Svar: Uheld i sengen
28. juli 2017
Alder:
3 år, 2 mdr.
Kære Mor & Far
Tak for jeres brev :)
Ja, jeg tror desværre, at der er en sammenhæng mellem jeres datters dårlige oplevelser med institutionsskift, og det at hun nu tisser i sengen om natten.
Børn kan sagtens have været renlige og så pludselig få svært ved at holde sig om natten. Vores urinproduktion og evne til at holde os natten igennem styres af hormonet ADH, og produktionen af dette hormon kan godt svinge i perioder, indtil det bliver helt stabilt, så hun igen kan holde sig om natten..
MEN... hun er meget ulykkelig over, at hendes vanlige institution holder sommerlukket, og hun derfor er tvunget til at skulle være i en institution, som hun ikke kender, ikke er tryg ved og tydeligt ikke bryder sig om.. Og jeg tror derfor, at der hos jer er en sammenhæng mellem de to ting. Hun reagerer voldsomt på det skift (jf. dit tidligere brev).
Hun er ked af at tisse i sengen og synes, det er ulækkert - og hun gør det naturligt ikke med vilje, det er også derfor, at hun bliver så ked af det. Der er dog intet i vejen for, at I taler med hende om at få en ble på igen, så hun måske kan undgå at tisse igennem sengen om natten, så det hele ikke skal bundskiftes. Hun skal aldrig have at vide, at hun bare kan tisse i bleen, det er ikke det, der er tale om her. Bleen er kun som en sikkerhed, og hun skal stadig stå op og tisse på toilettet, som hun plejer. Bleen kan trækkes op og ned som et par trusser... og skiftes, hvis hun ikke når det i tide...
Det er naturligvis også vigtigt, at I forklarer hende igen og igen, at det ikke er hendes skyld, og at det er helt okay. I kan evt. også give hende et vådliggerlagen, eller lægge lidt plastik eller lignende under lagnet, som gør at hele sengen ikke tisses igennem, så kan det være lettere at skifte sengetøjet om natten og gøre det hurtigt, så der ikke gøres for stort et nummer ud af det. Det er hurtigt overstået, let at klare når der sker uheld, så det skal hun ikke være ked af.
Det kan nogle gange være en god idé at tale med hende om drilleblæren. At hun har en lille pose - blæren - som indeholder alt hendes tis, og nogle gange så tisser den, når den ikke skal, andre gange så vil den ikke tisse, når den skal.. sådan driller blæren og sammen vil I hjælpe den med at finde ud af det. På den måde kan I fjerne lidt skyld fra hendes skuldre, det er ikke hende, der gør noget forkert, det er drilleblærens skyld.
I kan også følge hende på toilettet sen aften, før I selv går i seng, så hun får tømt sin blære før midnat og måske så bedre kan holde sig gennem natten...
Og så synes jeg, at I skal forsøge at finde en løsning, hvor hun kan være hjemme og slipper for at skulle i "nødpasning", så hun forhåbentlig får den oplevelse så meget på afstand, at der falder ro over hende igen :)
Rigtig meget held og lykke - og rigtig god sommer til jer alle fire!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske