Svar: Vådligger

24. marts 2016

Kategori:
Alder:
6 år, 11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære lillepigens mor

Tak for dit brev :)

Med den alder jeres datter har nu, så er det helt relevant at hjælpe hende til at blive tør om natten. Det er vigtigt at finde ud af, hvorfor hun tisser i sengen og så hjælpe hende videre derfra.

Det er faktisk meget normalt, at børn tisser i sengen, - man siger at ud af en skoleklasse, så vil to af de 7 årige have problemer med at holde sig om natten. Så hun er måske ikke den eneste i klassen. Det er vigtigt, at hun ikke føler sig forkert, og det er vigtigt, at I støtter og hjælper hende, så godt I kan. Hun vokser fra det, men skal lige hjælpes lidt på vej. Nogle gange hjælper det at forklare, at hun har en "drilleblære". Den kan ikke rigtig finde ud af, hvornår den skal tisse, og hvornår den ikke skal, og det skal I sammen hjælpe den med at lære. Det kan give hende ro at vide, at det er "drilleblærens skyld" og ikke hendes skyld:)

I første omgang synes jeg, at du skal kontakte jeres læge. Det er vigtigt at få lægen ind over, så lægen kan være med til at vurdere, hvad der vil være bedst for jeres datter. Måske vil lægen selv se hende og starte en behandling op, det kan også være at lægen vil henvise jer til en børneinkontinensklinik.

Inkontinensforeningen har lavet en rigtig fin bog der hedder "Magnus tisser i sengen". Den kan også være god at læse højt :)

Behandlingen vil ofte bestå i en alarm eller i medicinsk behandling. Med ...

Annonce

... "alarm" menes et ringeapparat. Der findes flere forskellige typer på markedet, men de virker på den måde, at de begynder at ringe, når din datter tisser. Alarmen vækker derfor din datter, så hun kan nå ud på toilettet. Hun får derfor hjælp til at fornemme behov for at tisse, vågner og kan gå ud og tisse færdig, og I undgår, at hun tisser igennem sengetøj osv.

Nogle alarmer fungerer ved, at hun ligger på alarmen. Alarmen lægges ind under lagnet. Andre alarmer fungerer ved, at hun får en lille sensor i sine trusser, som så registrerer, når hun tisser.

Medicinsk behandling er til børn, som ikke producerer nok antidiuretisk hormon. Det er sådan, at vi om natten producerer et hormon, der nedsætter vores vandladning, så vi kan holde os om natten - men nogle børn har svært ved eller er sene til at producere dette hormon, og derfor har de svært ved at holde sig. Man kan så vælge at give dem hormonet som en tabletbehandling. Det hedder Minirin.

Du bør som sagt kontakte egen læge. Derudover kan du dog også ringe til f.eks.:

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Center for børneinkontinens, Aarhus Hospital Skejby
Tlf. 86 78 41 21
(åben mandag til onsdag kl. 15-17)

Tørdokken - Rigshospitalet
Tlf. 35 45 52 94
(torsdag fra kl. 16.30 - 19.30)

Her er der mulighed for at tale med specieluddannet personale, hvis du gerne vil vide mere:)

Håber du kan bruge dette videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)

Og rigtig god påske!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Negle

Spædbarnets negle er meget bløde og i starten vil du fint kunne nulre neglene af.

Når neglene bliver hårde og adskiller sig fra blommen, så kan du begynde at klippe dem med en saks. Det er her vigtigt at du klipper neglene lige over.

Du kan evt. bruge en lille fil til at afrunde hjørnerne på neglene, så barnet ikke kan rive sig.

Læs mere i Babylex

Klumpfod (varusfod)

I Danmark fødes ca. 1 ud af 1000 børn med klumpfod. Det svarer til ca. 60 børn årligt i Danmark. Hos ca. halvdelen er der klumpfod på begge fødder.

Klumpfod kaldes også varusfod eller talipes equinovarus. Det er en fejlstilling i en eller begge fødder. Når barnet bliver født, ser foden normal ud, men den kan ikke rettes til normal stilling. Når man ser på foden, vil hælen dreje indad, forfoden pege ind mod midten, og samtidig vil mellemfoden (svangen) være løftet. Foden...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk hjemmeside. Hvem er det egentlig udover dig som besvarer alle disse spørgsmål på denne side. For du kan da umuligt besvare dem alle ...

Tak for fantastiske guldkorn.

Mor til Mathias knap 8 måneder