Svar: Søvnkriser og natteskræk
25. maj 2012
Alder:
4 mdr.
Kære Trine
Tak for dit brev og velkommen til :) Og tak fordi du har købt min bog om børn og søvn :)
Som du sandsynligvis har læst i bogen, så har mange børn i 3-4 månedersalderen en tendens til at "slatsove" hele dagen. De tager små korte lure, er vågne kortvarigt og sover så kortvarigt igen - og det lyder for mig som om at det er dette I oplever hos jer i øjeblikket.
Det er rigtig fint at du forsøger at trille hende i barnevognen for at holde hende sovende. Det lyder som om at hun finder roen ved at være i vognen og faktisk er glad for at ligge i den og det er rigtig godt. Men jeg får lidt på fornemmelsen at hun nok bliver puttet lidt for tidligt og at hendes vågne perioder ikke bliver lange nok og heller ikke aktive nok ....
Når man har en pige, der sover meget kortvarigt som I har, så bliver man naturligt ofte fokuseret på at hun skal hjælpes til at koble fra, hun skal skærmes og beroliges og hjælpes til at sove og når hun ikke sover særligt længe, så bliver hun naturligt træt og så kæmper I for at få hende lullet i søvn igen. Det er rigtig vigtigt at I nu forsøger at arbejde på en rytme, hvor hun sover 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen. Og det er rigtig vigtigt at hendes vågne perioder bliver aktive perioder og at du sørger for at lade hende bruge sig selv rigtig meget både motorisk og mentalt, så hun bliver træt nok og parat til at sove, når hun så bliver puttet.
Det er vigtigt at du er opmærksom på at når hun gaber, så er det ikke nødvendigvis fordi hun er træt, men fordi hun keder sig og har brug for at blive aktiveret. Alle gab skal altså ikke tolkes som at hun skal puttes, men at hun i stedet skal opleve og bruge sig selv både motorisk og mentalt. Jeg vil anbefale dig at downloade klippet "det lille barns søvn" fra min dvd "Sådan sover dit barn". Det koster 35 kroner.
Det kan nogle gange være en idé at lægge et bad ind mellem formiddagslur og middagslur, fordi badet både aktiverer og stimulerer hende, men det har også en god effekt på kroppen, sådan at hun 1-1½ time efter badet vil være mere parat til at sove og kan sove en længere middagslur.
Det er vigtigt at hun får mælk i forbindelse med at hun skal sove og det kan nogle gange være nødvendigt i en periode at tage hende op og lægge hende til brystet eller give hende en flaske når hun vågner efter 20-40 minutter, hvorefter hun så vil kunne sove videre.
Det kan på samme måde ofte være en god idé også at lægge sig med hende i dobbeltsengen og amme hende, holde hende tæt og lade hende mærke dig og din nære fysiske kontakt, som så kan gøre at hun falder videre ind i søvnen. Det samme, hvis du giver flaske og hun kan godt have brug for en lille tørstslukker, når hun har sin første opvågning og det er helt okay.
Når hun vågner og græder så er det højst sandsynligt fordi hun har svært ved at skifte fra et søvnstadie til et andet. Hun kan naturligvis godt drømme og kan også græde og sige forskellige lyde i søvne - men det der kaldes "natteskræk" opstår normalt først senere. I kan dog sagtens forsøge at reagere på samme måde netop med ikke at vække hende, men berolige uden for meget snak og ved at lulle hende videre i søvnen med hænder, kærtegn osv. Altså præcis som du skriver, forsøge at hjælpe hende videre i søvnen så godt du kan.
Jeg håber at ovenstående kan hjælpe lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske