Svar: Ringeapparat

1. august 2016

Kategori:
Alder:
8 år, 2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Cecilie

Tak for dit brev :)

Det er rigtig godt du skriver, og jeg vil gerne dele lidt tanker med jer.

Det lyder som om, at jeres dreng har det der kaldes enuresis nocturna. Det betyder ufrivillig natlig vandladning. Det er kendetegnet ved, at barnet ikke har nogen vandladningsproblemer om dagen, men han kan ikke stoppe med at tisse om natten. Jeg er dog lidt i tvivl om, hvorvidt der kun er tale om dette, for du skriver i dit brev "det er efterhånden et par måneder siden han har haft et uheld. Det er heldigvis kun tis nu" - og det lyder som om, at han også har haft problemer med at holde på sin afføring og også som om, at han faktisk har vandladningsproblemer i dagtiden...

Det er vigtigt, at I kontakter jeres læge, så jeres dreng kan blive undersøgt og hjulpet. Det er vigtigt at finde ud af, hvorfor han har de problemer, som han har og finde frem til, hvilken behandlingsform der vil være bedst.

Du fortæller, at han bor hos jer hver anden uge og det er meget vigtigt, at I kan samarbejde med hans mor (?), som han bor hos i de modsatte uger. I er nødt til fælles at gå ind og støtte ham og der skal lægges en plan for hvordan. Igen i samarbejde med lægen.

Man skønner at 2-3 børn i hver 1. klasse tisser i sengen om natten. Mange er rigtig kede af deres problem og føler stor skyldfølelse, når det sker. Han ved godt, at I forventer noget andet af ham, og han føler ikke, at han kan leve op til jeres forventninger. Det er derfor vigtigt, at I samarbejder med ham om at få problemet løst og det på en måde, hvor han hele tiden føler sig anerkendt. Han må ikke føle sig forkert, og han kan ikke gøre for, at uheldene sker.

Der kan være mange årsager til at han tisser i sengen. Man ved f.eks. at det er arveligt. hvis mor eller far har haft problemet som børn, er der stor sandsynlighed for at egne børn arver det...

Det er også sådan, at vi om natten producerer det antidiuretiske hormon ADH, som sørger for, at der produceres mindre urin og at vi derfor skal tisse mindre om natten. Nogle børn producerer ikke nok af dette hormon og kan derfor ikke holde sig om natten.
Andre børn producerer ekstra meget urin om natten - så meget at blæren ikke kan rumme den store mængde, ...

Annonce

... og derfor tisser de i sengen.

Så er der også børn, der har en blære, som er mindre og hvis rummeevne derfor ikke er så stor, som man normalt ville forvente af deres alder - derfor kan de ikke holde sig så længe af gangen...

Det er vigtigt, at finde ud af, hvad problemet skyldes, fordi det har betydning for, hvordan man kan behandle. I dag er de to mest almindelige behandlingsformer enten en medicinsk behandling eller et ringeapparat.

Når man behandler med medicin, så giver man et præparat, som nedsætter urinproduktionen om natten. Man giver det som tablet eller som spray, og det gives lige før sengetid. Behandlingen varer ofte 3 måneder, hvorefter man holder pause i en uge, for at se om barnet nu kan holde sig eller om behandlingen skal fortsættes.

Samtidig med at man behandler med medicin, vil det være relevant at lave et væske- og vandladningsskema. Det giver lidt idé om, hvor meget væske barnet indtager og på hvilke tidspunkter og om man skal ind og regulere lidt her.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Der er også mulighed for at behandle med ringeapparat, som du selv skriver om. Ringeapparatet består af en føler, som aktiverer en alarm, når den kommer i kontakt med urin. Føleren sidder enten i en måtte, som barnet ligger på, eller den sættes fast i underbukserne, hvor den så aktiveres, når barnet begynder at tisse. Når alarmen ringer, så vågner barnet (og ofte også forældrene, fordi der er behov for jeres hjælp i starten), og så skal barnet følges på toilettet, for det kan tisse færdig. Behandlingen tager ofte 6-8 uger, og det er som sagt meget vigtigt, at I forældre kan samarbejde om det og gør en stor indsats for at hjælpe jeres dreng.

Med den alder jeres dreng har, så er det vigtigt, at I reagerer og at I får hjælp til ham. Som sagt skal du henvende dig til jeres læge. Du kan også med fordel kontakte:

Center for børneinkontinens Skejby Hospital. Der er åben telefon-linie som betjenes mandag-onsdag kl. 15-17 af inkontinens-sygeplejersker. Tlf. 86 78 41 21

Tørdokken - åben telefonrådgivning Rigshospitalet. Der er telefontid hver torsdag fra 16.30-19.30. Tlf. 35 45 52 94 (der er dog lukket i skoleferien).

Jeg håber, at du kan bruge dette videre - rigtig meget held og lykke med ham fortsat:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Madpakke og børn

Når barnet begynder i pasningsordning, vil det mange steder selv skulle have en madpakke med hjemmefra.

Det er altid vigtigt at give barnet et varieret tilbud af fødevarer - det kan være rugbrød eller anden form for fiberholdigt brød, det kan være pasta sammen med rester fra aftensmaden, kød, fisk, frugt og grønt. Jo mere variation, jo bedre :)

Det er en god idé at give barnet ting med, som er pakket lidt hver for sig. Mange børn er glade for at have en madkasse,...

Læs mere i Babylex

Bug Buster

Bug Buster er en metode til at fjerne hovedlus. Joanna Ibarra fra den velgørende organisation Community Hygiene Concern i London har udviklet denne metode og princippet i i Bug Busting er, at du i en og samme arbejdsgang får tjekket for hovedlus og også får fjernet lusene.

Metoden bygger på viden om lusenes adfærd og udvikling og på benyttelse af tættekam, almindelig shampoo og hårbalsam. Behandling med insekticider er således overflødig.

Du kan købe "Bug Buster"...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak igen for dine altid gode råd!! Herhjemme er du "Hende net-fidusen med de gode råd", som min mand kalder dig med stor veneration - hehe ;)

Hilsen familien fra Frederiksberg