Svar: Søvn - 2 år, 3 mdr.
11. november 2012
Alder:
2 år, 3 mdr.
Kære Lisa
Tak for dit brev :)
Som udgangspunkt er det bedre at vække jeres dreng om morgenen, så han starter dagen tidligere og dermed vil være mere parat til at sove middagslur - end det er at vække ham fra middagsluren eller han måske springer middagsluren over. Med den alder han har, er det rigtig godt for ham at få det afbræk midt på dagen, som middagsluren giver ham.
På samme måde er det en rigtig god idé at holde fast i et fast puttetidspunkt om aftenen, så han ligger i sin seng, slapper af og falder i søvn - men naturligvis ikke så tidligt, at han oplever det frustrerende og bliver ked af at blive puttet. Det er vigtigt at finde balancen mellem at han gerne må ligge og kikke i bøger, tumle lidt rundt og på den måde koble fra før han falder i søvn og så at han ikke ligger så længe, at han bliver ked af det og putningen bliver for svær for ham. Hvis han bliver ked af at være i sengen, fordi han ikke føler sig parat til at sove, så kan det være bedre at putte ham lidt senere, så han lettere falder i søvn og putningen stadig er rar.
Med den alder han har lige nu, så sker der udviklingsmæssigt meget med ham og mange børn vil, når de er omkring 2 ½ år (nogle lidt før, andre lidt senere) begynde at vægre sig mod at sove om aftenen. Det handler om at de i den alder begynder at blive bange for små dyr og også ofte bange for mørke. De kan have brug for en natlampe med dæmpet belysning, ligesom det kan gøre dem ekstra trygge at døren til børneværelset står åben.
Mange børn vil i den alder også protestere mod at skulle sove, fordi de er meget bevidste om, at når de ligger i deres seng, så sidder mor og far og hygger i stuen. De ved at slikskålen kommer frem og føler at de går glip af noget af det hyggelige og spændende, som de helt naturligt gerne vil være en del af. Derfor er det vigtigt at man gør det at komme i seng, til noget ligeså hyggeligt og rart - at man bruger lidt tid på putteritualet og f.eks. giver lidt godnatmad, at man taler om dagen, læser godnathistorie osv. så den stund hvor barnet skal sove, bliver en hyggestund og noget som barnet ser frem til.
Og så vil mange børn i denne alder ofte også protestere over tremmesengen og vil ikke ligge der. I 2½ -3 års alderen vil mange børn begynde at kravle ud over sengens tremmer, som tegn på at de har brug for en åben seng. De har brug for at kunne søge os, komme ud til os. Jeres dreng er ikke helt så gammel endnu og i første omgang synes jeg I skal beholde tremmesengen, men på sigt, kan han godt have glæde af en åben seng, hvor der er mulighed for at I sidder på sengenkanten, når han skal sove. Giver ham fysisk kontakt og nærhed og hjælper ham med at falde til ro. Der er naturligvis altid en risiko for at barnet så netop begynder at søge forældrene igen og igen og hele aftenen stiger ud af sengen, så derfor tænker jeg at I lige nu skal bibeholde tremmesengen.
Gennemsnitligt vil børn i 2-2 ½ års alderen have brug for at sove 12 ½ - 13 timer i døgnet. Ofte fordelt sådan at barnet sover 11 timer om natten og 1-1 ½ time til middag. Det vil derfor passe, hvis jeres dreng sover f.eks. fra kl 19.30 til 6.30 og sover 1-1 ½ time til middag. Et barn på 2-3 rå vil ofte kunne være vågen mellem 5-7 timer før det er parat til at sove og det betyder, at hvis jeres dreng kommer op kl 6.30, så vil det passe at hans middagslur ligger mellem 12.30-14 og putte tidspunktet om aftenen ca 19.30 ...:)
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske