Svar: Nattisseri - 4 år, 5 mdr.

3. august 2016

Kategori:
Alder:
4 år, 5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Maria

Tak for dit brev :)

Det er faktisk meget normalt, at børn i en periode efter at have været renlige, pludselig kan få svært ved at styre vandladningen igen.

Om dagen skyldes det ofte, at de har for travlt med at lege - de overhører kroppens signaler om at skulle tisse og trækker derfor tiden lidt for længe, og så går det galt. Nogle børn er bange for at gå ud af en leg, for at gå på toilettet, fordi de så ikke kan komme tilbage i legen igen - og derfor forsøger de at holde sig, men kan ikke...

Det kan være en god idé at tale med børnehaven om, at de lige nu igen skal hjælpe jeres dreng med at komme på toilettet. Lige huske ham og de andre børn på, at de skal tisse af, før de løber på legepladsen. Ligesom de kan være en god idé at tale med børnene om at man skal have lov til og mulighed for at gå på toilet og stadig være med til at lege, når man så kommer tilbage...

Hos drenge skyldes det nogle gange også, at han måske er begyndt at stå op, når han tisser? Det synes dreng jo er sejt og sjovt... men han tømmer ikke sin blære godt nok, når han står op. Derfor er det bedst, hvis han kan sidde ned, når han tisser og vente med at stå, til han bliver lidt ældre :)

Når børn pludselig begynder at tisse om natten, så skyldes det ofte at de stadig ikke producerer nok af det antidiuretiske hormon (ADH). Dette hormon hjælper os til at holde os om natten og hos mange børn, går der lidt tid før hormonproduktionen fungerer. Og den kan faktisk godt variere, så i en periode går det rigtig fint og i en periode, så går det lidt dårligt igen - det handler om modning, at han rent fysiologisk skal have tid og det er derfor ikke noget, som han selv kan styre.

Det skal naturligvis også undersøges, om han kan have en blærebetændelse, som kan forklare, hvorfor han pludselig har så hyppige vandladninger. Det er ikke altid, at man får smerter i ...

Annonce

... forbindelse med vandladning - man kan godt have en blærebetændelse uden at det gør ondt. Det kan derfor være en god idé at aflevere en urinprøve hos lægen og lige drøfte denne mulighed.

Det er rigtig fint, at I tager ham op om aftenen, før I selv går i seng, for på den måde at hjælpe ham med at blive tømt ordentlig før natten. Det er en god idé - det er bedre at tage ham op, følge ham ud på toilettet og tilbage i seng igen, og han så derefter kan sove roligt videre - end at han vågner i en våd seng...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Jeg synes også, det må overvejes, om ikke han skal have en natble på igen. Det er bedre for ham at vågne op med en tør ble - end at vågne i en våd seng. En tør ble er en succesoplevelser, hvor en våd seng altid er et nederlag. Det er vigtigt at bleen ikke bruges som en straf - det handler ikke om, at "når du ikke kan finde ud af det, så må du få ble på!" - for det er ikke noget han gør med vilje. Det er hormonelt styret og derfor er han helt uden skyld :) En ble skal derfor bruges som en sikkerhed. Det skal ikke være et nederlag, men blot som sikkerhed - er den tør om morgenen, er det super. Er den våd, så er det jo godt, at han havde den på. Om dagen skal han følges på toilettet og hjælpes til faste toilettider.

Når bleen gennem et par uger har været tør hver morgen, så kan I tage den af ham igen. Prøve om det så er tid til at kunne undvære den :) Nogle gange hjælper det at forklare ham om "drilleblæren". At vi har en blære, en lille pose fyldt med tis - og at den ikke altid kan finde ud af det. Nogle gange tisser den, når den ikke skal og andre gange vil den ikke tisse, når vi synes, den skal :) At tale om drilleblæren, kan fjerne skyldfølelse fra hans skuldre - det er ikke fordi han gør noget forkert, det er drilleblærens skyld og sammen skal I hjælpe den med at finde ud af det.

Håber I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke med ham :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Vestibulærsans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Vestibulærsansen registrerer hovedets bevægelser i forhold til tyngekraften, og den hjælper os med at finde ud af, hvad der er op og ned, når vi bevæger os. Dette sker via receptorer, som er beliggende i det indre øre....

Læs mere i Babylex

Rygning

Når mødre ryger passerer nikotin og andre giftige stoffer fra tobakken over til barnet via modermælken. Derfør bør kvinder der ammer ikke ryge.

Passiv rygning er farligt. Det er vigtigt at det lille barn ikke udsættes for tobaksrøg. Det er vigtigt at begge forældre er bevidst om at have et ansvar i forhold til at beskytte barnet mod tobaksrøg. Vokser et barn op i et hjem, hvor den ene eller begge forældre ryger, har barnet stor risiko for at få mellemørebetændelse og udvikle...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Helen har altid et godt råd og det som overrasker mig mest er faktisk hvor go' hun er til at sætte sig ind i min verden og hvordan hun hurtigt fornemmer hvordan hun skal takle mig som person.

Camilla Martin