Svar: Søvn - 2 år, 3 mdr.

11. november 2012

Kategori:
Alder:
2 år, 3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Lisa

Tak for dit brev :)

Som udgangspunkt er det bedre at vække jeres dreng om morgenen, så han starter dagen tidligere og dermed vil være mere parat til at sove middagslur - end det er at vække ham fra middagsluren eller han måske springer middagsluren over. Med den alder han har, er det rigtig godt for ham at få det afbræk midt på dagen, som middagsluren giver ham.

På samme måde er det en rigtig god idé at holde fast i et fast puttetidspunkt om aftenen, så han ligger i sin seng, slapper af og falder i søvn - men naturligvis ikke så tidligt, at han oplever det frustrerende og bliver ked af at blive puttet. Det er vigtigt at finde balancen mellem at han gerne må ligge og kikke i bøger, tumle lidt rundt og på den måde koble fra før han falder i søvn og så at han ikke ligger så længe, at han bliver ked af det og putningen bliver for svær for ham. Hvis han bliver ked af at være i sengen, fordi han ikke føler sig parat til at sove, så kan det være bedre at putte ham lidt senere, så han lettere falder i søvn og putningen stadig er rar.

Med den alder han har lige nu, så sker der udviklingsmæssigt meget med ham og mange børn vil, når de er omkring 2 ½ år (nogle lidt før, andre lidt senere) begynde at vægre sig mod at sove om aftenen. Det handler om at de i den alder begynder at blive bange for små dyr og også ofte bange for mørke. De kan have brug for en natlampe med dæmpet belysning, ligesom det kan gøre dem ekstra trygge at døren til børneværelset står åben.

Mange børn vil i den alder også protestere mod at skulle sove, fordi de er meget bevidste om, at når de ligger i deres seng, så sidder mor og far og hygger i stuen. De ved at slikskålen kommer frem og føler at de går glip af noget af ...

Annonce

... det hyggelige og spændende, som de helt naturligt gerne vil være en del af. Derfor er det vigtigt at man gør det at komme i seng, til noget ligeså hyggeligt og rart - at man bruger lidt tid på putteritualet og f.eks. giver lidt godnatmad, at man taler om dagen, læser godnathistorie osv. så den stund hvor barnet skal sove, bliver en hyggestund og noget som barnet ser frem til.

Og så vil mange børn i denne alder ofte også protestere over tremmesengen og vil ikke ligge der. I 2½ -3 års alderen vil mange børn begynde at kravle ud over sengens tremmer, som tegn på at de har brug for en åben seng. De har brug for at kunne søge os, komme ud til os. Jeres dreng er ikke helt så gammel endnu og i første omgang synes jeg I skal beholde tremmesengen, men på sigt, kan han godt have glæde af en åben seng, hvor der er mulighed for at I sidder på sengenkanten, når han skal sove. Giver ham fysisk kontakt og nærhed og hjælper ham med at falde til ro. Der er naturligvis altid en risiko for at barnet så netop begynder at søge forældrene igen og igen og hele aftenen stiger ud af sengen, så derfor tænker jeg at I lige nu skal bibeholde tremmesengen.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Gennemsnitligt vil børn i 2-2 ½ års alderen have brug for at sove 12 ½ - 13 timer i døgnet. Ofte fordelt sådan at barnet sover 11 timer om natten og 1-1 ½ time til middag. Det vil derfor passe, hvis jeres dreng sover f.eks. fra kl 19.30 til 6.30 og sover 1-1 ½ time til middag. Et barn på 2-3 rå vil ofte kunne være vågen mellem 5-7 timer før det er parat til at sove og det betyder, at hvis jeres dreng kommer op kl 6.30, så vil det passe at hans middagslur ligger mellem 12.30-14 og putte tidspunktet om aftenen ca 19.30 ...:)

Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Vedligeholdelse af barnevogn

Med det danske vejr skal en barnevogn kunne tåle lidt af hvert, men hvis man vil have at den skal kunne holde længe, så er man nødt til at gøre sig nogle tanker om vedligeholdelse og også medtænke at bruge tid på vedligeholdelse.

For eksempel kan kalecherne ikke tåle stærkt sollys, så vognen skal ind i skyggen, hvis man vil undgå, at den falmer. Stellet kan heller ikke tåle salt fra snesjappet og skal derfor skylles af, når man kommer hjem, hvis man vil undgå rust. Og kassen...

Læs mere i Babylex

Køkkenhygiejne

Når man laver mad til småbørn er god køkkenhygiejne særligt vigtig. Små børns forsvar overfor bakterier er mindre end voksnes, og derfor får børn lettere ondt i maven eller får en maveinfektion.

- Undgå at sprede bakterier mellem madvarer. Hold f.eks. rå grøntsager adskilt fra råt kød, så der ikke kommer jordbakterier på kødet, og så der ikke kommer bakterier fra kødet på grøntsagerne.

- Hold også rå madvarer adskilt fra mad, der er klar til at blive spist. Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Allerførst vil jeg gerne sige dig tusind tak for dine hurtige og uddybende svar, og fordi du tog mine bekymringer alvorligt. Det var lige, hvad jeg havde brug for.

Mor til Agnethe 5 måneder