Svar: Pottetræning igen
12. september 2017
Alder:
3 år, 2 mdr.
Kære C
Tak for dit brev - og øv, hvor er det ærgerligt, at det er så svært med renligheden for jeres dreng... det er synd for ham, og det er naturligt frustrerende for jer...
Der er især tre ting, som jeg synes, I skal overveje. Det ene er, at jeres dreng skal være fysiologisk parat. Det er vigtigt, at han kan mærke både tisse- og afføringstrang, det er vigtigt, at han kan holde sig og også give slip, når han skal tisse eller af med sin afføring. Det er også vigtigt, at hans mave fungerer, - at han ikke har problemer med hård mave eller tynd mave, og at du forsøger at sammensætte hans kost og sikre ham væske nok til, at det ikke er svært for ham at komme af med sin afføring.
Det andet er, at han skal være mentalt parat. Det med renlighed går altid bedst, hvis barnet selv viser interesse for at smide bleen, og barnet selv viser lyst til at komme på toilettet. Og han skal have tillid til, at I vil hjælpe ham. Mange børn er blufærdige, og de har svært ved at gå på toilettet, hvis vi er der, står og kikker på dem osv. Og det er vigtigt, at gøre ham tryg ved den situation og støtte ham, når han viser sig parat. Det går bedst via et samarbejde :)
Det tredje er, at I forældre skal være tydelige i jeres signaler, og i de krav I stiller - og I må netop gerne stille krav, men det skal naturligvis være krav, som passer til hans alder og udvikling... Det er her de faste toilettider f.eks. kommer ind - at han skal på toilettet som en helt naturlig regel. I skal ikke spørge ham "skal du tisse?" eller "skal du have en ren ble på?", for så siger han nej. I skal tage ham i hånden og følge ham derud. Og det betyder f.eks. også, at I ikke skal have potten stående i stuen. Man går på toilettet og laver ikke inde i stuen, eller hvor det nu lige kan passe... Og uden at jeg ved det, så får jeg lidt på fornemmelsen, at I måske ikke helt sætter ord på og heller ikke med jeres kropssprog viser, hvad det egentlig er, at I forventer af ham nu... Du skriver også, at som følge af børnehavestart, så har I nok "tøvet med at presse på med pottetræningen", og det forstår jeg godt - men I har forsøgt at hjælpe ham til renlighed igennem mange måneder efterhånden, og jeg får lidt på fornemmelsen, at det har taget lidt for lang tid, at det trækker for meget ud.
Der er ingen tvivl om, at I har talt rigtig meget omkring renlighed, I har læst bøger osv. og det er alt sammen rigtig godt - men jeg tror, at jeres dreng måske er ved at være lidt træt af at høre om det. Hvis I taler og taler om det, så kan der meget hurtigt blive fokus på, at det her er svært, og det tænker jeg faktisk kan være med til at gøre hele situationen sværere... Derfor er det et eller andet sted vigtigt, at I nu sætter jer ned og laver nogle helt klare aftaler og regler for, hvordan det skal foregå. Og I skal ikke diskutere det med jeres dreng, men holde fast i, at nu er det sådan. Naturligvis med respekt for ham, og det lille menneske han er, men også holde fast i, at han godt kan, og at I vil hjælpe ham.
Og så er det måske en god idé at sætte potten væk og i stedet bruge et toiletsæde, det er for det første med til at ændre den nuværende situation lidt og samtidig stille lidt krav om, at man sidder på toilettet. Det er også med til at lære ham, at det er sådan man gør og sådan de voksne gør - og det hjælper I ham med nu.
Hvis du tænker, at han kan have problemer med maven, forstoppelse eller lignende, som gør, at det er svært for ham, så vil det være en god idé at du taler med jeres læge. Det er naturligvis også vigtigt, at du taler med børnehaven om, hvordan de kan hjælpe ham der, så I fælles støtter ham i at blive renlig.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre :)
Fortsat held og lykke med projekt smid bleen!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske