Svar: Pige på 6½ mdr er begyndt at vågne om natten
6. juli 2004
Alder:
6 mdr.
Kære trætte mor
Først vil jeg lige sige at du gerne må give din datter et ekstra måltid. Mange børn kan omkring 7 mdr´s alderen godt spise 4 skemåltider i løbet af en dag. Du må også gerne tilbyde hende lidt frugtmos til dessert efter grøntsagsmosen om aftenen og så igen en flaske til natten, som nu.
Du skriver at hun ikke triller og jeg tænker derfor at hun sover uroligt eller vågner fordi hun har svært ved at vende sig selv og søger hjælp til dette?
Det vil derfor være en god idé at du hjalp hende med at trille i løbet af dagen. Med den alder hun har bør hun kunne trille fra mave til ryg og aldersmæssigt, nu her mellem 6-9 mdr, bør hun også trille fra ryg til mave.
Lad hende ligge på maven, hjælp hende med at holde armene ind under kroppen/brystkassen, så armene ikke er i vejen, når hun skal dreje rundt.
Når hun ligger på ryggen, så grib om hendes lægge og bøj knæ og hofte og lad hendes underkrop rulle fra side til side. Prøv også at få hende til at dreje om på siden ved at række hende noget legettøj, som hun skal dreje sig efter.
Du kan købe 'ranglesokker' som vækker interessen for fødderne. Får hun fat i sine fødder, vil hun automatisk begynder at trille fra ryg til side og derfra finde ud af at komme videre om på maven.
Når hun kryber, så støt hendes fodballer, så I hjælper med at frembringe krybevægelser. Lad hende også hoppe på jeres skød og giv hende luftture, hvor I svinger hende frem og tilbage, mens I holder hende under maven. Brug også jer selv og lad hende bevæge sig rundt på jer, imens I ligger på gulvet. En tur i svømmehallen er også altid godt.
Håber at lidt ekstra mad og det at hun begynder at trille vil hjælpe jer lidt videre frem. Held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske