Svar: Korte søvnfaser dag og nat
20. juni 2013
Alder:
4 mdr.
Kære Pernille
Tak for dit brev :)
Jeg kan se at du har sendt mig flere spørgsmål om denne udfordring og at jeres datters tendens til at powernappe bliver ved ... Jeg tænker at I måske skulle få hende tjekket hos lægen, få lavet en grundig undersøgelse, for at være helt sikre på at hun ikke sover kortvarigt, fordi hun f.eks har ondt.
Det kunne være ørerne der giver problemer, det kan også være at hun har blærebetændelse og det gør ondt, når hun tisser - eller måske har hun ondt i nakke, skuldre eller andet sted. Hvis lægen skønner det nødvendigt kan han eller hun henvise videre til anden behandling, - fysioterapeut, kiropraktor eller hvad det nu kan være.
Derudover tænker jeg at det er en rigtig god idé at I nu forsøger at arbejde på en fast rytme, hvor hun sover til nogenlunde fast tid hver dag. Og det kan godt være nødvendigt at I kikker lidt på klokken og ikke kun på, hvad signaler hun sender. Man kan meget let komme ind i en rytme, hvor hun sover for hyppigt, fordi hun aldrig rigtig sover særlig lang tid og derfor heller ikke er vågen særligt længe og så har brug for at sove igen - og på den måde bliver det meget let til smålure og slatsovning hele dagen igennem.
Det kan derfor være en god idé at I f.eks. lægger et bad ind mellem formiddagslur og middagslur, for at sikre hende en længere vågenperiode midt på dagen og samtidig sikre at hun stimuleres rigtig godt både mentalt og fysisk. Så hun også er mere træt og måske kan sove bedre, når hun så derefter puttes.
Du må her meget gerne amme hende af to omgange, så hun får mælk inden badet og får mælk igen, når hun efterfølgende skal puttes.
Du kan naturligvis også overveje om du vil prøve at give hende flaske, for at se om hun på en sådan kan sove længere. Nogen oplever at modermælkserstatning mætter mere og at børn sover længere på dette - der er dog ingen garanti og hvis du er rigtig glad for at amme, oplever at amningen fungerer rigtig godt og du har planlagt at amme til din datter er 1 år eller mere og ikke vil ødelægge dette, så skal du naturligvis ikke give flaske.
Og så tænker jeg også at tiden naturligt vil arbejde for jer. Det kommer i takt med at hun også begynder med skemad. Når hun begynder at spise lidt skemad et par gange dagligt, så vil det være rigtig godt at forsøge at indarbejde en rytme, hvor hun får skemad, når hun vågner og mælk inden hun skal sove. Det giver også en anden mæthed i maven og de fleste sover godt med maven fyldt ... Dog må hun ikke overfordres, for så virker det modsat!:)
Tiden vil også arbejde for jer på den måde at hendes søvn også fysiologisk ændrer sig. Det er helt naturligt at hun lige nu har svært ved at skifte mellem de forskellige stadier i søvnen. Hendes søvn begynder netop nu at indeholde flere stadier og børn vil naturligt derfor også begynde at vågne mere op og sove mere kortvarigt. Søvnen ændrer sig lidt hele tiden og vil derfor ændre sammensætning og i takt med at hun bliver ældre, vil det altså ændre sig lidt af sig selv - selvom jeres måde at tackle det hele på, naturligt også spille ind.
Og lige nu er det rigtig godt at du forsøger at få hende videre i søvnen - enten ved at ligge sammen med hende, give hende brystet igen, så hun lulles videre til at sove, trille hende i barnevognen eller hvad der nu skal til, for at holde hende sovende - det vil være rigtig godt hvis I kan arbejde på at mindst en af dagens lure er en lang lur - meget gerne en lur på mindst 1 ½ time, hvis I kan få hende til det.
Der er mange ting som spiller ind på børns søvn og man kan godt drøfte, hvorvidt hun skal falde i søvn ved brystet, vugges, trilles i barnevogn, sove alene eller sammen med dig i din seng osv. Og du vil sandsynligvis få en masse råd om, hvad du i hvert fald ikke skal gøre, fordi det giver "dårlige vaner", er "forkælelse" osv. Men lige nu skal du ikke tænke over alle disse ting - det vigtigste lige nu er, at din datter hjælpes til at sove mindst ét længere søvnstræk i løbet af dagen og du skal gøre det, som du umiddelbart fornemme vil virke bedst ...
Jeg vil anbefale dig meget at læse min bog "Helens bog om børn og søvn" - I den beskriver jeg jo mere i dybden, hvad der sker med søvnen i denne alder og giver også forslag til, hvordan du kan håndtere det og hjælpe din datter. Der vil sandsynligvis stå noget i bogen, som jeg ikke har fået nævnt for dig her og i de tidligere breve og som du derfor kan bruge :)
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske