtigt at du ved, at han meget gerne må ammes før han skal sove. Faktisk anbefaler jeg, at I forsøger at finde en rytme, hvor mælk er en naturlig del af hans putteritual.
Stille og roligt skal han igang med lidt skemad - sandsynligvis i løbet af den næste månedstid. Det vil her være rigtig godt at starte med lidt skemad, bare lidt smagsprøver til frokost. Sammen med skemaden kan han så få lidt vand af kop og inden han så skal sove, så ammes han igen. I takt med at han bliver ældre og får skemad flere gange om dagen, så vil det være rigtig fint at arbejde på en rytme, hvor han får skemad, når han vågner og ammes før han igen puttes til en lur. På den måde sikrer I plads i maven til begge dele og netop skemaden, det at spise, begynde at få mad i hånden osv. er også med til at give en stimulation og dermed en parathed til at sove, når han så bliver puttet med mælk.
Det kan være en god idé i en periode at indføre et bad inden middagsluren. Et bad kan forlænge vågenperioden mellem formiddagslur og middagslur og stimulerer ham samtidig både fysisk og mentalt, så han bliver rigtig godt parat til at sove middagslur, når han så puttes til netop denne lur.
Det kan også være helt okay at I vælger at gå en lang tur med ham i barnevognen f.eks. til middagsluren, for på den måde at holde ham sovende og sikre ham mindst en lidt længere lur midt på dagen.
En dagsplan kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre. Når han vågner, så starter dagen ofte med en ekstra lille amning, før han er helt klar til at stå op.
Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Tilbydes smagsprøver på lidt grød, vand af kop.
Kommer i bad, må gerne ammes før badet, så han har noget at forbrænde af og er rolig under badet :)
Ammes og puttes til middagslur kl ca 13
Eftermiddag 16-17: Ammes efter behov
Powernapper ofte sidst på eftermiddagen/først på aftenen. Nogle gange ligger denne powernap omkring det tidspunkt, hvor I spiser aftensmad, hvilket betyder at han måske vil gå sent i seng. Måske er han ikke klar til at blive puttet til natten før klokken måske er 22 ...
Ammes derfor efter behov om aftenen og puttes med amning. Alt efter hvor sent han har sovet 3 lur puttes han mellem kl 20-22 ...
Sen aften 23-24 (eller først på natten): Ammes rigtig godt
Midt nat 03: Ammes efter behov
Når alt dette er sagt, så skal I naturligvis være sikre på at hans dårlige søvn, opvågninger med gråd, klynk osv. ikke skyldes at han har ondt. Det kunne være ørerne, der giver problemer.
Jeg håber mine tanker hjælper jer lidt videre på vej, og jeg vil anbefale jer at læse to af mine bøger "Helens bog om børn og søvn" og "Helens bog om børn og mad".
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske