Svar: Af med bleen II

19. oktober 2016

Kategori:
Alder:
3 år, 5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Lene

Tak for dit brev, det er rigtig fint, at du skriver tilbage :)

Det er vigtigt, at du går med din dreng på toilettet, når han skal ud at tisse. Det er vigtigt, at han sidder ned og tisser (og ikke står op som far). Og når han så sidder ned, så skal du prøve at opfordre ham til at prutte og her så håbe, at der kommer lidt afføring ud. Det kan også være, at du kan se en brun steg på papiret, når du tørrer ham, så du på den måde kan vise ham, at der er afføring og betrygge ham i, hvor godt det er, og hvor naturligt det er.

Hvis du oplever, at han skal af med afføring, og du kan se, at det er på vej eller der måske er kommet lidt, som de har opdaget i børnehaven, så vil det være rigtig godt, at du tager ham i hånden og går med ham ud på toilettet, hvor han så kan gøre sig færdig.

Det er vigtigt, at du ikke stiller nogle krav til ham, som han ikke kan honorere. Men det er samtidig vigtigt, at du også prøver at motiverer ham og viser ham, at du vil hjælpe ham, og at du tror på, at I sammen kan finde ud af det. Du skal ikke tvinge ham fysisk op på toilettet, men prøve at tale med ham om, at I er nødt til at hjælpe drillenumsen. Det skal være et samarbejde. Sæt ord på, at du godt ved, at det er svært, men at du er der, at I forsøger sammen, og at du hjælper ham. Prøv at fortælle ham om andre ting, som han har skulle lære, og hvor han ikke kunne, men hvor det lykkedes til sidst, og hvor dejligt det er, at han har lært det. Det kan være eksempler om at lære at gå, og han hele tiden faldt, da han var lille - men hvor du støttede ham, holdt ham i hånden og til sidst så kunne han gå... eller en historie om at lære at køre på løbecykel eller andet, som han kan nu, men ikke kunne da ...

Annonce

... han var lille.. eller en historie om, at da han var lille, så kunne han kun sige "gu-gu og da-da" og kunne slet ikke snakke, som han kan nu...

Hvis det trods din store pædagogiske indsats, forståelse og støtte så viser sig, at han bare slet ikke tør komme af med sin afføring, uden at han har bleen på, så må du naturligvis give ham ble på. Men prøv så om du stadig kan holde fast i, at han får bleen på ude på badeværelset og laver i den der - og ikke lader ham løbe om bag sofaen og sætte sig og har afføring der... Så du stadig holder fast i, at det er på badeværelset det foregår. Og stille og roligt meget gerne på toilettet. Så han laver i sin ble, imens han sidder på toilettet og hen af vejen så kan uden at have ble på... Men allerbedst er det altså, hvis I kan undgå, at den ble skal på, og du kan betrygge ham og hjælpe ham til at turde direkte på toilettet.

Du må gerne sætte dig foran ham, når han sidder på toilettet, holde om ham, opfordre ham til at presse osv. så han fornemmer, at du er der, og han ikke behøver være bange for det. Det handler ofte om, at han lige skal over den sidste hurdle og finde ud af, at han sagtens kan. Små succesoplevelser giver det sidste mod :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og det er for hurtigt, at du er begyndt med belønning. Det er ikke endnu. Det er først, når han er lige ved at være der, men lige skal have det sidste skub, for at det lykkes...

Og nej - jeg synes faktisk ikke, at du skal give ham et klyx i endetarmen, det vil han opleve som et overgreb. Det er derimod bedre, at du søger for via kosten at holde gang i hans mave, så han ikke får ondt, når han forsøger, sidder på toilettet og presser.

Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Appetit

Børns appetit varierer meget. Nogle gange spiser barnet meget i løbet af en dag og andre gange betydeligt mindre.

Det er helt i orden, så længe barnet trives, er aktivt og hverken bliver for tyk eller tynd. Og som udgangspunkt må du tro på at dit barn har en naturlig evne til at spise, når de tilbydes mad og til at sige fra, hvis det ikke har behov for mere.

Når man ammer ved man aldrig hvor meget barnet egentlig får og her må man tro på at hvis der kommer noget ud...

Læs mere i Babylex

Parforhold

Når I bliver forældre vil sammeholdet og de varme følelser mellem jer sandsynligvis blive styrket. I vil se hinanden på en anden måde, og det kan være meget berigende at se sin partner i den nye rolle som mor eller far. For mange føles det som en ny kærlighed, netop at se sin elskede sammen med det lille barn, det lille menneske man har skabt sammen.

Men det nye familieliv, hvor man pludselig ikke mere er et par, men er forældre kan også være svært og kan være skuffende. Måske er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar som er virkelig brugbare.

Jeg er glad for din tilgang til barnet. Synes det kan virke meget frustrerende at der stilles store krav til de små og at der er en holdning til at man bare skal tage "kampen" med dem og dermed have sig et ulykkeligt barn. Så hvor er jeg glad for at have dig!

Med venlig hilsen
Pernille, mor til dreng på 6 måneder