Svar: Lære at sove i barnevogn

15. august 2012

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Pernille

Tak for dit brev :)

I første omgang vil det være en rigtig god idé at lære din dreng at sove i sin barnevogn, så han én gang dagligt puttes til lur i vognen. Jeg vil anbefale at du forsøger at indføre denne rutine til hans middagslur.

Da jeg ved at du giver flaske, så vil jeg anbefale at du prøver at give ham flasken i vognen. Det er helt naturligt at han falder til ro, når han får flaske og at flasken indgår som en fast del af hans putteritual og han må godt få flasken i barnevognen. Prøv at elevere hovedgærdet lidt så han ikke ligger helt fladt.

Når han får flasken i sin barnevogn, så oplever han at falde til ro i vognen og forbinder vognen med noget rart. Samtidig oplever han at han får lov til at blive liggende hvor han er, du undgår således at han får det skift der er mellem at være i din favn og derefter blive flyttet til sin vogn - et skift han naturligt protesterer over.

Det kan også nogle gange hjælpe at bruge en voksipose eller lignende, fordi den holder ham omsluttet og giver ham fysisk ro. Han kan puttes i sin sovepose indendøre, og derefter blive puttet ud i vognen. Nogle gange kan det være en idé at ...

Annonce

... du skifter ham, putter ham i soveposen, giver han flaske og umiddelbart lige derefter putter ham i vognen. Det kan også være et forsøg værd.

Hvis du putter ham i vognen, når han hellere vil lege, opleve, undersøge og mærke verden, bruge sig selv både motorisk og mentalt, så er det naturligt sværere at få ham til at acceptere den, så derfor er det godt at bruge barnevognen, når han skal sove. Og stille og roligt vil han så naturligt også kunne være i den i længere tid, f.eks. når han vågner af en lur eller når han bliver ældre og begynder at kunne sidde op i den i længere perioder og interesserer sig mere bevidst for de ting I kører forbi. Det er dog en god idé at gøre ham fortrolig med barnevognen ved at bruge den en gang dagligt ... Og det er også godt for dig at komme ud at gå :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Du skriver at du "slynger ham" - måske er det derfor han protesterer - måske har han brug for at kunne røre sig mere, det kan også være en årsag til at han protesterer over sin vogn .. Måske vil han gerne kunne sparke lidt med benene og bruge sin krop lidt og vil ikke "holdes fast" - bare en tanke :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Navlestrengsblod - stamceller

Navlestrengsblod - det vil sige, det blod, som er tilbage navlestrengen og moderkagen efter fødslen - indeholder stamceller. Disse celler har hjulpet dit barn med at udvikle organer, blod, væv og immunsystem gennem hele graviditeten.

I dag forskes der meget intenst i brugen af stamceller, og håbet er at kunne gøre noget ved en række sygdomme, som i dag er uhelbredelige, fordi manglende eller ødelagte celler visse steder i kroppen ikke bliver dannet igen. Der findes mange...

Læs mere i Babylex

Opkast - baby og børn

Der er forskel på at gylpe og på at kaste op. Gylp kommer stille efter et måltid, hvor opkast er mere voldsomt og i større mængder. Hvis barnet kaster op, vil det ofte også være uroligt og utilpas. Hvis barnet kun kaster op en enkelt gang, er der ikke grund til bekymring.

Opkastning hænger ofte sammen med, at barnet fejler noget andet og måske også har feber. Barnet vil ofte have ondt i maven, virke slap og træt, vil måske vægre sig mod at spise. Sammen med opkastning kommer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

1000 tak for dit svar. Jeg blev meget glad for at læse dine kommentarer vedr. min "dårlige samvittighed" over at have sendt Caroline i vuggestue da hun blev storesøster. Det lettede virkeligt.

Carolines mor