Svar: Søvn kaos i storfamilie
8. august 2008
Alder:
12 mdr.
Kære Katharina
Tillykke med 1 års fødselsdagen og tak for dit brev. Dejligt at du nu har fået lyst til selv at skrive. Det lyder som en stor og dejlig familie hos jer, jeg vil tro at der er liv og glade dage og jeg kan godt forstå at du gerne vil have din nattesøvn.
Det er super at jeres datter har gode sovevaner bag sig, det giver jo grobund for at de kan komme igen, spørgsmålet er så hvorfor hun vågner og min umiddelbare tanke er at det handler om hendes alder og udviklingstrin.
Hun er stadig for lille til at vide at I er der, når hun ikke kan se jer og det betyder at når hun vågner om natten så har hun brug for jer, for jeres fysiske kontakt og nærhed for at falde til ro. Hun har brug for at vide at I er der, at hun ikke er forladt og derfor roligt kan sove videre.
Hun er netop begyndt at kravle og også at rejse sig op ved ting. Det betyder at hun på en gang udfordres både motorisk og mentalt. Motorisk fordi hun bruger sin krop mere end tidligere, hun har en naturlig motorisk uro og hun øver sig motorisk både i søvne og om dagen. Hun får sig lagt i nogle stillinger som hun endnu ikke mestrer at komme væk fra og hun har brug for hjælp til at blive lagt ned igen, hjælp til at finde roen rent fysisk.
Mentalt udfordres hun fordi hun nu i kraft at sin motoriske formåen oplever verden større. Hun kan nu kravle ind i andre rum, rejse sig og gå ved støtte og alle de indtryk hun får skal bearbejdes og det bliver de om natten i drømme. Derfor sover hun mere uroligt om natten, vågner med skrig, har brug for hjælp til at komme videre i søvnen, skifte søvnfase, komme ud af drømmene et øjeblik.
Det kan naturligvis godt mistænkes at tandsmerter, øresmerter osv også spiller en rolle. I givet fald kan I tale med lægen om muligheden for at tilbyde hende lidt smertestillende inden natten. Men som udgangspunkt tænker jeg at det handler mest om hendes alder og udvikling.
Og hvad kan man så gøre ved det ...? Tja, et eller andet sted så arbejder tiden jo for jer. I skal naturligvis tænde lys og gøre hende tryg ved stedet, så hun kan se hvor hun er, når hun vågner op og orientere sig i den store verden hun pludselig befinder sig i. Det hjælper også nogle gange at give hende en bluse, en klud eller lignende, der dufter af mor eller far, som hun så kan sove med og det kan give hende den tryghed hun behøver for at fornemme at I stadig er der.
For at give hende fysisk ro vil det ofte også være en rigtig god idé at give hende en juniordyne, som lægger sig mere omkring hende og omslutter hende. Nogle børn finder også bedre fysisk ro, hvis de puttes på maven.
Det kan hjælpe hende videre i søvnfaserne, hvis hun tilbydes lidt vand. Det er som om at vandet hører virkeligheden til og ved at drikke lidt vand, falder der således lidt ro på og hun kan så sove videre. Amning kan naturligvis også bruges, da det jo samtidig giver fysisk kontakt og nærhed, du skal så bare være meget opmærksom på at hun ikke sætter dette behov unødigt op - amning om natten skal jo helst undgås i denne alder:o)
Det hjælper derfor også nogle gange hvis far kan tage over, fordi han ikke forbindes med amning eller indtag af mælk og derfor har en anden måde at berolige, putte osv. på.
I gør altså allerede mange af de helt rigtige ting og jeg håber at jeg hermed har givet jer lidt forklaring på hvad der foregår:o)
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske