Svar: Lære at sove i barnevogn
15. august 2012
Alder:
4 mdr.
Kære Pernille
Tak for dit brev :)
I første omgang vil det være en rigtig god idé at lære din dreng at sove i sin barnevogn, så han én gang dagligt puttes til lur i vognen. Jeg vil anbefale at du forsøger at indføre denne rutine til hans middagslur.
Da jeg ved at du giver flaske, så vil jeg anbefale at du prøver at give ham flasken i vognen. Det er helt naturligt at han falder til ro, når han får flaske og at flasken indgår som en fast del af hans putteritual og han må godt få flasken i barnevognen. Prøv at elevere hovedgærdet lidt så han ikke ligger helt fladt.
Når han får flasken i sin barnevogn, så oplever han at falde til ro i vognen og forbinder vognen med noget rart. Samtidig oplever han at han får lov til at blive liggende hvor han er, du undgår således at han får det skift der er mellem at være i din favn og derefter blive flyttet til sin vogn - et skift han naturligt protesterer over.
Det kan også nogle gange hjælpe at bruge en voksipose eller lignende, fordi den holder ham omsluttet og giver ham fysisk ro. Han kan puttes i sin sovepose indendøre, og derefter blive puttet ud i vognen. Nogle gange kan det være en idé at du skifter ham, putter ham i soveposen, giver han flaske og umiddelbart lige derefter putter ham i vognen. Det kan også være et forsøg værd.
Hvis du putter ham i vognen, når han hellere vil lege, opleve, undersøge og mærke verden, bruge sig selv både motorisk og mentalt, så er det naturligt sværere at få ham til at acceptere den, så derfor er det godt at bruge barnevognen, når han skal sove. Og stille og roligt vil han så naturligt også kunne være i den i længere tid, f.eks. når han vågner af en lur eller når han bliver ældre og begynder at kunne sidde op i den i længere perioder og interesserer sig mere bevidst for de ting I kører forbi. Det er dog en god idé at gøre ham fortrolig med barnevognen ved at bruge den en gang dagligt ... Og det er også godt for dig at komme ud at gå :)
Du skriver at du "slynger ham" - måske er det derfor han protesterer - måske har han brug for at kunne røre sig mere, det kan også være en årsag til at han protesterer over sin vogn .. Måske vil han gerne kunne sparke lidt med benene og bruge sin krop lidt og vil ikke "holdes fast" - bare en tanke :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske