Svar: Pottetræning igen

12. september 2017

Kategori:
Alder:
3 år, 2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære C

Tak for dit brev - og øv, hvor er det ærgerligt, at det er så svært med renligheden for jeres dreng... det er synd for ham, og det er naturligt frustrerende for jer...

Der er især tre ting, som jeg synes, I skal overveje. Det ene er, at jeres dreng skal være fysiologisk parat. Det er vigtigt, at han kan mærke både tisse- og afføringstrang, det er vigtigt, at han kan holde sig og også give slip, når han skal tisse eller af med sin afføring. Det er også vigtigt, at hans mave fungerer, - at han ikke har problemer med hård mave eller tynd mave, og at du forsøger at sammensætte hans kost og sikre ham væske nok til, at det ikke er svært for ham at komme af med sin afføring.

Det andet er, at han skal være mentalt parat. Det med renlighed går altid bedst, hvis barnet selv viser interesse for at smide bleen, og barnet selv viser lyst til at komme på toilettet. Og han skal have tillid til, at I vil hjælpe ham. Mange børn er blufærdige, og de har svært ved at gå på toilettet, hvis vi er der, står og kikker på dem osv. Og det er vigtigt, at gøre ham tryg ved den situation og støtte ham, når han viser sig parat. Det går bedst via et samarbejde :)

Det tredje er, at I forældre skal være tydelige i jeres signaler, og i de krav I stiller - og I må netop gerne stille krav, men det skal naturligvis være krav, som passer til hans alder og udvikling... Det er her de faste toilettider f.eks. kommer ind - at han skal på toilettet som en helt naturlig regel. I skal ikke spørge ham "skal du tisse?" eller "skal du have en ren ble på?", for så siger han nej. I skal tage ham i hånden og følge ham derud. Og det betyder f.eks. også, at I ikke skal have potten stående i stuen. Man går på toilettet og laver ikke inde i stuen, eller hvor det nu lige kan passe... Og uden at jeg ved det, så får jeg lidt på fornemmelsen, at I måske ikke helt sætter ord på ...

Annonce

... og heller ikke med jeres kropssprog viser, hvad det egentlig er, at I forventer af ham nu... Du skriver også, at som følge af børnehavestart, så har I nok "tøvet med at presse på med pottetræningen", og det forstår jeg godt - men I har forsøgt at hjælpe ham til renlighed igennem mange måneder efterhånden, og jeg får lidt på fornemmelsen, at det har taget lidt for lang tid, at det trækker for meget ud.

Der er ingen tvivl om, at I har talt rigtig meget omkring renlighed, I har læst bøger osv. og det er alt sammen rigtig godt - men jeg tror, at jeres dreng måske er ved at være lidt træt af at høre om det. Hvis I taler og taler om det, så kan der meget hurtigt blive fokus på, at det her er svært, og det tænker jeg faktisk kan være med til at gøre hele situationen sværere... Derfor er det et eller andet sted vigtigt, at I nu sætter jer ned og laver nogle helt klare aftaler og regler for, hvordan det skal foregå. Og I skal ikke diskutere det med jeres dreng, men holde fast i, at nu er det sådan. Naturligvis med respekt for ham, og det lille menneske han er, men også holde fast i, at han godt kan, og at I vil hjælpe ham.

Og så er det måske en god idé at sætte potten væk og i stedet bruge et toiletsæde, det er for det første med til at ændre den nuværende situation lidt og samtidig stille lidt krav om, at man sidder på toilettet. Det er også med til at lære ham, at det er sådan man gør og sådan de voksne gør - og det hjælper I ham med nu.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvis du tænker, at han kan have problemer med maven, forstoppelse eller lignende, som gør, at det er svært for ham, så vil det være en god idé at du taler med jeres læge. Det er naturligvis også vigtigt, at du taler med børnehaven om, hvordan de kan hjælpe ham der, så I fælles støtter ham i at blive renlig.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre :)

Fortsat held og lykke med projekt smid bleen!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Tommelfinger - sutte på

Allerede mens barnet ligger i mors mave under graviditeten, øver det sig i at sutte på finger. Derfor ser man ofte, at nyfødte og småbørn ligger og sutter på deres fingre - det har de også gjort inde i maven.

At sutte på tommelfinger har akkurat samme beroligende effekt som al anden sutten hos spædbørn. Suttebehovet er naturligt og må ikke undertrykkes, da det giver barnet en form for tryghed. Det er dog stadig vigtigt, at barnet får den tryghed og opmærksomhed, som det har...

Læs mere i Babylex

Sove ude

Helt små børn skal man være forsige med at lade sove ude i barnevogn. En tommelfingerregel er, at spædbørn ikke bør sove ude, før de har genvundet deres fødselsvægt og vægten skal være mere end 3000g.

At sove ude om sommeren er enkelt. Stil barnevognen i skyggen og hold øje med dit barns temperatur ved at mærke det i nakken. Dit barn vil nyde at stå under et træ og se vinden i bladende. Et insektnet kan yde god beskyttelse mod insekter, men brug det kun, hvis der er insekter.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine meget brugbare råd og ikke mindst for din omsorgsfulde respekt for børnene.

Tak fra Pernille
Sophus´ mor