Svar: Snart 4 år og tisser i bukserne

4. juli 2016

Kategori:
Alder:
3 år, 11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære E´s mor

Tak for dit brev :)

Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig, og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker, at du kan bruge. Jeg tænker nemlig, at der kan være flere ting, som spiller ind hos jer...

Det lyder som om, at jeres datter rent fysiologisk er parat til renlighed. Hun kan fint holde sig om natten og tisser også på toilettet, når I hjælper hende derud. Det lyder derfor mere som en mental hurdle, som hun skal over...

- Nogle børn reagerer med at tisse på bukserne som reaktion på, at der er kommet en baby i familien. Det er en måde at gøre sig lille på, og en måde at sikre sig lidt ekstra opmærksomhed på. Hvis det gør sig gældende hos jer, så kan det være en rigtig god idé at være opmærksomme på igen og igen at fortælle hende, hvorfor hun er noget ganske særligt.

- Nogle børn reagerer med at tisse i bukserne, fordi der bliver stillet lidt for store krav til dem, krav, som de ikke kan honorere. Igen ofte et udtryk for at gøre sig lille - en måde at vise, at det er svært at leve op til de krav og forventninger, som stilles. Hvis dette kan være forklaringen hos jer, så vil det være rigtig godt at I overvejer, om I skal stille lidt færre krav til hende og prøve at have fokus på alt det hun kan og allerede gør, som er rigtig godt.

- Nogle børn tisser i bukserne, fordi de leger for godt og glemmer, at de skal gå på toilettet. De overhører signalerne og tror, at de kan holde sig - det er sjovere at lege end at skulle tisse. Her er det rigtig vigtigt med faste toilettider - og hun skal følges derud, netop for at sikre, at hun ikke bliver afledt af andre ting undervejs. Toilettiderne bør ligge med ca. 3 timers mellemrum.

- Nogle børn tisser i bukserne, fordi de ikke kan komme tilbage og være med i legen, hvis de går ud af legen... Her ligger en pædagogisk opgave i at hjælpe barnet tilbage i legen igen. De skal lære, at man stadig kan være med i en leg, selvom man lige går på toilettet...

- Nogle børn tisser i bukserne fordi de er blufærdige. I mange børnehaver tisser man for åben dør - mange børn går ind og ud af toilettet. Og hvor nogen børn synes det er rigtig sjovt at tisse sammen, så vil andre børn have en blufærdighed der gør, at de ikke bryder sig om at tisse der... Hvis det kan være tilfældet hos jer, så kan det være en god idé at tale med institutionen om, hvorvidt der er et andet toilet, som jeres datter kan bruge, så hun får lidt mere privatliv, når hun skal tisse. Vær også opmærksom på, om hun hjemme kan have brug for at være bag lukket dør....

- Nogle børn tisser i bukserne, fordi de ikke bruger tid nok på toilettet og deres blære bliver ikke ordentligt tømt. Måske kender du også fra dig selv, at du nogle gange skal tisse 10 minutter efter, at du faktisk har tisset. Det er vigtigt, at hjælpe hende til at tisse færdig, når hun sidder på toilettet, så hun ikke tisser i bukserne kort efter, at hun faktisk har været på toilettet...

- Nogle børn vægrer sig mod at ...

Annonce

... bruge toilettet i børnehaven, fordi der er for beskidt. Det er helt naturligt, at nogle børn "rammer ved siden af", glemmer at trække ud, at der ligger toiletpapir på gulvet osv. Og nogle børn bryder sig ikke om at tisse, hvis toilettet ikke virker rent... Hvis det er tilfældet, vil det være rigtig godt at tale med børnehaven omkring det.

- Nogle børn tisser i bukserne, fordi de har blærebetændelse - og det er naturligvis rigtig fint, at I har fået tjekket dette...

Jeg tænker, at du skal sætte dig ned og tale med din datter om, hvorfor hun nogle gange ikke når toilettet. Ikke skælde ud eller give hende en følelse af nederlag, naturligvis på en måde, hvor du forklarer, at du rigtig gerne vil hjælpe hende, og at du tror på og har fuld tillid til, at hun sagtens kan.

Det er vigtigt, at I indgår et samarbejde om det, hvor hun føler at du støtter hende. For hun ved med garanti godt, at I forventer af hende, at hun ikke tisser i bukserne - og derfor siger hun heller ikke, når hun har gjort det, men går rundt med våde bukser...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Nogle gange hjælper det at læse bøger om kroppen og tale om, hvordan kroppen fungerer og hvordan man skal passe på sin krop, så det kan holde til man bliver 100 år:) Det kan nogle gange hjælpe at tale om drilleblæren - forklare hende, at hun har en blære, en pose, som holder på tisset - og nogle gange driller den, så den tisser, når den ikke skal tisse og vil ikke tisse, når den skal... Og man må jo ikke drille, så I skal sammen hjælpe den med at finde ud af det.

Nogle gange - og det er ofte først, når man lige er ved at være der - så kan det være godt med et belønningssystem. Det kan f.eks. være et papir, inddelt i felter, og hvor hun så får en stjerne, et klistermærke eller lignende, hver gang det lykkes at tisse på toilettet og dermed undgå våde bukser. Belønningen kan være noget, som hun rigtig gerne vil - f.eks. en tur i biografen eller det kan være en gave, som hun har ønsket sig. Så der på den måde er en "gulerod", som gør, at hun foretrækker at gå på toilettet fremfor f.eks. at lege videre og overhøre kroppens signaler....

Og nogle gange kan det være nødvendigt at give hende ble på igen - fordi hun ikke bør løbe rundt med våde bukser og ende med at blive rød, hudløs og måske få blærebetændelse... Hvis det ender med at være løsningen, så er det dog vigtigt stadig at holde fast i toilettider - bleen skal kun bruges som en sikkerhed... Det er vigtigt ikke at true hende med en ble eller give hende følelsen af at hun bliver straffet, men forklare enkelt, at den er nødvendig, når hun stadig tisser i bukserne. Og at du naturligvis stadig vil hjælpe hende til, at den ikke er nødvendig - at drilleblæren skal hjælpes til at finde ud af det. At give "drilleblæren skylden", kan fjerne følelsen af at være forkert, ikke være god nok, ikke kunne leve op til krav om renlighed....

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)

Og rigtig god sommer!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Autostol

Til transport i bil skal barnet sidde i en godkendt autostol. Det lille barn skal helst sidde fastspændt med ryggen mod kørselsretningen.

Autostole skal være godkendt efter ECE (R)-44-03 eller 44-04. Der skal være et E-mærke på stolen, og den lange talrække under eller efter E-mærket skal starte med enten 03 eller 04.

For fastmonterede autostole hedder godkendelsen ECE (R) 44-05.

Autostole med andre mærkninger skal også være E-mærket, for at de er...

Læs mere i Babylex

Sushi til børn

Børn må gerne få sushi - men der er nogle ting du skal overveje:

- Fisken der bruges skal have været frosset ned til - 20 grader i mindst 24 timer. Der kan forekomme parasitter i fisk og disse dræbes ved frysning.

- Sushien skal fremstilles under hygiejniske forhold. Den bør spises samme dag som den er lavet og køber du den færdigpakket skal du være opmærksom på korrekt opbevaringstemperatur og holdbarhedsdato.

- Børn under 3 år må højst spise 25...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for dit tidligere svar, som gav os meget ro omkring vores 4 uger for tidlig fødte datters måltider.

I det hele taget tak for denne brevkasse, den hjælper mange forældre... jeg er taknemmelig helt inde i mit dybeste over den tid du bruger, dine lange og fyldestgørende svar og din evne til at forstå....!!

Mor til pige født 4 uger for tidligt