Svar: Søvn kaos i storfamilie

8. august 2008

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Katharina

Tillykke med 1 års fødselsdagen og tak for dit brev. Dejligt at du nu har fået lyst til selv at skrive. Det lyder som en stor og dejlig familie hos jer, jeg vil tro at der er liv og glade dage og jeg kan godt forstå at du gerne vil have din nattesøvn.

Det er super at jeres datter har gode sovevaner bag sig, det giver jo grobund for at de kan komme igen, spørgsmålet er så hvorfor hun vågner og min umiddelbare tanke er at det handler om hendes alder og udviklingstrin.

Hun er stadig for lille til at vide at I er der, når hun ikke kan se jer og det betyder at når hun vågner om natten så har hun brug for jer, for jeres fysiske kontakt og nærhed for at falde til ro. Hun har brug for at vide at I er der, at hun ikke er forladt og derfor roligt kan sove videre.

Hun er netop begyndt at kravle og også at rejse sig op ved ting. Det betyder at hun på en gang udfordres både motorisk og mentalt. Motorisk fordi hun bruger sin krop mere end tidligere, hun har en naturlig motorisk uro og hun øver sig motorisk både i søvne og om dagen. Hun får sig lagt i nogle stillinger som hun endnu ikke mestrer at komme væk fra og hun har brug for hjælp til at blive lagt ned igen, hjælp til at finde roen rent fysisk.

Mentalt udfordres hun fordi hun nu i kraft at sin motoriske formåen oplever verden større. Hun kan nu kravle ind i andre rum, rejse sig og gå ved støtte og alle de indtryk hun får skal bearbejdes og det bliver de om natten i drømme. Derfor sover hun mere uroligt om natten, vågner med skrig, har brug for hjælp til at komme videre i søvnen, skifte søvnfase, komme ud af drømmene et øjeblik.

Det kan naturligvis godt mistænkes at tandsmerter, øresmerter ...

Annonce

... osv også spiller en rolle. I givet fald kan I tale med lægen om muligheden for at tilbyde hende lidt smertestillende inden natten. Men som udgangspunkt tænker jeg at det handler mest om hendes alder og udvikling.

Og hvad kan man så gøre ved det ...? Tja, et eller andet sted så arbejder tiden jo for jer. I skal naturligvis tænde lys og gøre hende tryg ved stedet, så hun kan se hvor hun er, når hun vågner op og orientere sig i den store verden hun pludselig befinder sig i. Det hjælper også nogle gange at give hende en bluse, en klud eller lignende, der dufter af mor eller far, som hun så kan sove med og det kan give hende den tryghed hun behøver for at fornemme at I stadig er der.

For at give hende fysisk ro vil det ofte også være en rigtig god idé at give hende en juniordyne, som lægger sig mere omkring hende og omslutter hende. Nogle børn finder også bedre fysisk ro, hvis de puttes på maven.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det kan hjælpe hende videre i søvnfaserne, hvis hun tilbydes lidt vand. Det er som om at vandet hører virkeligheden til og ved at drikke lidt vand, falder der således lidt ro på og hun kan så sove videre. Amning kan naturligvis også bruges, da det jo samtidig giver fysisk kontakt og nærhed, du skal så bare være meget opmærksom på at hun ikke sætter dette behov unødigt op - amning om natten skal jo helst undgås i denne alder:o)

Det hjælper derfor også nogle gange hvis far kan tage over, fordi han ikke forbindes med amning eller indtag af mælk og derfor har en anden måde at berolige, putte osv. på.

I gør altså allerede mange af de helt rigtige ting og jeg håber at jeg hermed har givet jer lidt forklaring på hvad der foregår:o)

Rigtig meget held og lykke fortsat:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Barselsbesøg

I nogle kommuner tilbyder sundhedsplejersken at komme på besøg meget hurtigt efter fødslen. Dette sker hvis fødslen f.eks. er foregået hjemme, eller hvis moderen er gået meget hurtigt hjem efter fødslen.

Også jordemødre tilbyder nogle gange barselsbesøg i hjemmet, hvis kvinden er udskrevet inden for 48 timer efter fødslen eller hvis der er tale om en hjemmefødsel. Man taler normalt om et barselsbesøg når sundhedsplejerske eller jordemoder kommer på besøg i hjemmet 3-5 dage efter...

Læs mere i Babylex

Diarré

Det er normalt at et barn der kun får brystmælk at have tynd afføring. Men hvis barnet ikke bliver ammet mere og pludselig får vandtynd afføring, skal du være opmærksom.

Diarré kan være tegn på infektion forskellige steder i kroppen og det kan derfor være en god idé at måle barnets temperatur. Du skal være opmærksom på at barnet skal have ekstra væske og hvis diarréen ikke forsvinder hurtigt igen skal du søge læge. Hvis barnet virker sløvt eller der er blod eller slim i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit svar angående min datter, som græd sig selv i søvn. For første gang i lang tid havde jeg en rigtig god fornemmelse i kroppen efter at have læst dit svar. Jeg kunne mærke, at du fik sat mange af de rigtige ord på situationen.

Tak fra Sanne, mor til pige på knap 4 måneder.