Svar: Burde vi ikke sove bedre om natten?
14. september 2012
Alder:
7 mdr.
Kære Lotte
Tak for dit brev og alle dine tanker - og hvor dejligt at høre at du har købt to af mine bøger - tak for det :)
Du skal være opmærksom på at din dreng skal drikke både mælk og væske nok hele dagen igennem. Hvis han ikke indtager væske nok i dagtimerne, vil han naturligt skulle søge det om natten. Derfor kan det være en god idé at du i en perioder prøver at amme ham fra begge bryster inden middagsluren, så du på den måde sikrer ham ekstra - ligesom det vil være rigtig godt at du flere gange dagligt giver ham vand. Ikke kun til måltiderne, men også gerne som tørstslukker ind imellem.
Det kan også være en god idé at bibeholde amningen eftermiddag i en periode, fordi det kan være bedre at fylde ham lidt ekstra op på det tidspunkt, hvis det så betyder at du lettere vil kunne springe amningen midt nat over.
Det kan være en god idé at arbejde på at han ikke længere sover sammen med dig og du må gerne prøve at flytte ham til eget værelse. Det kan nogle gange gøre at barnet sover bedre, fordi han får lov til at rumstere om natten, skifte stilling, klynke lidt osv. uden at du reagerer lige med det samme, hvorfor han sover videre uden brystet. Når I ligger sammen, er der større sandsynlighed for at du naturligt tager ham op til dig, han dufter din mælk og søger brystet ... :)
Det kan være et forsøg værd at putte ham på eget værelse nu og forsøger at skabe nye rutiner før han rigtigt kommer i separationsfasen. Hvis det virker og fungerer godt, så er det super, viser det sig at det slet ikke dur, så må du tage det i etaper.
Du fortæller at han godt kan sove uden brystet på fars brystkasse, men når det er dig, så vil han ammes. Det tyder jo et eller andet sted på at han rent faktisk godt kan sove uden amning, men at han netop bliver forstyrret af duften af mælk hos dig. Ud over at forsøge at putte ham på eget værelse, så kan du også prøve at lade ham få fars plads i sengen. Hvis far er ude at rejse og således ikke er hjemme, så kan du godt sove med jeres dreng, men på afstand. Det vil sige du stadig beroliger ham med nærhed, kærtegn, fysisk kontakt, - men forsøger at komme igennem natten uden at amme ham.
Ellers er det helt rigtigt det du gør, at afkorte amningen mere og mere, så han tilsidst lærer at sove uden brystet om natten. Samtidig med at du gør dette, så er det vigtigt at du netop med kærtegn, beroligende ord osv. sætter noget andet i stedet.
Når du ammer ham om aftenen og putter ham til natten, så vil det være en god idé at du ammer ham godt, men at du forsøger at putte ham før han falder i søvn. Præcis som du beskriver lige der, hvor han smiler til dig, triller om på siden og sover. Det er rigtig godt, at han lige når at registrere at han ikke er i din favn og at han kan falde i søvn uden brystet.
Sen aften ammer du ham rigtig godt, så du er sikker på at han er fyldt rigtig godt op til natten og om natten skal du så forsøge at afkorte amningen mere og mere ved at lirke brystet ud af flere omgang, så han dier mere og mere kortvarigt. Når natamninger skal trappes ud, så er det i første omgang vigtigt at han er fyldt ekstra godt op aften og sen aften.
Hvis han så vågner og søger brystet i løbet af natten, så giver du ham det, men stille og roligt trækker du brystet til dig. Forsøger igen og igen at lirke brystvorten ud af munden på ham, så han får mindre og mindre mælk. I starten vil han søge brystet igen og igen, så får han det og når der så er ro på ham, så lirker du brystet ud af munden. Det kan godt være at du skal gøre det mange gange, men tilsidst vil han acceptere at falde i søvn uden at have brystet i munden.
Samtidig med at du lirker brystet ud af munden på ham, så skal du stadig have ham ved siden af dig. Du ligger ned og ammer og han får på den måde masser af nærhed, du kan kærtegne ham, holde ham i hånden, lægge hånden på hans hofte og vugge ham lidt imens han ligger ved siden af dig, så han hele tiden mærker at du er der, men så det er brystet, der fjernes mere og mere igen og igen. Og stille og roligt vil du så kunne berolige ham netop med dine hænder og kærtegn og uden at han behøver brystet og når han kan det, så kan han sove hele natten i egen seng.
Så prøv at se om egen seng på eget værelse giver en forskel hos jer eller om I er nødt til at tage det i mindre omgang, hvor du i første omgang prøver at lære ham at sove uden mælken, evt. med små afkortede amninger, stadig tæt ved dig og derefter mere og mere på afstand for til sidst at lære at sove videre uden at behøve mælken og uden at ligge helt tæt på dig ... :)
Det er realistisk at arbejde på at han kan sove ca 5 timer uden mælk - det vil sige fra midnat til 5 om morgenen - nogle børn tager også de 5 timer fra kl 20 og til 01 og bliver så ammet igen kl 05 og det er også helt normalt og fint. Det er de færreste børn der kan sove i 7 timer uden mælk i denne alder ... :)
Det lyder som om at amningen fungerer rigtig godt hos jer og der er således ikke grund til at introducere en flaske - jeg tænker også at når han bliver 8 måneder, så vil det sandsynligvis være passende at introducere en godnatgrød og på den måde vil han få en anden mæthed om aftenen sammen med mælken og behøver derfor ikke vælling. Grøden er dog nok for tidlig at introducere endnu - du risikerer at det giver ekstra uro om natten, når han ikke er ældre. Så tingene ændrer sig også lidt hen af vejen :)
Jeg synes bestemt du skal fortsætte med at give ham jern. Det burde ikke påvirke hans søvn - hvis du tror det har betydning, så prøv at give jerntilskuddet om formiddagen - enten før formiddagsluren (før I kører af sted) eller når han vågner af sin lur og inden han tilbydes frokost.
Du skal naturligvis være opmærksom på at hvis han ammes både kl 19, 22, 24, 02, 04 - så vil mælken fylde så meget i ham, at hans indtag af rigtig mad ikke bliver tilstrækkeligt og det er vigtigt at du forsøger at finde balancen mellem at han både får skemad nok og også mælk nok. Hans må ikke få så store mængder skemad, at han ikke drikker nok - modsat, må han ikke få så meget mælk, at han ikke spiser nok - det er svært, jeg ved det godt ... :)
Din mælk er god og indeholder den næring han har behov for :) Hvis du alligevel vælger at gå over til flaske, så behøver du ikke give ham speciel erstatning med den alder han har, heller ikke selvom han er disponeret for allergi. Om han vil acceptere flasken er tvivlsomt, med den alder han har - du har dog nogle gange haft held med at tilbyde ham vand af flasken, hvor han har accepteret den, så det kan ikke udelukkes at han kan lære det. Måske er det smagen af mme han ikke bryder sig om. Det smager ofte ikke så sødt som modermælk :)
Og når alt dette er sagt, så er der naturligvis flere ting der kan spille ind på nattesøvnen - f.eks. tandfrembrud eller øreproblemer ... :)
Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske