Svar: Pottetræning og lære at undvære bleen
27. januar 2016
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kære Skattepigens mor
Tak for dit brev :)
Det lyder umiddelbart som om at jeres datter fysiologisk er parat til at træne renlighed, men at hun mentalt mangler den sidste lille hurdle...
For at være fysiologisk parat, så er det vigtigt, at hun kan holde sig tør i mindst 3 timer. Hvis du er i tvivl, må du prøve at skifte hende med cirka 3 timers interval. Det kan nogle gange være en god idé at lægge et engangslommetørklæde i bleen, så kan du bedre se om det bliver vådt...
Derudover har renlighed 3 faser:
I første fase kommer barnet og siger, når det har lavet noget i bleen. Barnet er bevidst om, at det gere vil have en ren ble på.
I anden fase, kommer barnet og siger til, når det sker "nu tisser jeg" og har således fornemmelsen af, at det er nu, og hvad det er.
Og i tredje fase kommer barnet og siger til lige inden "jeg skal tisse!", og så er det med at være hurtig, for at nå toilet eller potte.
Jeres datter lyder til at være godt i gang med fase 1 og 2 og så småt i gang med fase 3. Hun er helt bevidst om, når hun skal tisse og have afføring, hun siger til før det kommer, spørger nogle gange om hun må presse og hun kan faktisk godt nå potte eller toilettet, men har ikke helt modet til det endnu.
Det er her den mentale hurdle kommer ind. Nogle børn ser afføringen og urin som en del af dem selv. De har rigtig svært ved at slippe det og se det blive skyllet ud i toilettet (hvorfor potten nogle gange kan være en fordel her), nogle børn har også svært ved den interesse de pludselig får, når de mærker, at de skal tisse eller have afføring. De er naturligt lidt blufærdige og kan ikke rigtigt forholde sig til det. Andre børn har brug for "at kunne bestemme selv" og her er noget, som de selv styrer, hvilket er vigtigt for dem. Atter andre har brug for stadig at "føle sig små" og det at bibeholde bleen er med til at gøre, at man stadig får lidt ekstra hjælp og omsorg... Der er på den måde mange årsager til, at det kan være svært for børn at slippe bleen.
Nogle børn kommer selv og siger, at de gerne vil slippe bleen, og det er naturligvis det bedste udgangspunkt, hvis barnet selv viser interesse og lyst til at samarbejde. Men det er desværre ikke alle børn, - nogle børn har brug for at vi hjælper dem til at fornemme, at det nu er tiden.
Uanset, hvordan man får begyndt, så er det vigtigt, at barnet guides, støttes og hjælpes til at få en fornemmelse for succes. Derfor er jeg ikke tilhænger af, at man tager bleen af for hurtigt. Det er altid et nederlag at tisse i bukserne, men det er en succesoplevelse, at have en tør ble.
Jeg anbefaler derfor, at I indfører faste toilettider. I skal ikke spørge jeres datter, om hun skal tisse, for så vil hun svare nej og sandsynligvis tisse kort efter. I stedet skal I tage hende i hånden og følge hende ud på toilettet "kom, du skal lige ud at tisse, før vi kører". Det er en helt naturligt regel, som gælder alle - vi tisser af, før vi kører nogen steder :) De faste toilettider kan være om morgenen, når I står op, om aftenen i forbindelse med badet. Før I kører hjemmefra, før hun løber ud for at lege, i forbindelse med måltiderne osv. Til at starte med vil det være rigtig fint, hvis hun har faste toilettider morgen og aften, men stille og roligt indføres flere og flere tider.
Hvis bleen er tør, så roses hun for det og bleen kan bruges igen. Hvis bleen er våd, så roses hun for stadig at prøve at tisse og så er det jo godt at hun har bleen på og næste gange forsøger I så at nå det, før bleen igen bliver våd. Uanset hvad, så er det en positiv oplevelse.
Når det nogle gange kan være en fordel at tage bleen af, så er det fordi det kan være med til at "skubbe lidt til faserne", fordi hun mærker, at hun tisser og dermed bliver opmærksom på, hvad det er for signaler, hun skal lægge mærke til. Årstiden taler dog ikke for at gå uden ble og det er generelt svært at træne renlighed lige nu - det er svært at mærke tissetrang og nå toilettet, når man har ekstra tøj på, fordi det er koldt. Det er lettere at træne renlighed om sommeren...
Da I venter jer en lillebror eller lillesøster til august, vil det være rigtig godt, hvis I kan forsøge at få trænet renlighed f.eks. maj måned (som det nu kan passe) og så udnytte sommeren til at blive helt renlig - så hun er renlig, når den lille ny kommer...
Jeg håber, at I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med projekt renlighed:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske