Svar: Svært at trøste om natten ...

4. juni 2012

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Nadia

Tak for dit brev :)

Jeg kan godt forstå du er træt og synes det er svært. Du er naturligt også presset af at du snart skal starte arbejde, far skal passe lillepigen og hun skal også kunne køres ind i vuggestue ... Det giver ekstra udfordringer i forhold til at hun skal lære at sove uden mor og brystet.

Jeg tænker umiddelbart to ting. For det første lyder det som om at lillpigen har rigtig meget brug for at mærke dig og at det ikke er lige nu I skal træne at sove uden bryst og mor. Du har forsøgt igennem flere uger og hun har ligeså meget brug for dig nu som tidligere - og ja, det er rigtigt at man ofte vil kunne mærke en forskel efter 3 dage, men hvis der ikke er forskel efter 3 uger, så er der nok brug for en pause ...

Nogle gange kan man godt som forældre opleve at hvis man lader hende selv styre sit behov i nogle dage, at du lader hende ammes i søvn i din seng, fordi det tydeligt er det hun har brug for nu og ikke længere kæmper med hende, så "tankes hun ligesom op" med den nærhed og kontakt hun har brug for og derefter er det så lettere at få hende i nye rutiner. Altså at hun på den måde blive mere parat. Nogle forældre beskriver at de føler at de "kaster håndklædet i ringen" og ser det som noget forkert, men faktisk kan det nogle gange være "positivt, at erkende at tiden ikke var til det, så hun fik en 3-7 dage, som hun tydeligt viste behov for og så var vi klar igen ... " og det er helt fint.

Det andet jeg tænker er at I bør overveje om hun skal have en flaske og lære at tage imod denne. Man kan naturligvis diskutere hvorvidt den er relevant til en pige på 8-9 måneder, som trives med amning, men da du skal starte arbejde, far kunne tage over og hun også skal kunne starte i vuggestue, så var det en idé at forsøge. Flaske vil hun sandsynligvis stoppe med i 13-14 måneders alderen og at få flaske i 5-6 måneder er trods alt et pænt stykke tid ... jeg synes det er et forsøg værd.

Flasken har den fordel at far kan give den og på den måde blive en naturlig del af hendes putteritual. Flasken har også den fordel at den kan gives der, hvor I ønsker jeres datter skal sove, så hun ikke skal flyttes undervejs i sit ...

Annonce

... putteritual, hvilket det lyder som om at hun faktisk har rigtig svært ved. Hun kan altså få flasken i sin seng og få lov til at falde i søvn der og vil ikke opleve at komme væk fra din favn på samme måde som hun gør det nu ...

At hun ikke sover så meget om dagen er helt normalt for hendes alder, det vil dog være rigtig godt, hvis hun stadig kan sove en lur af mindst 1 ½ times varighed. Så hun f.eks sover en formiddagslur på 45 minutter og en middagslur på 1 ½ time.

Det er godt med en nogenlunde fast plan for dagen og mit forslag til en dagsplan til børn i 8 måneders alderen ser således ud:

Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør ost, frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.

Puttes til formiddagslur, sover måske kun 45 minutter

Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk og suppleres med små rugbrødshaspere med smørbart pålæg, gerne fiskepålæg, vand af kop.

Ammes eller flaske og puttes til middagslur f.eks. kl 13.30 og må her gerne sove 1 ½ time eller mere hvis hun kan .. :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Eftermiddag 15.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, lidt flerkornsgrød med frugtmos eller måske en lille portion tykmælk eller lignende med revne æbler. Vand af kop.

Aften 18: Familiemad, god børnevenlige retter med ris eller pasta, f.eks. pasta med kødsovs, lasagne, boller i karry, frikadeller (kød eller fiskedeller), laks fra ovnen, rødspættefilet, - hvad I nu kan finde på. Der skal være moset mad og mad i stykker, maden skal smage af noget. Vand af kop.

Kommer i bad, gøres klar til natten

Godnatgrød, ammes eller flaske og puttes til natten 19.30-20

Sen aften 23-24: Ammes eller flaske

Som du kan se indgår der mange måltider i løbet af dagen og 3 amninger eller flasker vil være rigtig fint. Hvis du skønner at hun stadig har brug for 4 amninger, så er det også okay, bare du sikrer dig at hun stadig også spiser mad nok.

Og så synes jeg at I skal overveje om hun vil tage imod en flaske - f.eks. om aftenen, når hun puttes der, eller måske forsøge i forbindelse med middagsluren for at se om hun har lettere ved at lære det om dagen ... :)

Jeg håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Orlov

Som børnefamilie i Danmark, har I særlige rettigheder i forhold til at få orlov.

I har f.eks. begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter...

Læs mere i Babylex

Fordøjelse baby

Barnets første afføring kaldes meconium, og den er helt sort. I takt med at barnet får mere mælk, skifter afføringen farve, og man kan på afføringen således se, om barnets fordøjelse fungerer.

Babyer, som kun får brystmælk, vil ofte have en gul afføring, som kan gå lidt over i det grønlige. Lugten er syrlig, men ikke ubehagelig, og afføringen virker lidt tynd og grødet. Børn, der ammes, kan have flere dage imellem deres afføringer.

Babyer, der både får brystmælk...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for din altid varme og kærlige måde at gribe udfordringerne an på - det er helt rigtig for mig!
Jeg nyder både dine personlige svar til mig, men bestemt også de svar du giver til andre.

Tak,
Mor til pige på 15 måneder