Svar: Korte søvnfaser dag og nat

20. juni 2013

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Pernille

Tak for dit brev :)

Jeg kan se at du har sendt mig flere spørgsmål om denne udfordring og at jeres datters tendens til at powernappe bliver ved ... Jeg tænker at I måske skulle få hende tjekket hos lægen, få lavet en grundig undersøgelse, for at være helt sikre på at hun ikke sover kortvarigt, fordi hun f.eks har ondt.

Det kunne være ørerne der giver problemer, det kan også være at hun har blærebetændelse og det gør ondt, når hun tisser - eller måske har hun ondt i nakke, skuldre eller andet sted. Hvis lægen skønner det nødvendigt kan han eller hun henvise videre til anden behandling, - fysioterapeut, kiropraktor eller hvad det nu kan være.

Derudover tænker jeg at det er en rigtig god idé at I nu forsøger at arbejde på en fast rytme, hvor hun sover til nogenlunde fast tid hver dag. Og det kan godt være nødvendigt at I kikker lidt på klokken og ikke kun på, hvad signaler hun sender. Man kan meget let komme ind i en rytme, hvor hun sover for hyppigt, fordi hun aldrig rigtig sover særlig lang tid og derfor heller ikke er vågen særligt længe og så har brug for at sove igen - og på den måde bliver det meget let til smålure og slatsovning hele dagen igennem.

Det kan derfor være en god idé at I f.eks. lægger et bad ind mellem formiddagslur og middagslur, for at sikre hende en længere vågenperiode midt på dagen og samtidig sikre at hun stimuleres rigtig godt både mentalt og fysisk. Så hun også er mere træt og måske kan sove bedre, når hun så derefter puttes.

Du må her meget gerne amme hende af to omgange, så hun får mælk inden badet og får mælk igen, når hun efterfølgende skal puttes.

Du kan naturligvis også overveje om du vil prøve at give hende flaske, for at se om hun på en sådan kan sove længere. Nogen oplever at modermælkserstatning mætter mere og at børn sover længere på dette - der er dog ingen garanti og hvis du er rigtig glad for at amme, oplever at amningen fungerer rigtig godt og du har planlagt at amme til din datter er 1 år eller mere og ikke vil ødelægge dette, så skal du naturligvis ikke give flaske.

Og så tænker jeg også at tiden naturligt vil arbejde for jer. Det kommer i takt med at hun også begynder med skemad. Når hun begynder at spise lidt skemad et par ...

Annonce

... gange dagligt, så vil det være rigtig godt at forsøge at indarbejde en rytme, hvor hun får skemad, når hun vågner og mælk inden hun skal sove. Det giver også en anden mæthed i maven og de fleste sover godt med maven fyldt ... Dog må hun ikke overfordres, for så virker det modsat!:)

Tiden vil også arbejde for jer på den måde at hendes søvn også fysiologisk ændrer sig. Det er helt naturligt at hun lige nu har svært ved at skifte mellem de forskellige stadier i søvnen. Hendes søvn begynder netop nu at indeholde flere stadier og børn vil naturligt derfor også begynde at vågne mere op og sove mere kortvarigt. Søvnen ændrer sig lidt hele tiden og vil derfor ændre sammensætning og i takt med at hun bliver ældre, vil det altså ændre sig lidt af sig selv - selvom jeres måde at tackle det hele på, naturligt også spille ind.

Og lige nu er det rigtig godt at du forsøger at få hende videre i søvnen - enten ved at ligge sammen med hende, give hende brystet igen, så hun lulles videre til at sove, trille hende i barnevognen eller hvad der nu skal til, for at holde hende sovende - det vil være rigtig godt hvis I kan arbejde på at mindst en af dagens lure er en lang lur - meget gerne en lur på mindst 1 ½ time, hvis I kan få hende til det.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Der er mange ting som spiller ind på børns søvn og man kan godt drøfte, hvorvidt hun skal falde i søvn ved brystet, vugges, trilles i barnevogn, sove alene eller sammen med dig i din seng osv. Og du vil sandsynligvis få en masse råd om, hvad du i hvert fald ikke skal gøre, fordi det giver "dårlige vaner", er "forkælelse" osv. Men lige nu skal du ikke tænke over alle disse ting - det vigtigste lige nu er, at din datter hjælpes til at sove mindst ét længere søvnstræk i løbet af dagen og du skal gøre det, som du umiddelbart fornemme vil virke bedst ...

Jeg vil anbefale dig meget at læse min bog "Helens bog om børn og søvn" - I den beskriver jeg jo mere i dybden, hvad der sker med søvnen i denne alder og giver også forslag til, hvordan du kan håndtere det og hjælpe din datter. Der vil sandsynligvis stå noget i bogen, som jeg ikke har fået nævnt for dig her og i de tidligere breve og som du derfor kan bruge :)

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Klip i mellemkødet (Episiotomi)

I forbindelse med en fødsel kan det være nødvendigt at klippe kvinden i mellemkødet så barnet bedre kan komme ud. Dette kaldes en episiotomi og jordemoderen klipper i det stykke der er mellem skeden og endetarmsåbningen. Man kan også briste spontant.

Uanset om man brister eller bliver klippet, så vil man blive syet sammen, for at såret gror rigtig sammen igen.

Det er altid vigtigt at skylle såret efter hvert toiletbesøg den første tid efter fødslen, for at undgå...

Læs mere i Babylex

Hår - babys hårpragt

Nogle børn fødes med stor hårpragt og andre kun med små dun. Håret kan variere både i tykkelse, længde og farve.

Selvom barnet fødes med meget hår, er der ingen garanti for, at håret bliver på hovedet. De fleste børn vil i 3-4 mdr´s alderen miste meget af deres hår, både fordi de ligger meget ned, men også fordi de hår, som er udviklet, da barnet lå i moderens mave, ofte tabes på en gang.

De nye hår, som vokser frem, er ofte tynde og fine i forhold til det hår, som...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for din altid rigtigt gode brevkasse, med masser af nyttige råd og gode, personlige og vedkommende svar.

Jeg glæder mig altid til at modtage svar fra dig.

Sebastians mor