Svar: Svært med renlighed
11. juni 2017
Alder:
2 år, 7 mdr.
Kære Line
Tak for dit brev :)
For nogle børn er det rigtig svært, det med at give slip på afføringen. Nogle børn ser afføringen som en del af dem selv, og de har derfor en barriere mod at sætte sig på toilettet.. det virker på en eller anden måde mere sikkert for dem at lave i bleen.
Nogle gange hjælper det at introducere en potte. I potten forsvinder afføringen ikke ud og væk, så her kan hun selv være med i processen, tømme potten og skylle det ud, så det kunne måske være en idé hos jer...
Det er rigtig fint, at hun tisser på toilettet, og når hun sidder der, så må I gerne opfordre hende til at prutte, så hun får presset og på den måde måske oplever, at der kommer lidt afføring ud. Hvis hun et par gange oplever at det sker, og at det ikke er farligt, så kan det give hende lidt mere mod og hjælpe hende på vej.
Nogle gange er det også vigtigt at give hende tid, når hun skal af med afføringen. I kan f.eks. sætte jer sammen med hende ved toilettet og læse en lille bog imens, så hun får tid til og mulighed for at gøre sig færdig... Og så vil det være rigtig godt, hvis I kan læse bøger om renlighed. Om at skulle af med sin afføring, så hun oplever, at det er noget helt naturligt og ufarligt.
Det vil også være rigtig godt, hvis I kan give hende lidt svesker, sveskesaft og lignende, som kan blødgøre afføringen lidt - ikke så hun får tynd mave, men så afføring ikke er for hård. Jo lettere det er for hende at komme af med afføringen, jo større succes hun har med at give slip på det rent fysisk, jo mere vil hun ofte turde forsøge sig...
Og så er der jo så hele problematikken med at lave i bleen og gemme sig under bordet, bag sofaen osv. Hun er stadig en meget lille pige, som skal have tid, og det er vigtigt, at I ikke presser hende unødigt. På sigt vil det dog være godt, hvis hun hjælpes på toilettet, når hun har afføring og I kan se, at det er tid. Så hun ikke lærer, at hun kan sætte sig bag sofaen, men at det netop foregår på toilettet.
Nogle gange kan det være nødvendigt at lade hende beholde bleen på imens hun sidder på toilettet, så hun får den tryghed det lige nu giver hende at lave i bleen, men så hun lærer, at det foregår på toilettet - og i takt med, at hun er tryg ved at sidde der, så kan bleen komme af hende, og hun kan prøve uden...
Udnyt evt. sommeren og de varme dage, hvor hun måske kan løbe rundt uden bukser. Ha potten stående fremme, så den er parat, når og hvis I fornemmer, at det er nu - så hun hjælpes med at sætte sig på den...
Det lyder for mig som om, at I lige nu skal prøve i det små, starte med at læse bøger om renlighed, tale med hende om det som noget helt naturligt, hjælpe hende med at presse og se om det kan lade sig gøre, når hun sidder på toilettet for at tisse, evt. prøve med en potte og se om hun vil være mere tryg ved dette end ved toilettet. Holde i hånden og læse højt for hende, når hun sidder og prøver - og når hun er tryg ved at forsøge, så prøve at få hende på toilettet, så det er der det foregår - og ikke under bordet...
Der findes flere gode børnebøger/billedbøger - f.eks. "Hr. Pølle", "Hvad har du i bleen?", "Noa på potte", "Prinsesse Pollys Potte", "Jeppes Potte" og mange flere. En tur på biblioteket er en god idé :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske