Svar: 22 måneder og pottetræning
22. februar 2016
Alder:
22 mdr.
Kære Stine
Tak for dit brev :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.
Det er en forudsætning for at kunne træne renlighed, at jeres dreng kan holde sig tør i 3 timer. Prøv derfor at skifte ham med ca. 3 timers mellemrum, for at se om bleen er tør. Hvis det er svært at vurdere, kan du lægge et blødt papirlommetørklæde i bleen, som vil suge/blive vådt, hvis han tisser.
Hvis han kan holde sig, så tænker jeg, at I godt kan prøve at købe en potte og så prøve at opfordre ham til at sætte sig på den. F.eks. om morgenen, når I står op eller om aftenen i forbindelse med, at han kommer i bad. Altså når han alligevel har bleen af, så kan han prøve at sætte sig på potten. Det skal være så naturligt som muligt, og han skal ikke føle sig presset, se det lidt mere som en leg for at gøre det trygt.
Hvis han så pludselig tisser, så bliver han måske lidt forskrækket, fordi han naturligt mærker det på en anden måde - og her skal I naturligvis rose ham. Nogle gange kan det også hjælpe at tage bleen af og lade ham gå lidt rundt uden ble, for at han netop skal opleve, hvad det er der sker, når han tisser - så kan I sige "nu tisser du" og "næste gang skal du prøve at tisse på potten" eller lignende. Så han ved, hvad det er, han skal mærke efter.
Man siger at renlighed har 3 faser:
I første fase kommer barnet og siger, når det har lavet noget i bleen. Barnet er bevidst om, at det gerne vil have en ren ble på.
I anden fase, kommer barnet og siger til, når det sker "nu tisser jeg" og har således fornemmelsen af, at det er nu, og hvad det er.
Og i tredje fase kommer barnet og siger til lige inden "jeg skal tisse!", og så er det med at være hurtig, for at nå toilet eller potte.
Og jeres dreng lyder til at være i fase 1 - og det super fint, det er jo den første start og han er som du skriver, ikke ret gammel. Det er derfor også vigtigt ikke at presse ham unødigt. At fjerne bleen skal kun være for at hjælpe ham til fase to, så han netop får en fornemmelse for, hvad det handler om, hvad det er han skal mærke efter og reagere på. Det er naturligt lidt lettere til sommer, når det bliver varmere i vejret:)
Men ellers anbefaler jeg ikke, at man fjerner bleen for hurtigt. Jeg synes det er vigtigt at beholde bleen på og i stedet indføre faste toilettider. Det vil sige, at han skal følges på toilettet morgen, aften og i løbet af dagen f.eks. før han skal ud at lege, før I kører op for at handle og i forbindelse med måltiderne. Og lige nu altså rigtig fint kun at prøve potte morgen eller aften i forbindelse med bad, fordi han ikke er ældre end han er.
Det er vigtigt ikke at fjerne bleen for hurtigt, da det altid er et nederlag med våde bukser, men en succesoplevelse at have en tør ble. Bleer suger godt, så selvom han når at dryppe lidt i bleen, så vil den kunne bruges igen og det er dermed en succes. Drypper han i underbukserne, så er I nødt til at skifte dem, og det er naturligt ikke rart. Han vil altså på sigt kunne mærke, at han tisser, vil måske dryppe lidt på vej ud til potten/toilettet, men ikke så meget, at han behøver få skiftet sin ble.
Når han gennem længere tid har en tør ble, hver gang han går på toilettet, så kan I tage bleen af. Ofte bruges stadig ble om natten.
Og når alt dette er sagt, så vil mange børn i jeres dreng alder ikke være parate til renlighed, hans interesse for at tisse og få skiftet ble, kan godt hænge sammen med en spirende fornemmelse for sig selv. Han begynder at blive bevidst om, at han er en dreng og mor f.eks. er en pige, han begynder at interessere sig for sin krop, hvad hans forskellige kropsdele hedder, og det er naturligt spændende for ham at finde ud af, hvad der sker, når han tisser, når han har afføring - ligesom det også kan være spændende at undersøge, hvordan mad ser ud, når det er tygget...
I kan derfor godt prøve at se om han er parat, men hvis han ikke er det, - hvilket vil være helt naturligt - så skal I naturligvis vente og se tiden an:) De fleste børn er først parate når de er omkring 2.5 år og jeres dreng er kun godt halvandet år...
Jeg håber, du kan bruge dette videre:)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske