Svar: 22 måneder og pottetræning

22. februar 2016

Kategori:
Alder:
22 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Stine

Tak for dit brev :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.

Det er en forudsætning for at kunne træne renlighed, at jeres dreng kan holde sig tør i 3 timer. Prøv derfor at skifte ham med ca. 3 timers mellemrum, for at se om bleen er tør. Hvis det er svært at vurdere, kan du lægge et blødt papirlommetørklæde i bleen, som vil suge/blive vådt, hvis han tisser.

Hvis han kan holde sig, så tænker jeg, at I godt kan prøve at købe en potte og så prøve at opfordre ham til at sætte sig på den. F.eks. om morgenen, når I står op eller om aftenen i forbindelse med, at han kommer i bad. Altså når han alligevel har bleen af, så kan han prøve at sætte sig på potten. Det skal være så naturligt som muligt, og han skal ikke føle sig presset, se det lidt mere som en leg for at gøre det trygt.

Hvis han så pludselig tisser, så bliver han måske lidt forskrækket, fordi han naturligt mærker det på en anden måde - og her skal I naturligvis rose ham. Nogle gange kan det også hjælpe at tage bleen af og lade ham gå lidt rundt uden ble, for at han netop skal opleve, hvad det er der sker, når han tisser - så kan I sige "nu tisser du" og "næste gang skal du prøve at tisse på potten" eller lignende. Så han ved, hvad det er, han skal mærke efter.

Man siger at renlighed har 3 faser:

I første fase kommer barnet og siger, når det har lavet noget i bleen. Barnet er bevidst om, at det gerne vil have en ren ble på.

I anden fase, kommer barnet og siger til, når det sker "nu tisser jeg" og har således fornemmelsen af, at det er nu, og hvad det er.

Og i tredje fase kommer barnet og siger til lige inden "jeg skal tisse!", og så er det med at være hurtig, for at nå toilet eller potte.

Og jeres dreng lyder til at være i fase 1 - og det super fint, det er jo den første start og han er som du skriver, ikke ret gammel. Det er derfor også vigtigt ikke at presse ham unødigt. At fjerne bleen skal kun være for at hjælpe ham til fase to, så han netop får en fornemmelse for, hvad det handler om, hvad det er han skal mærke efter og ...

Annonce

... reagere på. Det er naturligt lidt lettere til sommer, når det bliver varmere i vejret:)

Men ellers anbefaler jeg ikke, at man fjerner bleen for hurtigt. Jeg synes det er vigtigt at beholde bleen på og i stedet indføre faste toilettider. Det vil sige, at han skal følges på toilettet morgen, aften og i løbet af dagen f.eks. før han skal ud at lege, før I kører op for at handle og i forbindelse med måltiderne. Og lige nu altså rigtig fint kun at prøve potte morgen eller aften i forbindelse med bad, fordi han ikke er ældre end han er.

Det er vigtigt ikke at fjerne bleen for hurtigt, da det altid er et nederlag med våde bukser, men en succesoplevelse at have en tør ble. Bleer suger godt, så selvom han når at dryppe lidt i bleen, så vil den kunne bruges igen og det er dermed en succes. Drypper han i underbukserne, så er I nødt til at skifte dem, og det er naturligt ikke rart. Han vil altså på sigt kunne mærke, at han tisser, vil måske dryppe lidt på vej ud til potten/toilettet, men ikke så meget, at han behøver få skiftet sin ble.

Når han gennem længere tid har en tør ble, hver gang han går på toilettet, så kan I tage bleen af. Ofte bruges stadig ble om natten.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Og når alt dette er sagt, så vil mange børn i jeres dreng alder ikke være parate til renlighed, hans interesse for at tisse og få skiftet ble, kan godt hænge sammen med en spirende fornemmelse for sig selv. Han begynder at blive bevidst om, at han er en dreng og mor f.eks. er en pige, han begynder at interessere sig for sin krop, hvad hans forskellige kropsdele hedder, og det er naturligt spændende for ham at finde ud af, hvad der sker, når han tisser, når han har afføring - ligesom det også kan være spændende at undersøge, hvordan mad ser ud, når det er tygget...

I kan derfor godt prøve at se om han er parat, men hvis han ikke er det, - hvilket vil være helt naturligt - så skal I naturligvis vente og se tiden an:) De fleste børn er først parate når de er omkring 2.5 år og jeres dreng er kun godt halvandet år...

Jeg håber, du kan bruge dette videre:)

Fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Erstatning - modermælk

Hvis du ikke ammer dit barn, eller hvis du ønsker at supplere din amning med mælk, så er det meget vigtigt, at du giver dit barn modermælkserstatning. Barnet må ikke få almindelig komælk at drikke, før det er 12 måneder gammel.

Modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Det er af høj kvalitet, der er store krav til produceringen og sammensætningen af modermælkserstatning, og børn der får modermælkserstatning vokser og trives rigtig godt. Modermælkserstatning forhandles som...

Læs mere i Babylex

Præmature allergidisponerede spædbørn

Hos meget små præmature allergidisponerede børn kan der være mere væsentlige ernæringsproblemer end allergiforebyggelse at tage højde for. Derfor må man altid tage individuelle hensyn, hvor det vigtigste er, at barnet kommer i trivsel.

Et præmaturt barn tilbydes samme allergiforebyggende diæt som mature allergidisponerede spædbørn. Modermælk er den bedste ernæring, og hvis dette ikke er muligt tilbydes barnet en special erstatning.

Det vides ikke, hvor længe det er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit fantastiske svar til vores lille familie sidst. Det hjalp virkelig på natten at give ham en fast rytme i dagstimerne.

Tak fra Hannibals mor