Svar: Stop med natflaske

6. oktober 2010

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Jette

De fleste børn vil i 11 måneders alderen stadig få 2 flasker i døgnet og i 1 års alderen trappes så ned til 1 flaske dagligt. Dette gøres netop ved at trappe ned, så hun får mindre og mindre og tilsidst helt kan undvære den ene flaske.

Det er ofte flasken inden putning om aftenen der forsvinder sidst og her vil det være rigtig godt at indføre en godnatgrød som en del af hendes putteritual. Så hun f.eks. får aftensmad kl 18 og så tilbydes en portion grød i køkkenet kl. 19-19.30 hvor hun plejer at få sin flaske og herefter får hun så børstet tænder og kommer i seng.

I stedet for flasken skal hun have et nyt ritual og det kan være at sidde med hende, synge lidt, læse lidt historie eller lignende og lulle hende til ro, så hun i første omgang naturligt kommer helt væk fra sin flaske og bliver i stand til at finde roen på en ny måde. Og et nyt ritual vil ofte også indebære en putteklud eller en sovebamse, altså noget nyt som substitut for både flasken, men også for mor og far.

I takt med at børn bliver ældre, skal passes ude og vænnes til at være væk fra mor og far, vil mange børn have glæde af at blive puttet med en sovebamse eller lignende. Det er som sagt en substitut for forældrene og styrken ved at have noget at putte sig med er, at det er barnet selv der bestemmer behovet. I takt med at jeres datter skal lære at sove uden at få flaske, vil det ofte være fint at introducere en putteklud eller andet, som hun føler tryghed ved.

Stille og roligt skal hun jo så gerne begynde at kunne blive puttet direkte i seng efter grøden og hvor I sidder ved siden af sengen, stadig ...

Annonce

... puttet med en sut, en bamse eller lignende og hvor I så synger samme sang eller læser en lille historie og hun falder så roligt i søvn.

Alt efter hvor gammel hun bliver, når I vil stoppe helt - 12, 14, 15 måneder ... vil hun godt kunne inddrages i flaskestoppet. Måske kender hun ordet slut. Måske gestikulerer du med dine hænder for at signalere slut - når mælkekartonen er tom, når tallerkenen er tømt for mad osv. Måske bruger du allerede det at smide i skraldespanden som en måde at vise at noget er slut, noget skal ud, kasseres.

Denne rutine må du gerne overføre på flasken, tage hende med i processen og smide flaskesutterne ud, fortælle at det er slut, når hun beder om flasken og så tilbyde et alternativ. På et tidspunkt er sutterne alligevel mørnede og der skal købes nye og det skal du så lade være med :) Så slå ud med armene, gestikuler og sig "slut" og tilbyd så et alternativ som en kop mælk og en godnatsang og en puttebamse i stedet for :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Koppen med mælk kan være en midlertidlig overgang fra en fuld flaske der trappes mere og mere ned og tilsidst kan hun nøjes med at få lidt mælk af en kop ... og tilsidst kan den helt undværes eller være en tår vand i stedet, også af hensyn til tænderne, hvis hun f.eks. har det bedst med at få lidt at drikke inde i sengen imens I læser eller synger lidt for hende.

De fleste børn vil ret hurtigt acceptere at få et nyt godnatritual i stedet for flaske, hvis ritualet gøres ligeså hyggeligt og hvis du forinden har sikret dig at hun føler sig mæt, fordi hun har fået en godnatgrød at sove på :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Suttebehov

Alle nyfødte fødes med en sutterefleks, der både giver dem tryghed og mad og dermed er en livsnødvendig refleks.

Et meget fortidlig født barn kan godt mangle sutterefleks, men det vil ofte være en af de første reflekser man ser hos barnet.

Nogle børn har et stort suttebehov og her kan sundhedsplejersken anbafale at man giver barnet en sut. Andre børn bruger deres sutterefleks ved brystet og foretrækker dette fremfor en "narresut". I princippet skal det lille barn...

Læs mere i Babylex

Calcium

Calcium findes hovedsagligt i mælkeprodukter, herunder modermælk og modermælkserstatninger.

Calcium er vigtigt til opbygning af skelettet og er derfor af stor betydning for børn, der naturligt skal vokse meget. Hvis barnet ikke får calcium nok, vil der frigøres calcium fra skelettet for at opretholde koncentrationen af calcium i blodet.

Børn der ammes eller får flaske får dækket deres behov for calcium derigennem og det anbefales at børn får modermælk eller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Jeg vil blot sige dig tusind tak for din hjælp. Min egen sundhedsplejerske synes jeg ikke er til at snakke med, så det er en stor trøst at kunne vende sig til dig og din brede viden. Jeg tror at du kender mig og min søn bedre end hun gør.

Jeg er særlig glad for dine hurtige svar, når jeg ikke har formået at formulere mit problem så jeg har været nød til at spørge igen...

Det er rart at have dig i baghånden og jeg har anbefalet dig til alle de nybagte mødre jeg kender.

Tak!!