Svar: Søvnkriser og natteskræk

25. maj 2012

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Trine

Tak for dit brev og velkommen til :) Og tak fordi du har købt min bog om børn og søvn :)

Som du sandsynligvis har læst i bogen, så har mange børn i 3-4 månedersalderen en tendens til at "slatsove" hele dagen. De tager små korte lure, er vågne kortvarigt og sover så kortvarigt igen - og det lyder for mig som om at det er dette I oplever hos jer i øjeblikket.

Det er rigtig fint at du forsøger at trille hende i barnevognen for at holde hende sovende. Det lyder som om at hun finder roen ved at være i vognen og faktisk er glad for at ligge i den og det er rigtig godt. Men jeg får lidt på fornemmelsen at hun nok bliver puttet lidt for tidligt og at hendes vågne perioder ikke bliver lange nok og heller ikke aktive nok ....

Når man har en pige, der sover meget kortvarigt som I har, så bliver man naturligt ofte fokuseret på at hun skal hjælpes til at koble fra, hun skal skærmes og beroliges og hjælpes til at sove og når hun ikke sover særligt længe, så bliver hun naturligt træt og så kæmper I for at få hende lullet i søvn igen. Det er rigtig vigtigt at I nu forsøger at arbejde på en rytme, hvor hun sover 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen. Og det er rigtig vigtigt at hendes vågne perioder bliver aktive perioder og at du sørger for at lade hende bruge sig selv rigtig meget både motorisk og mentalt, så hun bliver træt nok og parat til at sove, når hun så bliver puttet.

Det er vigtigt at du er opmærksom på at når hun gaber, så er det ikke nødvendigvis fordi hun er træt, men fordi hun keder sig og har brug for at blive aktiveret. Alle gab skal altså ikke tolkes som at hun skal puttes, men at hun i stedet skal ...

Annonce

... opleve og bruge sig selv både motorisk og mentalt. Jeg vil anbefale dig at downloade klippet "det lille barns søvn" fra min dvd "Sådan sover dit barn". Det koster 35 kroner.

Det kan nogle gange være en idé at lægge et bad ind mellem formiddagslur og middagslur, fordi badet både aktiverer og stimulerer hende, men det har også en god effekt på kroppen, sådan at hun 1-1½ time efter badet vil være mere parat til at sove og kan sove en længere middagslur.

Det er vigtigt at hun får mælk i forbindelse med at hun skal sove og det kan nogle gange være nødvendigt i en periode at tage hende op og lægge hende til brystet eller give hende en flaske når hun vågner efter 20-40 minutter, hvorefter hun så vil kunne sove videre.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det kan på samme måde ofte være en god idé også at lægge sig med hende i dobbeltsengen og amme hende, holde hende tæt og lade hende mærke dig og din nære fysiske kontakt, som så kan gøre at hun falder videre ind i søvnen. Det samme, hvis du giver flaske og hun kan godt have brug for en lille tørstslukker, når hun har sin første opvågning og det er helt okay.

Når hun vågner og græder så er det højst sandsynligt fordi hun har svært ved at skifte fra et søvnstadie til et andet. Hun kan naturligvis godt drømme og kan også græde og sige forskellige lyde i søvne - men det der kaldes "natteskræk" opstår normalt først senere. I kan dog sagtens forsøge at reagere på samme måde netop med ikke at vække hende, men berolige uden for meget snak og ved at lulle hende videre i søvnen med hænder, kærtegn osv. Altså præcis som du skriver, forsøge at hjælpe hende videre i søvnen så godt du kan.

Jeg håber at ovenstående kan hjælpe lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Moderkage

Moderkagen forsynet barnet med næring, imens det ligger inde i livmoderen. Når fødslen er forbi, og navlestrengen er klippet over, så skal moderkagen fødes.

Hos nogle kvinder kommer den helt af sig selv, hos andre skal man presse lidt for at få den ud. Det kan ske, at moderkagen ikke kan komme ud på normal vis og derfor må kvinden bedøves, og den må fjernes af en læge. Bedøvelse er nødvendigt, for hvis kvinden var vågen, ville det gøre meget ondt.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Downs syndrom

Downs syndrom er også det man kalder trisomi 21 eller mongolisme.

Alle gravide tilbydes i dag en undersøgelse af risikoen for Downs syndrom hos fostret. Kvinder kan på baggrund at denne undersøgelse vælge om de vil have en abort. Det betyder at antallet af børn født med downs syndrom er faldet meget de sidste år.

Børn med Downs Syndrom er ligeså forskellige, som alle andre børn er det og derfor er nogle mere påvirkede af deres kromosomfejl end andre. Som forældre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar til min ældste søn og hans spørgsmål om ’bierne og blomsterne’. Vi har læst et par bøger sammen, han grinede rigtig meget … men fik stillet sin nysgerrighed!

Det var en rigtig god idé at læse bøger sammen, for du har jo fuldstændig ret: Det kan være grænseoverskridende for både barn og voksen af snakke om den slags sammen, mens en bog oplyser nøgternt og godt. Intimsfæren bevares intakt, genialt!