Svar: Nu er søvnen helt tosset

15. august 2012

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Linda

Tak for dit brev :)

Der kan sagtens være tale om en periode lige nu. Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med din datter og det er meget normalt at børn netop i 8-10 måneders alderen både protesterer over at skulle sove og også sover kortvarigt.

Det handler ofte om at de oplever verden meget bevidst og gerne vil følge med i det hele. Det kan næsten virke som om at de ikke vil eller ikke kan overgive sig til søvnen, fordi der er så meget, der er langt mere spændende - de vil ikke gå glip af noget.

Det vil være rigtig godt at forsøge at arbejde på en nogenlunde fast rytme. Det vil sige fast stå op tidspunkt om morgenen og også faste spise og sove tider i løbet af dagen. Det er vigtigt at du aktiverer din datter rigtig godt både fysisk og mentalt, så hun er træt og parat til at sove, når hun bliver puttet. Og det er vigtig at du også giver hende mad nok.

Mange børn vil i denne alder rigtig gerne spise selv og det skal hun også have lov til, men hun har stadig brug for at du mader hende med lidt grød og mos, så hun bliver fyldt lidt ekstra op, så prøv om du kan få lov til dette ... :)

Nogle gange kan det være en god idé at putte hende lidt senere end du umiddelbart gør lige nu og mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: ½ bolle med smør og ost, frisk frugt i hånden og suppleres også med frugtmos (evt. jerntilskud), vand af kop.

Puttes til formiddagslur ca 9.30 (altså ikke en morgenlur, men nu en formiddagslur) og sover her måske kun 30-45 minutter

Frokost ...

Annonce

... 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskellige pålæg og suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop.

Tilbydes flaske og puttes til middagslur 13.30. Lad hende evt. sidde op i barnevognen, blive fyldt op med indtryk og put hende først, når hun tydeligt er parat til at sove

Eftermiddag 16-16.30: ½ bolle med smør og ost, tilbydes også her en lille portion tykmælk med revne æbler, frugtmos eller lignende, vand af kop.

Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, kartofler, grøntsager, sovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.

Kommer i bad, gøres klar til natten

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Godnatgrød - lavet med mme, vand af kop

Flaske og puttes til natten ca kl 19.30-20

Sen aften 23-24: Flaske og sover uden yderligere mælk til næste morgen tidlig

Hvis du kan flytte lidt på rytmen, så hun sover lidt senere dagen igennem så kan det ofte hjælpe hende til at sove længere og bedre. Samtidig kan du forhindre at hun sover eftermiddagslur, hvilket kan være vigtigt, fordi det kan gøre at hun har opvågninger om natten - når det er sagt, så fortæller du dog at hun lige nu sover om natten, trods sin 3. lur og hvis du skønner at hun har brug for 3 mindre lure i stedet for to længere, og at hun trives på denne måde, så er det naturligvis også godt. Man skal som udgangspunkt ikke ændre på noget der fungerer ...:)

Håber du kan bruge ovenstående videre, og har fået lidt idé til hvad der sker hos jer og hvordan du kan komme videre - og om I skal afvente og se tiden an. Det afhænger helt af, hvordan du synes hun trives lige nu ...

Fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Frysning af babymad

Du kan fryse grøntsagsmos, frugt- og bærmos ned i mindre portioner. Rens grøntsager og frugter grundigt, kog sammen med lidt vand i en tykbundet gryde, blend med kogevandet og frys ned.

Mosen bør kommes i små bægre, der er beregnet til frysning af babymad og som er fri for skadelige stoffer.

Når grøntsags- eller frugtmosen skal bruges, bør den optøs direkte i gryden. Derved bevares vitaminer og mineraler bedst.

Grøntsagsmos kan du med fordel fryse...

Læs mere i Babylex

Sele til barnevogn

Barnevognssele anvendes, når der er risiko for at barnet kan falde ud af barnevognen og barnet bør være under opsyn, når det er i sele. De fleste børn har brug for sele i barnevognen fra de er 6 måneder gamle - nogle børn lidt før.

Du bør altid vælge en barnevognssele som er DVN mærket (Dansk Varefakta Nævn). Selen skal spændes fast i barnevognens bund og den må ikke kunne trækkes løs.

Selvom barnet ligger i DVN mærket sele, skal der altid være opsyn med et barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for din hjælp til ammestop. Jeg har i denne uge endelig lagt amningen på hylden, og lillepigen har ikke sagt et kvæk. Hun falder så pænt i søvn, imens jeg synger for hende. Hun er så dygtig, og jeg er glad for, at det har været så let. Der er selvfølgelig stadig mælk i mine bryster, men de er ikke spændte. Så tusind tak for dine råd...

Hilsen en mor, der gerne ville gøre ammestop så let som muligt for både mor og barn.