Svar: Nattisseri - 4 år, 5 mdr.
3. august 2016
Alder:
4 år, 5 mdr.
Kære Maria
Tak for dit brev :)
Det er faktisk meget normalt, at børn i en periode efter at have været renlige, pludselig kan få svært ved at styre vandladningen igen.
Om dagen skyldes det ofte, at de har for travlt med at lege - de overhører kroppens signaler om at skulle tisse og trækker derfor tiden lidt for længe, og så går det galt. Nogle børn er bange for at gå ud af en leg, for at gå på toilettet, fordi de så ikke kan komme tilbage i legen igen - og derfor forsøger de at holde sig, men kan ikke...
Det kan være en god idé at tale med børnehaven om, at de lige nu igen skal hjælpe jeres dreng med at komme på toilettet. Lige huske ham og de andre børn på, at de skal tisse af, før de løber på legepladsen. Ligesom de kan være en god idé at tale med børnene om at man skal have lov til og mulighed for at gå på toilet og stadig være med til at lege, når man så kommer tilbage...
Hos drenge skyldes det nogle gange også, at han måske er begyndt at stå op, når han tisser? Det synes dreng jo er sejt og sjovt... men han tømmer ikke sin blære godt nok, når han står op. Derfor er det bedst, hvis han kan sidde ned, når han tisser og vente med at stå, til han bliver lidt ældre :)
Når børn pludselig begynder at tisse om natten, så skyldes det ofte at de stadig ikke producerer nok af det antidiuretiske hormon (ADH). Dette hormon hjælper os til at holde os om natten og hos mange børn, går der lidt tid før hormonproduktionen fungerer. Og den kan faktisk godt variere, så i en periode går det rigtig fint og i en periode, så går det lidt dårligt igen - det handler om modning, at han rent fysiologisk skal have tid og det er derfor ikke noget, som han selv kan styre.
Det skal naturligvis også undersøges, om han kan have en blærebetændelse, som kan forklare, hvorfor han pludselig har så hyppige vandladninger. Det er ikke altid, at man får smerter i forbindelse med vandladning - man kan godt have en blærebetændelse uden at det gør ondt. Det kan derfor være en god idé at aflevere en urinprøve hos lægen og lige drøfte denne mulighed.
Det er rigtig fint, at I tager ham op om aftenen, før I selv går i seng, for på den måde at hjælpe ham med at blive tømt ordentlig før natten. Det er en god idé - det er bedre at tage ham op, følge ham ud på toilettet og tilbage i seng igen, og han så derefter kan sove roligt videre - end at han vågner i en våd seng...
Jeg synes også, det må overvejes, om ikke han skal have en natble på igen. Det er bedre for ham at vågne op med en tør ble - end at vågne i en våd seng. En tør ble er en succesoplevelser, hvor en våd seng altid er et nederlag. Det er vigtigt at bleen ikke bruges som en straf - det handler ikke om, at "når du ikke kan finde ud af det, så må du få ble på!" - for det er ikke noget han gør med vilje. Det er hormonelt styret og derfor er han helt uden skyld :) En ble skal derfor bruges som en sikkerhed. Det skal ikke være et nederlag, men blot som sikkerhed - er den tør om morgenen, er det super. Er den våd, så er det jo godt, at han havde den på. Om dagen skal han følges på toilettet og hjælpes til faste toilettider.
Når bleen gennem et par uger har været tør hver morgen, så kan I tage den af ham igen. Prøve om det så er tid til at kunne undvære den :) Nogle gange hjælper det at forklare ham om "drilleblæren". At vi har en blære, en lille pose fyldt med tis - og at den ikke altid kan finde ud af det. Nogle gange tisser den, når den ikke skal og andre gange vil den ikke tisse, når vi synes, den skal :) At tale om drilleblæren, kan fjerne skyldfølelse fra hans skuldre - det er ikke fordi han gør noget forkert, det er drilleblærens skyld og sammen skal I hjælpe den med at finde ud af det.
Håber I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske