Svar: Sovevaner om natten
11. juli 2004
Alder:
8 mdr.
Kære Lene
Det er normalt at et barn på 8-9 mdr fortsat har behov for flaske morgen og til natten. Mælkebehovet er fortsat stort og det er naturligt for barnet at få flaske eller fortsat at amme for at få dækket dette behov.
Frem mod et års alderen nedsættes mælkemængden til 500 ml i døgnet, som vil være den mængde som barnet har behov for fremover. Nogle børn har omkring et års alderen fortsat behov for en flaske til natten, da dette er en del af deres putteriutal og dermed ligger der noget tryghed i det, men i princippet bør barnet på et år kunne tage sit behov via kop. Den mælkemængde som barnet får som f.eks. yoghurt tæller også med i regnskabet med de 500ml.
Hvis du ønsker at ændre på vanen med en flaske nu, før du starter arbejde, skal du sørge for at din søn får sit behov for mælk dækket i løbet af dagen. Når han bliver 9 mdr. er overgangsperioden slut og han skal stort set spise som jer. Det betyder at han også skal til at have brød, grøntsager, kød, fisk i stykker, pasta, ris osv.
Det vil være hensigtsmæssigt for jer alle, hvis han kunne nøjes med at få slukket tørsten tidlig morgen kl 4 og så få mælk og grød om morgenen kl 7, når I alle vågner. Det er naturligt at han i øjeblikket ikke spiser særlig meget grød, når han har fået flaske kl 4.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen kl ca 7: Grød og evt. en flaske
Formiddag kl 10: Grød med frugt
Frokost kl 12.30: Rugbrødshapsere med smørbart pålæg
Eftermiddag kl 15: ½ bolle med smør, lidt frugt
Aften 17.30: Stykker af grøntsager, kød, fisk, ris, pasta osv. Evt frugt/frugtmos som dessert
Sen aften: flaske
Nat: vand
Jeg tror det ville være en god idé at I forsøgte at 'fylde' ham lidt mere op i løbet af dagen. Tiderne jeg har sat på, må du selv rette til i forhold til hans sovetider. Det er kun et forslag. Min tanke er, at når han begynder at få mere fast føde og bliver bedre til at tage sit behov via kop, så vil I kunne nøjes med at tilbyde ham lidt vand, når han er tørstig om natten. At han er tørstig vil kun være naturligt. Det er længe at sove fra kl 20 til 7 næste morgen og spørgsmålet er om han kan. Det er jo ikke alle børn der sover så godt:o)
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske