Svar: Svært med renlighed

11. juni 2017

Kategori:
Alder:
2 år, 7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Line

Tak for dit brev :)

For nogle børn er det rigtig svært, det med at give slip på afføringen. Nogle børn ser afføringen som en del af dem selv, og de har derfor en barriere mod at sætte sig på toilettet.. det virker på en eller anden måde mere sikkert for dem at lave i bleen.

Nogle gange hjælper det at introducere en potte. I potten forsvinder afføringen ikke ud og væk, så her kan hun selv være med i processen, tømme potten og skylle det ud, så det kunne måske være en idé hos jer...

Det er rigtig fint, at hun tisser på toilettet, og når hun sidder der, så må I gerne opfordre hende til at prutte, så hun får presset og på den måde måske oplever, at der kommer lidt afføring ud. Hvis hun et par gange oplever at det sker, og at det ikke er farligt, så kan det give hende lidt mere mod og hjælpe hende på vej.

Nogle gange er det også vigtigt at give hende tid, når hun skal af med afføringen. I kan f.eks. sætte jer sammen med hende ved toilettet og læse en lille bog imens, så hun får tid til og mulighed for at gøre sig færdig... Og så vil det være rigtig godt, hvis I kan læse bøger om renlighed. Om at skulle af med sin afføring, så hun oplever, at det er noget helt naturligt og ufarligt.

Det vil også være rigtig godt, hvis I kan give hende lidt svesker, sveskesaft og lignende, som kan blødgøre afføringen lidt - ikke så hun får tynd mave, men så afføring ikke er for hård. Jo lettere det er for hende at komme af med afføringen, jo større succes hun har med at give slip på det rent fysisk, jo mere vil hun ofte turde forsøge sig...

Og så er der jo så hele problematikken med at lave i bleen og ...

Annonce

... gemme sig under bordet, bag sofaen osv. Hun er stadig en meget lille pige, som skal have tid, og det er vigtigt, at I ikke presser hende unødigt. På sigt vil det dog være godt, hvis hun hjælpes på toilettet, når hun har afføring og I kan se, at det er tid. Så hun ikke lærer, at hun kan sætte sig bag sofaen, men at det netop foregår på toilettet.

Nogle gange kan det være nødvendigt at lade hende beholde bleen på imens hun sidder på toilettet, så hun får den tryghed det lige nu giver hende at lave i bleen, men så hun lærer, at det foregår på toilettet - og i takt med, at hun er tryg ved at sidde der, så kan bleen komme af hende, og hun kan prøve uden...

Udnyt evt. sommeren og de varme dage, hvor hun måske kan løbe rundt uden bukser. Ha potten stående fremme, så den er parat, når og hvis I fornemmer, at det er nu - så hun hjælpes med at sætte sig på den...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Det lyder for mig som om, at I lige nu skal prøve i det små, starte med at læse bøger om renlighed, tale med hende om det som noget helt naturligt, hjælpe hende med at presse og se om det kan lade sig gøre, når hun sidder på toilettet for at tisse, evt. prøve med en potte og se om hun vil være mere tryg ved dette end ved toilettet. Holde i hånden og læse højt for hende, når hun sidder og prøver - og når hun er tryg ved at forsøge, så prøve at få hende på toilettet, så det er der det foregår - og ikke under bordet...

Der findes flere gode børnebøger/billedbøger - f.eks. "Hr. Pølle", "Hvad har du i bleen?", "Noa på potte", "Prinsesse Pollys Potte", "Jeppes Potte" og mange flere. En tur på biblioteket er en god idé :)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Brok (hernie)

Et barn der buler lidt ud ved navlen, har sandsynligvis navlebrok. Udposningen er typisk på størrelse med en hasselnød, men den kan også blive stor som en valnød.

Navlebrok er ikke farligt, og det forsvinder ofte før barnet er blevet 2 år. Det giver sjældent gener, men det kan sætte sig fast og give smerter - i disse tilfælde skal brokket skubbes på plads enten af forældrene eller af lægen.

Hvis navlebrokket ikke forsvinder af sig selv, vil man ofte vælge at...

Læs mere i Babylex

Håndudmalkning

Hvis man har brug for at malke mælk ud til sit barn, så kan man gøre det med håndudmalkning. Når man bruger sine hænder, skal man være ekstra opmærksom på hygiejnen - men ellers er håndudmalkning normalt den mest skånsomme form for udmalkning af brystet.

- Begynd med at vaske dine hænder og klem en lille smule mælk ud af brystet, som kasseres.

- Malk ud i en ren skål, som mælken let kan sprøjtes ned i

- Læn dig forover, massér brystet blidt ned mod...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid yderst brugbare svar. Det er en fantastisk service at kunne skrive til dig og få din kyndige vejledning igen og igen.

- Tak fra tvillingernes mor