Svar: Potty træning

24. februar 2016

Kategori:
Alder:
3 år, 3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære forvirrede mor

Tak for dit brev, jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig :)

Det at blive renlig er en fysiologisk proces, og som udgangspunkt skal jeres dreng kunne holde sig i mindst 3 timer, før I kan begynde at arbejde på at smide bleen. Derudover har renlighed tre faser:

I første faser kommer han og fortælle, at han har tisset eller lavet i bleen og beder om at få en ny ble på.

I anden fase er han opmærksom på, når det sker og siger f.eks. "nu tisser jeg".

I tredje fase, når han at sige til lige inden - og det skal gå rigtig stærkt med at nå toilettet eller potten i tide.

Det er helt okay, at I lige nu har taget bleen af ham - det kan være med til at skubbe lidt til faserne, fordi han mærker at han tisser og derfor får lidt fornemmelse for, hvad det er for signaler, han skal lægge mærke til og reagere på. MEN ellers er jeg ikke tilhænger af at I tager bleen af ham - jeg er helt enig med jeres institution om, at han nu skal bruge "pull-ups", altså buksebleer, der trækkes op og ned som et par underbukser.

Derudover skal I nu indføre faste toilettider. I skal ikke spørge ham "skal du tisse?", for så kan I være sikre på, at han siger nej og tisser få minutter efter. I stedet skal I tage ham i hånden og følge ham ud på toilettet og sige f.eks. "kom vi skal lige tisse inden vi kører", som en helt fast regel, der gælder jer alle - I tisser af, før I kører hjemmefra.

De faste toilettider kan ligge som det første, når han står op om morgenen og som det sidste før han skal i seng. Toilettiden om aftenen må gerne ligge i forbindelse med aftenbadet, hvor han alligevel får alt tøjet af. I løbet af dagen skal han tisse før han løber ud for at lege, i forbindelse med måltiderne, før I kører op for at handle eller lignende. Og altså cirka med 3 timers interval.

Når bleen skal ...

Annonce

... beholdes på og bruges som et par underbukser, så er det fordi det giver ham en oplevelse af succes. En tør ble betyder, at bleen kan bruges igen, og hvis den er våd, så gør det ikke noget, så skifter I den bare. En ble suger også godt, så selvom han har nået at sige til og alligevel har dryppet lidt, så behøver han ikke få skiftet bleen fordi der er lidt dryp i den - altså succes. Får han dryppet i sine underbukser skal de altid skiftes og at tisse i bukserne er altid et nederlag, og det er ikke befordrende for renlighedstræningen. Først når bleen har været tør flere dage og uger i træk og I er sikre på, at der ikke sker uheld, så prøver I at fjerne den helt og stadig skal I opfordre ham og hjælpe ham med at huske toilettet.

Det kan derudover være en rigtig god idé at læse bøger om emnet, fordi det kan være lettere at tale om personerne i bogen og samtidig kan det give ham lidt idé om, at I forventer, at han nu er nået dertil. Han bliver måske også opmærksom på, at de andre bør i institutionen ikke alle sammen bruger ble, og at det med renlighed er noget naturligt, og noget alle skal igang med på et tidspunkt - og nu er tidspunktet nået til ham:)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Det bedste er, hvis han selv kommer og siger, at han gerne vil bruge toilettet og har lyst til at forsøge - det er bedste udgangspunkt, hvis I på den måde kan samarbejde om det. Det er også vigtigt, at I køber et toiletsæde og evt. en fodskammel, så han føler det trygt at sidde på toilettet og kan slappe af i kroppen, når han sidder der. Det er vigtigt, at han sidder ned, - også når han skal tisse. Først når han er ældre, kan han stå op og tisse:) Nogle børn er også mere trygge ved at bruge en potte og I skal naturligvis vælge det, som I tror vil være mest trygt og den største succes for jeres dreng :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Klumpfod

Når børn fødes med en fod, der er bøjet indad, hvor fodsålen peger bagud og fodryggen fremad, så kalder man det klumpfod. Der er ca. 1 ud af 1000 børn der fødes med klumpfod og ca. halvdelen af disse har misdannelsen på begge fødder.

Man ved ikke hvorfor nogle børn fødes med klumpfod, men der er en vis arvelig tilbøjelighed. Man siger at risikoen for at føde et barn med klumpfod øges med en faktor 30, hvis en søster eller bror har lidelsen.

Drenge fødes hyppigere...

Læs mere i Babylex

Passiv rygning og børn

Små børn er særligt sårbare overfor passiv rygning, da deres organer endnu ikke er færdigudviklede.

Vi ved i dag at børn, som udsættes for passiv rygning, bliver oftere syge, og ofte også rammes hårdere af sygdomme. Børn, som udsættes for passiv rygning, har langt større risiko for at udvikle astmatisk bronkitis, astma, lungebetændelse og mellemørebetændelse.

Undersøgelser viser også at børn, som udsættes for passiv rygning i fostertilstanden og efter fødslen, vil...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dit svar - jeg gik 100% på ham og tommelfingeren. Det tog faktisk kun 3-4 dage, så ville han hellere ha sut end tommelfinger.

Tak fra Conrads mor