Svar: Afføring, eller mangel på samme
18. oktober 2017
Alder:
3 år, 3 mdr.
Kære A
Tak for dit brev :)
Vores afføringsmønster variere - både fra person til person og også alt efter alder.
Hos spædbørn, der kun får mælk, så kan afføringsmønsteret variere fra flere gange om dagen, til at der går en uge imellem afføringen (der er her forskel på om barnet ammes eller får modermælkserstatning).
Små børn vil ofte kunne have 1-2 afføringer dagligt og større børn vil ofte have afføring 1 gang dagligt. Og hos voksne siger man, at alt mellem 3 gange dagligt eller hver 3. dag er normalt... Det afhænger helt af, hvad man spiser - der er forskel på, hvor stor en del af føden, der optages og hvor stor en del, der udskilles som afføring. Det har også noget at sige, hvor aktiv man er osv.
Jeres datter er nu godt 3 år gammel og hun har ikke hård mave. Du fortæller at hendes afføring ikke er knoldet, der er aldrig problemer med ondt i maven - det kan gøre lidt ondt, når hun skal af med afføringen i bleen, men det lyder mere som om, at hun oplever det ubehageligt og forbinder det at skulle af med afføring, som noget der ikke er rart. Måske har hun ikke forstoppelse... Måske er det for hende okay at have afføring hver 3 dag - og i takt med at hun begynder at slappe lidt af omkring det, kommer over den mentale hurdle, som det lyder som om, at det er - så vil hun måske begynde at have afføring ca. hver anden dag, og det vil så måske være hendes afføringsmønster. At der går 3 dage nu kunne godt hænge sammen med, at hun går og holder lidt igen, fordi hun er utryg ved at skulle af med afføring og helst laver i bleen, ikke vil lave i børnehaven osv.
Du skal naturligvis sikre, at hendes mave holdes igang naturligt. Og det er rigtig godt, at I er opmærksomme på at hun skal drikke væske nok og også skal røre sig, bruge sig selv motorisk - hvilket hun jo lyder til at være rigtig god til :) Det er super med sugerør, drikkedunke osv. som kan være med til at gøre, at hun drikker lidt mere :)
Det er vigtigt, at hun spiser fiberrigt, og hun må gerne spise samme rugbrød osv. som I gør. MEN det er også vigtigt, at hun ikke spiser "for sundt" hvis I generelt gør dette. Alt for meget fuldkorns, råkost og lignende kan godt være hårdt for hendes mave, og hun kan have lettere ved at fordøje maden, hvis I stadig sikrer hende smør på brødet, koger hendes grøntsager, laver sovs til aftensmaden osv. Når fibre er vigtige for at holde maven igang, så er det fordi fibre binder væsken, men det er så samtidig vigtigt, at hun får væske nok (drikker vand nok), og det kan være svært at få børn til at drikke tilstrækkeligt, hvis de ikke føler tørst... Så prøv om I kan finde en balancen, hvor hun ikke spiser alt for sundt, fiberrigt og fedtfattigt. Jeg ved ikke hvordan I spiser hos jer, men det kan være godt at medtænke at hvis hun indtager for store mængder ufordøjelig kost, så kan det faktisk også give forstoppelse...
Du kan evt. prøve at give hende nogle majs (hele, kogte fra dåse), gerne få hende til at spise 1-2 skefulde.. Og så hold øje med hendes ble/afføring. Alt efter hvordan hun tygger og bearbejder føden, så kan majs komme hele ud - og det kan give jer lidt idé om, hvor lang tid maden er om at komme igennem hendes system...
I kan prøve med yoghurt, A38 eller lignende. Gerne med frugtmos eller revne æbler som topping. I kan også komme lidt rugbrødsdrys, mysli eller lignende på, men igen kan det være en god idé ikke at give hende noget med alt for mange kerner i en periode, for at se om det gør en forskel hos jer...
Frugtgrød som mellemmåltid om eftermiddagen - det kan være æblegrød, abrikosgrød, jordbærgrød og lignende med lidt mælk på. Frugt kan igen være med til at sætte lidt gang i maven - og her i kogt form, som hun måske vil optage bedre...
Krydderier af forskellige slags. Mad der smager af noget vil også være rigtig godt. Brug gerne timian, oregano, karry, løg, hvidløg, soltørrede tomater osv. i madlavningen.
Det er også fint, at I forsøger med afføringsmiddel, så I sikrer jer, at afføringen netop ikke bliver hård og knoldet. Det er vigtigt, at hun oplever det at presse og skulle af med sin afføring, som noget der ikke er unødigt svært eller forbundet med smerte og ubehag. Hun skal være så tryg som muligt.
Og det er så næste problematik... når hun går og holder sig, ikke vil lave afføring i børnehaven eller på toilettet derhjemme, men gør det i bleen, og går og holder sig indtil hendes krop begynder at ryste og hun ikke kan holde igen, så er det naturligvis ikke befordrende for at forebygge forstoppelse. Det er vigtigt, at hun sidder godt og ikke føler det ubehageligt at presse, når hun skal af med sin afføring.
Og med den alder hun har, så tænker jeg, at det vil være rigtig godt, hvis I kan begynde at læse bøger om afføring, om at skulle gå på toilettet, om hvordan kroppen fungerer osv. så hun stille og roligt får en fornemmelse af, at det er noget helt naturligt. Det er noget vi alle sammen gør, og ikke noget hun behøver være bange for. Jo mere naturligt I kan tage det, jo bedre vil det være.
Det er vigtigt, at hun ikke føler sig presset eller stresset over det. Det er vigtigt, at I giver hende en følelse af at være okay, og at hun hele tiden har en fornemmelse af, at I hjælper hende og er der for hende - og at I sammen lærer at gå på toilet fremfor at bruge bleen :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske