Svar: 5 mdr og store soveproblemer

4. august 2004

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære trætte mor

Når bør sover skifter de imellem to faser. Den lette søvn også kaldet REM-søvn og den dybe søvn kaldet non-REM søvn. Hos børn skifter perioderne ofte med en times mellemrum, og hos din datter lyder det til at være kortere intervaller.

Det er under den lette søvn at man drømmer og med din datters alder taget i betragtning, så drømmer hun måske forholdsvis meget. Dagens oplevelser bliver bearbejdet i drømme og mve den alder hun har er hun, når hun er vågen meget mere bevidst på ting omkring hende, hun sanser og oplever verden mere end tidligere.

Børn kan under den lette søvn vågne helt op, græde, småklynke osv. og her er det vigtigt at forsøge at få dem til at falde til ro og sove videre igen.

Hvis din datter vågner op og er bange, så bliver du nødt til at trøste hende. Hvis det ikke er nok at stryge hende blidt og tale beroligende til hende, så kan det være nødvendigt at amme hende, for at få hende så afslappet som muligt, så hun langsomt lærer at finde ro, og ved at du er der for hende. Det er dog vigtigt at finde balancen imellem at lade hende finde roen igen, måske inden hun vågner helt og så give hende den tryghed og omsorg som hun beder om.

Det er naturligvis et problem, når hun er så lydfølsom, som hun er, og ørepropper kan desværre ikke anbefales til den ...

Annonce

... alder:o) Spørgsmålet er om en genkendelig lyd ikke kan hjælpe hende. Jeg tænker på f.eks. en spilledåse, som hun lærer at falde til ro ved, som giver hende tryghed, og som bliver en del af hendes putteritual, samtidig med at den har den effekt at der på længere sigt ikke behøver at være fuldstændig ro.

En måde at hjælpe din datter til at være mere afslappet på kan være at give hende et dejligt varmt bad, at synge for hende, vugge hende, give hende let massage, spille lidt rolig musik osv. alt sammen noget der kan ske, før I begynder at putte hende. Simpelthen i håb om at hun så er så afslappet at hun falder i dybere søvn og dermed ikke bliver vækket så let.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Jeg vil foreslå dig at læse bogen 'The no-cry sleep solution', som desværre er på engelsk og som også fokusere mere på at få børn til at sove om natten, hvilket jo bestemt ikke er jeres problem:o) Men Elizabeth Pantley som har skrevet bogen giver både et forslag til en dagbog over søvnmønsteret og en plan for søvnmønsteret, som du måske kan bruge. Du kan læse mere om denne bog i min bogguide.

Tilsidst vil jeg lige sige, at du naturligvis skal være opmærksom på at hun får nok at spise i løbet af dagen, og ikke sover uroligt, fordi hun er sulten.

Håber lidt af ovenstående kan hjælpe jer lidt videre. Fortsat held og lykke med hende.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Klumpfod (varusfod)

I Danmark fødes ca. 1 ud af 1000 børn med klumpfod. Det svarer til ca. 60 børn årligt i Danmark. Hos ca. halvdelen er der klumpfod på begge fødder.

Klumpfod kaldes også varusfod eller talipes equinovarus. Det er en fejlstilling i en eller begge fødder. Når barnet bliver født, ser foden normal ud, men den kan ikke rettes til normal stilling. Når man ser på foden, vil hælen dreje indad, forfoden pege ind mod midten, og samtidig vil mellemfoden (svangen) være løftet. Foden...

Læs mere i Babylex

Klumpfod

Når børn fødes med en fod, der er bøjet indad, hvor fodsålen peger bagud og fodryggen fremad, så kalder man det klumpfod. Der er ca. 1 ud af 1000 børn der fødes med klumpfod og ca. halvdelen af disse har misdannelsen på begge fødder.

Man ved ikke hvorfor nogle børn fødes med klumpfod, men der er en vis arvelig tilbøjelighed. Man siger at risikoen for at føde et barn med klumpfod øges med en faktor 30, hvis en søster eller bror har lidelsen.

Drenge fødes hyppigere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil lige fortælle, at vores datter nu falder i søvn helt af sig selv, og vi har slet ikke haft en kamp med at lære hende det.

Vi skylder dig æren for det, da vi har fulgt dine råd fra din bog og din brevkasse.

Så tusind tak!

Mor til pige på 18 måneder