Svar: Skal stadig gås i søvn
11. januar 2011
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og velkommen til :)
Hvor er det dejligt at høre, at I har prioriteret at give jeres drenge og især August, den nærhed og fysiske kontakt han har haft behov for. Til børn født før tid, børn som har været adskilt fra deres forældre, haft et længere varende sygdomsforløb osv. som August har, - er det utrolig vigtigt at kunne rumme dette og gøre mange ting på barnets præmisser. Og det har I gjort, det gør I.
Det er rigtig dejligt, at I har valgt at bruge en vikle til ham, da han var lille, at I har valgt at give ham nærheden og trygheden, bære ham osv. Men jeg kan naturligvis godt forstå, at I nu gerne vil lære ham at sove på en anden måde.
Det er rigtig fint, at han om aftenen nogle gange nu begynder at kunne blive lagt ned og kan falde i søvn med jer ved siden af, til at give ro og stadig nærhed og kontakt. Det er et fremskridt, det er ikke stort, men det er i den rigtige retning, så her arbejder tiden også for jer :)
Om dagen tænker jeg, at det vil være rigtig godt, hvis I kunne få ham til at sove i sin barnevogn. Det vil gøre det noget lettere for jer, hvis drengene kan sove ude i løbet af dagen, I får bedre mulighed for at tage andre steder og han skal jo også lære at sove i en vogn, når han på et tidspunkt skal passes af en dagplejer eller være i institution.
Mit forslag er at du en gang dagligt og det skal være til middagsluren triller drengene en tur. August skal starte med at sidde op, han skal kigge på verden I går forbi, mærke vinden i ansigtet, han skal stimuleres mentalt, fyldes op med indtryk - og først når han tydeligt viser sig parat til at sove, når du kan se at øjnene begynder at falde i og han tydeligt har svært ved at holde sig vågen, så lægger du ham ned.
At starte med at sidde op, være vågen og følge med, vil for det første gøre ham tryg ved at være i vognen. Derudover vil han naturligt begynde at forbinde vognen med et okay sted at sove og når han oplever at falde i søvn direkte i sin vogn og ikke først på armen og derefter bliver flyttet, så er sandsynligheden for at han kan sove mere sammenhængende også betydeligt større.
Det vil være en rigtig god idé at holde øje med hvornår han reelt er parat til at sove, hvad tid du egentlig putter ham på. Det kan give dig en pejling af, hvornår han i tiden fremover vil være i stand til at blive puttet i sin vogn og falde i søvn der - også uden at du behøver trille ham i flere timer :)
Derudover lyder det som om at I skal igang med lidt mere skemad og det vil være rigtig godt også at begynde med lidt mad i hånden, som drengene kan gumle på, opbløde med spyt, suge saften ud af. Det vil styrke dem mundmotorisk og hjælpe dem til på sigt at spise mad med mere bid i - det er således helt normalt at de endnu ikke mestrer rugbrødshapsere :)
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover lidt videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos, frisk frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca 9.30 og skal her ikke have flaske først.
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på, vand af kop.
Flaske og sættes så i barnevognen og trilles en tur som ovenfor beskrevet. Sover måske kl. 13-13.30 - tidspunktet kan variere efter hvor lang formiddagsluren er.
Eftermiddag 16: En lille portion flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Powernappen springes over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, det kan være lidt ris, laks, indmaden af en frikadelle, lidt sovs osv. der kommes i grøntsagsmosen. Suppleres med brødskorper, en kartoffelbåd, et stykke kogt blomkål, broccoli eller lignende i hånden at gumle på, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca 19-19.30
Sen aften 24: Flaske og sover til næste morgen tidlig uden mælk.
Som du kan se er der altså lidt ændringer dagen igennem og en fast plan, som I kan prøve at følge :)
Mit forslag er som sagt at få indført barnevognen til middagsluren og min tanke er, at jo bedre I får dette gjort, jo lettere vil det naturligt også blive at putte ham på andre tidspunkter, men I er nødt til at ændre en ting af gangen.
Håber du kan bruge mine tanker videre på vej, fortsat held og lykke med dem begge to :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske