Svar: MME supplering og afføring
17. april 2017
Alder:
4 mdr.
Kære Kristina
Tak for dit brev :)
Nej - jeres dreng behøver ikke have afføring en gang dagligt, når han kun får en enkelt flaske og derudover ammes.
Hvor hyppigt børn har afføring er meget forskelligt. Børn der ammes kan faktisk have mange dage imellem deres afføringer, uden at det behøver være et problem. Der er ikke ret mange affaldstoffer i modermælk, og nogle børn optager det hele...
Jeres dreng tilbydes kun 100 ml mme, og det er ikke ret meget, derfor vil det sandsynligvis ikke have stor betydning for hans afføringsmønster. Hvor længe der må gå imellem hans afføringer afhænger derfor af, hvor hyppigt han normalt har haft afføring, når I ikke har suppleret med mme og af, hvordan hans afføring virker - altså konsistensen af hans afføring. Han må ikke have hård mave, og han må ikke have ondt, når han skal af med sin afføring. Afføringen bør være grødet og ikke knoldet. Og det gælder faktisk uanset om han ammes eller suppleres med erstatning - det er vigtigt at maven fungerer godt.
Hvis du fornemmer, at han har fået tendens til hård mave efter supplement med modermælkserstatning, så kan det være en overvejelse værd at skifte erstatning eller tilbyde ham lidt laktulose. Hvis du ikke oplever nogen ændring i hans afføringsmønster selvom han nu suppleres med lidt erstatning, så behøver du ikke ændre noget.
Hvis jeg skal komme med et skøn omkring hyppighed, så vil jeg sige, at de fleste børn trives godt, hvis der ikke går mere end højst 3 dage imellem deres afføringer... men igen - der er store individuelle forskelle...
Håber du kan bruge dette lidt videre - fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske