Svar: Renlig

25. september 2016

Kategori:
Alder:
3 år, 3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det er rigtig fint, at jeres datter er blevet renlig og tisser på toilettet - det er svært for mange børn, når de samtidig skal forholde sig til at blive storesøster. Det er svært at leve op til rollen som den store, så det er rigtig godt klaret :)

Det er også helt naturligt, at mange børn vægrer sig mod at skulle have afføring på toilettet. Mange børn ser afføringen som en del af sig selv, det er svært at give slip og for nogle hjælper det derfor at bruge potten, så kan de være med i processen på en anden måde - selv være med til at skylle afføringen ud i toilettet, når de har lavet :) For atter andre, så fungerer det bedre med at sidde på toilettet, og det lyder som om, at jeres datter normalt bruger toilettet, når hun tisser, så derfor synes jeg, at I skal arbejde på, at hun også sidder der, når hun skal have afføring.

Det er vigtigt, at hun har et toiletsæde, så hun kan sidde nogenlunde afslappet og ikke sidder og holder fast i brættet, hun må ikke være bange for at falde ned, men skal føle sig helt tryg ved at sidde der.

Det er også vigtigt, at du hjælper hendes mave igang. Da hun lige nu lyder til at gå og holde sig, så er der stor sandsynlighed for, at afføringen bliver hård - og når den bliver hård, så er det ubehageligt at presse, det begynder at gøre ondt, og det betyder, at hun så begynder at holde sig mere og afføringen bliver hårdere, og det kan ende med forstoppelse. Derfor er det vigtigt, at du forsøger at give hende mad, som kan sætte lidt gang i maven. Det vil sige lidt ekstra fibre, ekstra frugt (måske et par svesker), godt med væske, måske lidt ekstra krydderier i aftensmaden... hvad du nu fornemmer kan sætte lidt gang i din datter mave, og hvad du tænker, at hun vil spise - og hvis det ikke hjælper, så kan det være nødvendigt at tilbyde hende lidt laktulose ...

Annonce

... i en periode.

Hun skal ikke have tynd mave, det er vigtigt, at hun har en fornemmelse af, at hun godt kan holde på sin afføring, men afføringen skal være blød og let for hende at komme af med. Det skal ikke være som nu, hvor hun har afføringstrang, kommer på toilettet og presser, men der kommer ikke noget og så opgiver hun... Afføringen må ikke være for svær at komme af med lige nu.

Det er rigtig fint, at du prøver med historie osv. på toilettet, så hun får tid til at gøre sig færdig. Men måske har hun brug for, at du lige nu hjælper hende mere direkte. Når hun sidder på toilettet, så kan du sætte dig foran hende, lade hendes fødder hvile på dine lår og så prøv at opfordre hende til at presse/prutte. Lad hende gerne vippe lidt frem og tilbage imens hun presser, for på den måde at hjælpe afføringen på vej.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det vil være rigtig godt, hvis hun et par gange får en succesoplevelse, at det faktisk lykkes at lave på toilettet. Det kan også være, at du tørrer hende og hun ser en brun streg på toiletpapiret - vis hende det og vis din begejstring, så hun roses for at prøve og roses, når det lykkes :) Det lyder som en lille hurdle, I lige skal over, hvor hun blot skal finde ud af, at hun sagtens kan, og at det er helt okay og ikke farligt :)

Læs også gerne bøger for hende om renlighed eller om hvordan kroppen fungerer. Der findes også bøger, der handler om afføring. Nogle titler kunne f.eks. være "Skal - skal ikke" af Birde Poulsen. "Jeg er fæærdiiig!!" af Ulrik T Skafte", "Den store bæfest" af Alex Schulman, "Lorteklubben" af Dorte Schou og Susi Hyldgaard.

Nogle af bøgerne er henvendt til ældre børn, men du kan pille det ud, som du tænker, at din datter kan bruge og stadig have glæde af dem :) En tur på biblioteket kan være en god idé..

Håber du kan bruge dette lidt videre og rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Babyslynge

En babyslynge er et klæde, som man på forskellig vis binder omkring sig. Oftes er der et spænde eller en ring i den ene ende. Når Slyngen bindes fremkommer en lomme, hvori baby ligger eller sidder.

Slyngens fordel er at den yder støtte til hele babys krop og hoved, både når dit barn ligger og sidder. Der er mulighed for at variere bærestilling, hvilket er godt, hvis barnet bæres ofte eller længere tid af gangen.

I en babyslynge kan du normalt bære din baby længe...

Læs mere i Babylex

Bedsteforældre

Det er dejligt at have bedsteforældre og for de fleste børn og børnefamilier spiller bedsteforældrene en stor rolle.

Bedsteforældre kan være ressourcepersoner, der træder til og hjælper jer i hverdagen med de praktiske opgaver. De vil ofte også gerne hjælpe med børnepasning, hvis I forældre har brug for lidt tid for jer selv.

Børn har glæde af at kende deres bedsteforældre, det er vigtigt for børn at kende deres historie og det er dejligt for dem at have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Mange tak for dit gode svar - vi har nu fulgt dine anvisninger og det var en overraskende nem proces - 2 nætter tog det af vænne flasken fra vores datter og nu spiser hun som aldrig før - TUSIND TAK for dit lille skub.

Mange hilsener
Vibeke, mor til pige på 21 måneder