Svar: Potteträning - fremgang!

22. marts 2016

Kategori:
Alder:
3 år, 7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det er dejligt at høre, at det går så fint med at tisse på toilettet. Det er virkelig en fremgang og det lyder som om, at jeres dreng er både mentalt og fysiologisk parat, når det kommer til at tisse og styre sin vandladning.

Det er lidt sværere med afføringen. Og mange børn har faktisk svært ved at komme af med sin afføring. De ser afføringen som en del af sig selv, og det betyder, at de ikke bryder sig om at lade afføringen komme i toilettet, for hvor forsvinder den hen, hvad sker der ... Her kan det nogle gange være en idé at lade ham have afføring på potten, fordi afføringen så bliver liggende, hvor den er lavet - og han kan selv skylle den ud i toilettet efterfølgende.

Samtidig er fornemmelsen af at presse og mærke afføringen komme ud, også noget nogle børn har svært ved og det lyder lidt som om, at dette også spiller ind hos jer. Du fortæller, at da det lykkedes for ham i december, så fik han afføringsmiddel og det gjorde det lettere for ham - og du skal naturligvis sikre dig, at han ikke har svært ved at komme af med afføringen, fordi han stadig har lidt hård mave.

Det er vigtigt, at hans mave fungerer. Det er vigtigt, at hans afføring er fast og formet, men den må ikke være hård. Det er vigtigt, at det er let for ham at komme af med det, så det ikke gør ondt. Hvis han skal presse meget, hvis det gør ondt og han måske får en lille rift eller lignende, så vil det gøre ham mere utryk, han vil begynde at holde igen, det gør at han får mere hård mave og afføringen bliver sværere at få ud, så han igen og igen holder igen - det er en rigtig dum cirkel at komme ind i.

Derfor kan det godt være en idé at I hos jer prøver med lidt afføringsmiddel igen, fordi det måske kan hjælpe ham til at komme over den lille hurdle med at turde slippe afføringen og finde ud af at det er okay, det er ikke problematisk, det gør ikke ondt.

Jeg vil anbefale, at du prøver at motivere ham til at bruge toilettet og at du sætter dig foran ham, så han kan sætte sine fødder på dine lår og du kan holde om ham. Du skal opfordre ham til at presse, så afføringen kan komme ud, hjælpe ham med at vippe kroppen lidt frem og tilbage, så afføringen hjælpes på vej, holde om ham og berolige og betrygge - så du støtter, guider og er ...

Annonce

... der et par gange, så han finder ud af at det kan han sagtens klare, det er ikke farligt. Så når han kommer og siger "nu kommer bajsen", så siger du "super, kom skat, så hjælper jeg dig på toilettet" - og så hjælper du ham med at klare det og finde ud af, at det er okay :)

Jeg er lidt modstander af at give ham en ble på, når han skal have afføring - det kan hurtigt gøre, at han så beder om at få ble på hver gang og i længere tid ønsker denne løsning - og det kan være svært at komme væk fra. Men det er naturligvis bedre end at han laver i bukserne... hvis du vælger denne løsning, så skal du dog forsøge at gøre det til så kort og midlertidig løsning som muligt, så han forholdsvist hurtigt lærer at lave afføring på potte eller toilet i stedet...

Om han kan styre kun at have underbukser på i børnehaven må forsøges - ellers er det fint med bleen der, det er dog vigtigt, at han hele tiden opfordres til at bruge toilettet og han følges derud. Han må aldrig få at vide, at han "bare kan lave i bleen" - han skal behandles som hvis han havde underbukser på, der skal ikke være forskel. Hvis han selv har lyst til at prøve kun med underbukser i børnehaven, så synes jeg I skal lade ham forsøge sig - og naturligvis informere personalet, når I afleverer ham, så de kan hjælpe ham med at nå toilettet. Måske kan du også gå med ham ud på toilettet, så han lige huskes på, hvor det er, han skal gå ud i løbet af dagen....

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du har helt ret i at det nogle gange er en lang proces og det skal der naturligvis være plads til. Det er dog vigtigt, at han hele tiden er med på det og at det ikke tager så lang tid at han helt mister interessen :)

Det er også en god idé at læse bøger om renlighed, om at skulle smide bleen, eller læse bøger der f.eks handler om afføring. Sebastian Klein har f.eks. lavet en bog der hedder "Gæt en lort". Der findes også en børnebog der hedder "Mulvarpen der ville vide, hvem der havde lavet lort på dens hoved", og der findes også en børnebog der hedder "Hr. Pølle". At læse højt om emnet kan gøre det hele lidt mere naturligt, - afproblematisere lidt så han måske får lidt mere tro på, at det ikke er så svært, at det kan han sagtens klare:)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre :)

Fortsat held og lykke - og rigtig god påske!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Hoppegynge

En hoppegynge anbefales ikke. Sundhedsstyrelsen skriver: "Til sunde børn frarådes hoppegynge og gangstole, da de forsinker normal udvikling. For handicappede børn gælder særlige regler, spørg sundhedsplejersken, lægen eller fysioterapeuten". Kilde, Sunde Børn, sst. 2003.

En hoppegynge belaster barnets ryg og ben og barnet får ikke en bedre balance af at sidde i en hoppegynge, det er ren underholdning og det kan barnet få på anden måde. Når barnet sidder i en hoppegynge er det en...

Læs mere i Babylex

Præmature allergidisponerede spædbørn

Hos meget små præmature allergidisponerede børn kan der være mere væsentlige ernæringsproblemer end allergiforebyggelse at tage højde for. Derfor må man altid tage individuelle hensyn, hvor det vigtigste er, at barnet kommer i trivsel.

Et præmaturt barn tilbydes samme allergiforebyggende diæt som mature allergidisponerede spædbørn. Modermælk er den bedste ernæring, og hvis dette ikke er muligt tilbydes barnet en special erstatning.

Det vides ikke, hvor længe det er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit fantastiske svar til vores lille familie sidst. Det hjalp virkelig på natten at give ham en fast rytme i dagstimerne.

Tak fra Hannibals mor