Svar: Sovevaner om natten

11. juli 2004

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Lene

Det er normalt at et barn på 8-9 mdr fortsat har behov for flaske morgen og til natten. Mælkebehovet er fortsat stort og det er naturligt for barnet at få flaske eller fortsat at amme for at få dækket dette behov.

Frem mod et års alderen nedsættes mælkemængden til 500 ml i døgnet, som vil være den mængde som barnet har behov for fremover. Nogle børn har omkring et års alderen fortsat behov for en flaske til natten, da dette er en del af deres putteriutal og dermed ligger der noget tryghed i det, men i princippet bør barnet på et år kunne tage sit behov via kop. Den mælkemængde som barnet får som f.eks. yoghurt tæller også med i regnskabet med de 500ml.

Hvis du ønsker at ændre på vanen med en flaske nu, før du starter arbejde, skal du sørge for at din søn får sit behov for mælk dækket i løbet af dagen. Når han bliver 9 mdr. er overgangsperioden slut og han skal stort set spise som jer. Det betyder at han også skal til at have brød, grøntsager, kød, fisk i stykker, pasta, ris osv.

Det vil være hensigtsmæssigt for jer alle, hvis han kunne nøjes med at få slukket ...

Annonce

... tørsten tidlig morgen kl 4 og så få mælk og grød om morgenen kl 7, når I alle vågner. Det er naturligt at han i øjeblikket ikke spiser særlig meget grød, når han har fået flaske kl 4.

En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen kl ca 7: Grød og evt. en flaske
Formiddag kl 10: Grød med frugt
Frokost kl 12.30: Rugbrødshapsere med smørbart pålæg
Eftermiddag kl 15: ½ bolle med smør, lidt frugt
Aften 17.30: Stykker af grøntsager, kød, fisk, ris, pasta osv. Evt frugt/frugtmos som dessert
Sen aften: flaske
Nat: vand

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Jeg tror det ville være en god idé at I forsøgte at 'fylde' ham lidt mere op i løbet af dagen. Tiderne jeg har sat på, må du selv rette til i forhold til hans sovetider. Det er kun et forslag. Min tanke er, at når han begynder at få mere fast føde og bliver bedre til at tage sit behov via kop, så vil I kunne nøjes med at tilbyde ham lidt vand, når han er tørstig om natten. At han er tørstig vil kun være naturligt. Det er længe at sove fra kl 20 til 7 næste morgen og spørgsmålet er om han kan. Det er jo ikke alle børn der sover så godt:o)

Fortsat held og lykke med ham.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Vedligeholdelse af barnevogn

Med det danske vejr skal en barnevogn kunne tåle lidt af hvert, men hvis man vil have at den skal kunne holde længe, så er man nødt til at gøre sig nogle tanker om vedligeholdelse og også medtænke at bruge tid på vedligeholdelse.

For eksempel kan kalecherne ikke tåle stærkt sollys, så vognen skal ind i skyggen, hvis man vil undgå, at den falmer. Stellet kan heller ikke tåle salt fra snesjappet og skal derfor skylles af, når man kommer hjem, hvis man vil undgå rust. Og kassen...

Læs mere i Babylex

Fødder

På grund af den trange plads i livmoderen, bliver mange børn født med indaddrejede fødder. Det kan være den ene fod eller begge. Små børn fødes også let hjulbenede. Det har ofte ingen betydning, og det retter sig efterhånden, som barnet bliver ældre. Nogle børn bliver født med klumpfod, også kaldet varusfod eller talipes equinovarus. Dette kræver speciel behandling.

Den sunde babyfod er bred og med en smal hæl. Barnet kan let sprede sine tæer. Alle børn er platfodet indtil...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Denne gang skriver jeg bare for at udtrykke min taknemmelighed over det store arbejde du gør for at informere alle os "usikre mødre".

Normalt anser jeg mig selv for at være relativt velinformeret om de emner, der interesserer mig .....- men jeg må indrømme, at det at blive mor har ført en helt uventet usikkerhed med sig.

Når det man ønsker aller mest er at give sit barn den bedste start på livet - og man bare ikke er sikker på, hvad der er det bedste at gøre, er det fantastisk at kunne rådføre sig hos dig.

Jeg har læst stakke af bøger, Sundhedsstyrelsens anbefalinger, diverse artikler og lavet utallige google-søgninger (hvor jeg i øvrigt ofte lander på din side) om børnerelaterede emner - og alligevel bliver jeg tit i tvivl.

Trods mange spørgsmål fra min side svarer du tålmodigt, grundigt og engageret på det hele - og det betyder meget for mig som nybagt mor at få en kommentar med på vejen :-)

Mit medlemskab hos netsundhedsplejerske.dk er en rigtig god investering - og min søn får en mindre bekymret mor med i købet ;-)

God sommer