Svar: 5 mdr og store soveproblemer
4. august 2004
Alder:
5 mdr.
Kære trætte mor
Når bør sover skifter de imellem to faser. Den lette søvn også kaldet REM-søvn og den dybe søvn kaldet non-REM søvn. Hos børn skifter perioderne ofte med en times mellemrum, og hos din datter lyder det til at være kortere intervaller.
Det er under den lette søvn at man drømmer og med din datters alder taget i betragtning, så drømmer hun måske forholdsvis meget. Dagens oplevelser bliver bearbejdet i drømme og mve den alder hun har er hun, når hun er vågen meget mere bevidst på ting omkring hende, hun sanser og oplever verden mere end tidligere.
Børn kan under den lette søvn vågne helt op, græde, småklynke osv. og her er det vigtigt at forsøge at få dem til at falde til ro og sove videre igen.
Hvis din datter vågner op og er bange, så bliver du nødt til at trøste hende. Hvis det ikke er nok at stryge hende blidt og tale beroligende til hende, så kan det være nødvendigt at amme hende, for at få hende så afslappet som muligt, så hun langsomt lærer at finde ro, og ved at du er der for hende. Det er dog vigtigt at finde balancen imellem at lade hende finde roen igen, måske inden hun vågner helt og så give hende den tryghed og omsorg som hun beder om.
Det er naturligvis et problem, når hun er så lydfølsom, som hun er, og ørepropper kan desværre ikke anbefales til den alder:o) Spørgsmålet er om en genkendelig lyd ikke kan hjælpe hende. Jeg tænker på f.eks. en spilledåse, som hun lærer at falde til ro ved, som giver hende tryghed, og som bliver en del af hendes putteritual, samtidig med at den har den effekt at der på længere sigt ikke behøver at være fuldstændig ro.
En måde at hjælpe din datter til at være mere afslappet på kan være at give hende et dejligt varmt bad, at synge for hende, vugge hende, give hende let massage, spille lidt rolig musik osv. alt sammen noget der kan ske, før I begynder at putte hende. Simpelthen i håb om at hun så er så afslappet at hun falder i dybere søvn og dermed ikke bliver vækket så let.
Jeg vil foreslå dig at læse bogen 'The no-cry sleep solution', som desværre er på engelsk og som også fokusere mere på at få børn til at sove om natten, hvilket jo bestemt ikke er jeres problem:o) Men Elizabeth Pantley som har skrevet bogen giver både et forslag til en dagbog over søvnmønsteret og en plan for søvnmønsteret, som du måske kan bruge. Du kan læse mere om denne bog i min bogguide.
Tilsidst vil jeg lige sige, at du naturligvis skal være opmærksom på at hun får nok at spise i løbet af dagen, og ikke sover uroligt, fordi hun er sulten.
Håber lidt af ovenstående kan hjælpe jer lidt videre. Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske