Svar: Af med bleen

15. oktober 2016

Kategori:
Alder:
3 år, 5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Lene

Tak for dit brev og beklager svartiden, som skyldes at jeg har været på babymesse de sidste dage :)

Det lyder som om, at I har ramt det helt rigtige tidspunkt at smide bleen og det går umiddelbart rigtig godt - jeres dreng følges på toilettet og tisser fint, når han sidder der. Men med afføringen er det lidt svært og sådan er det faktisk for mange børn.

Nogle børn ser afføringen som en del af dem selv. De har rigtig svært ved at forholde sig til at der kommer afføring ud og at det forsvinder ud i toilettet. Her kan det nogle gange hjælpe at lade barnet have afføring på en potte og selv være med til at hælde det i toilettet og trykke på knappen. At være en del af processen giver lidt ro.

Samtidig så føles det også meget anderledes at skulle af med afføringen end med urinen. Især hvis han har lidt tendens til hård mave. Det kan godt gøre lidt ondt at presse, ligesom du også fortæller, at han klager lidt over ondt i maven. Det er forbundet med lidt mere ubehag at skulle af med afføringen og det gør ham naturligt usikker. Det er derfor vigtigt, at du søger for at holde hans mave naturligt igang, så afføringen er blød. Helst via kosten - giv ham ekstra væske i øjeblikket, gerne ekstra vandholdig frugt. Sørg for at han får fiberholdigt brød, giv ham gerne havregrød om morgenen eller måske havregryn med mælk. Prøv evt. med lidt svesker, hvis han vil spise det. Lidt ekstra krydret mad om aftenen, måske lidt kål... og hvis det ikke er tilstrækkelig, så kan det være nødvendigt at tilbyde ham lidt laktulose i en periode. Ikke så han får tynd mave, men så afføringen er blød og dermed let for ham at komme af med.

Og så skal han følges på toilettet - især når han klager over, at det gør lidt ondt i maven. Eller i forbindelse med at han vågner af sin middagslur - det lyder som om, at han ofte har afføring på det tidspunkt, så det skal I (og børnehaven) være opmærksomme på.

Det kan være en god idé med et toiletsæde, fordi der ellers er risiko for, at han sidder og spænder i kroppen, når han sidder på toilettet. Og hvis han sidder og spænder og ikke slapper af, så er det naturligt sværere for ham at komme af med afføringen. Jo mere afslappet han kan sidde, jo bedre er det :) Det betyder også, at han kan have glæde af en fodskammel, som han kan hvile benene på - hvis han kan nå den :) Ligesom det vil være rigtig godt, hvis du derhjemme kan prøve at sætte dig foran ham, når han skal have afføring, lade ham støtte med benene på dine lår og så opfordrer du ham til at prutte, så han presser og ...

Annonce

... fornemmer at afføringen kommer ud. Han må også meget gerne opfordres til at vippe lidt frem og tilbage, for at hjælpe afføringen på vej.

Det er vigtigt, at han får små succesoplevelser på denne måde. Når han oplever at der kommer afføring på toilettet, og det er helt ufarligt, så får han naturligt mere og mere mod på det og så sker det helt af sig selv :)

Som udgangspunkt bør du ikke give ham ble på, når han skal have afføring. Han skal helst lære at lave på toilettet og hvis du begynder at give ham en ble på og han så laver i den, så lærer han, at det er sådan det foregår - og det kan gøre, at han pludselig begynder at bede om at få bleen på, hver gang han skal have afføring og så sætter sig bag sofaen eller et andet sted... Det er rigtig svært at få ændret på dette, hvis I først har fået denne vane...

Det lyder som om, at han godt kan sidde på toilettet og ikke er utryg ved dette, og derfor er det her du skal hjælpe ham med at have afføring. Ros ham når det lykkes og ros ham for at forsøge, når det ikke lykkes :)

Det er korrekt, at I ikke skal tale så meget om det, så han begynder at føle det som et problem eller føle sig forkert. Men når det er sagt, så må I også godt tale med ham om det, så han hører, hvad der forventes af ham nu og hvor I naturligvis også siger til ham, at I vil hjælpe ham og støtte ham. I ved godt, at det kan være svært, men I hjælper hinanden med at finde ud af det :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Nogle børn har glæde af at høre om en "drille numse". Nogle gange prutter numsen, når den ikke skal, nogle gange vil den lave afføring i bleen og nogle gange lykkes det på toilettet. Andre gange vil den slet ikke, selvom I synes, at den skal... Og I er nødt til at hjælpe hinanden med at lære den hvordan...

Det vil også være rigtig godt at læse bøger om afføring. Det kan både være bøger der handler om kroppen, og hvad der sker med maden, som vi spiser. Det kan også være bøger om at skulle smide bleen :)

Og som en sidste mulighed, så kan det nogle gange hjælpe med belønning. Det gælder især ved renlighed med afføring og når det er den sidste hurdle, det sidste mod, man lige skal finde... En belønning kan f.eks. være et klistermærke, som sættes på et stykke papir, hver gang det lykkes at lave afføring på toilettet. Og når papiret er fyldt, så udløser det en ting, som barnet rigtig gerne vil. Det kan være et stykke legetøj, det kan også være en tur i zoologisk have, en tur i biografen eller lignende....

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre :)

Rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Madras til barneseng

Der findes mange slags madrasser på markedet, og når du skal vælge en madras til dit barns seng, så vil anbefalingen ofte være, at du vælger en skummadras, en latexmadras eller alternativt en madras i et naturmateriale. Vælger du en skummadras (polyurethanskum), skal den være mindst 5 cm tyk og helst med betræk, der kan tages af og vaskes.

Det anbefales, at dit barn ligger på et fast underlag, fordi det giver barnet mulighed for at bruge og udvikle sine muskler. Samtidig sikrer...

Læs mere i Babylex

Vådservietter baby

Mange familier synes, det er praktisk at bruge vådservietter, når barnet f.eks. skal skiftes eller lige skal have tørret sine fingre.

Vådservietter kan dog indeholde parfume og miljøbelastende stoffer, som kan give dit barn allergi. Undgå derfor vådservietter med parfume- eller aromastoffer i indholdsdeklarationen.
Gå efter vådservietter, der er svanemærket med Svanemærket, eller med Astma Allergi Danmarks Blå Krans eller Allergy Certified.

Overvej også, om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid velovervejede og medfølende svar. Som førstegangsmor henter jeg megen støtte i din brevkasse.

Mor S - mor til pige på 6 måneder