Svar: Er han klar til at smide bleen?

7. november 2016

Kategori:
Alder:
3 år, 1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det kan være en lidt svær årstid at træne renlighed. Det er svært at nå toilettet i de kolde vintermåneder, hvor man har ekstra tøj på og mærker han pludselig tissetrang og skal ud af en flyverdragt, så er det dømt til at gå galt.. og samtidig bliver han let syg, hvis han skal gå rundt med våde bukser. MEN, det skal naturligvis ikke forhindre jer i at forsøge... Jeg er heller ikke helt klar over, hvor I bor? - men måske er det ikke et problem med kulde og vinter, hvor I er...:)

Renlighed er en proces, som jeres dreng skal være både fysiologisk og mentalt klar til. At han er fysiologisk klar betyder, at han skal kunne holde sig i mindst 3 timer. Det betyder, at du i en periode kan prøve at tjekke hans ble efter ca 3 timer og se om den er tør - hvis den er det, så er det et godt tegn, men hvis den altid er våd, så er det for tidligt at forsøge.

At han er mentalt klar betyder, at han har lyst til at smide bleen. At han selv giver udtryk for at han gerne vil forsøge toilet eller potte og at han har lyst til at samarbejde omkring det. Han lyder mentalt klar, når det kommer til vandladningen - han vil gerne prøve at tisse, når han får bleen af osv. og det er super - men omkring afføring lyder han ikke helt mental parat endnu (det er i øvrigt meget normalt, at børn bliver renlige med vandladning før afføring, ligesom de ofte også bliver renlige om dagen, før de bliver det om natten)

Det bedste udgangspunkt for at træne renlighed er faktisk, hvis han selv kommer og siger til. Og man siger, at renlighed har 3 faser:

1) Første fase: Han kommer og siger, når han har lavet i bleen. Han er bevidst om det og han vil gerne have en ren og tør ble på.

2) Anden fase: Han kommer og siger, når det sker "nu tisser jeg". Han har således fornemmelsen af at det er nu, og hvad det er.

3) Tredje fase: Han kommer og siger til lige inden "jeg skal tisse!", ...

Annonce

... og så er det med at være hurtig for at nå toilet eller potte.

Jeres dreng lyder umiddelbart til at være i fase 1 - og det er helt fint. Det er jo den første start og derfor er det super godt, at I lader ham tisse f.eks. om morgenen eller om aftenen i forbindelse med, at han skal i bad. Det skal være hyggeligt og rart og ikke noget i kæmper om, eller hvor han føler sig unødigt presset.

Når I fornemmer, at han begynder at vise interesse for det og måske giver udtryk for at det er noget han gerne vil og noget I kan samarbejde omkring, så vil jeg anbefale, at I den første periode ikke tager bleen af, men lader ham beholde bleen på. I stedet skal I så indføre faste toilettider. Det vil sige, at han skal følges på toilettet morgen, aften og i løbet af dagen f.eks. før han skal ud at lege, før I kører op for at handle og i forbindelse med måltiderne.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Det er vigtigt ikke at fjerne bleen for hurtigt, da det altid er et nederlag med våde bukser, men en succesoplevelse at have en tør ble - og små successer er der brug for. De moderne bleer suger godt, så selvom han når at dryppe lidt i bleen, så vil den kunne bruges igen og dermed en succes. Drypper han i underbukserne, så er I nødt til at skifte dem, og det er naturligt ikke rart.

Når han gennem længere tid har en tør ble, hver gang han går på toilettet, så kan I tage bleen af og lade ham prøve uden...

Når han har vænnet sig til at sidde på toilettet og har oplevet, at det går rigtig godt og netop har fået små succesoplevelser med vandladning, så kan I begynde at opfordre ham til at "prutte", så han presser og måske være heldige, at han på den måde så kommer af med lidt afføring. Vis ham det og ros ham for det, så han stille og roligt får en fornemmelse for, at det er helt naturligt og rigtig godt og derfor også bliver tryg ved at lave afføring på toilettet.

Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Madpakke og børn

Når barnet begynder i pasningsordning, vil det mange steder selv skulle have en madpakke med hjemmefra.

Det er altid vigtigt at give barnet et varieret tilbud af fødevarer - det kan være rugbrød eller anden form for fiberholdigt brød, det kan være pasta sammen med rester fra aftensmaden, kød, fisk, frugt og grønt. Jo mere variation, jo bedre :)

Det er en god idé at give barnet ting med, som er pakket lidt hver for sig. Mange børn er glade for at have en madkasse,...

Læs mere i Babylex

Barnepige

Hvis du har brug for at få dit barn passet, så vælg altid en person som barnet kender og en person du har tillid til.

Det skal være en person, som kan overskue situationen og bevare roen, hvis noget uforudset skulle ske.

Generelt bør man ikke lade sit barn passe af en under 12-13 år - men det afhænger naturligt af vedkommendes modenhed. Nogle piger er meget modne i denne alder, hvor andre er for umodne til at kunne tage det ansvar, det er at passe et lille barn....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Endnu engang mange tak for dit svar her i den gode brevkasse. Jeg har anbefalet dig til dem jeg kender fordi du er SÅ god til at komme med nogle konkrete råd. Lige det som gør hverdagen lidt nemmere og knapt så frustrerende, så TAK for det!