Svar: Pottetræning og lære at undvære bleen

27. januar 2016

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Skattepigens mor

Tak for dit brev :)

Det lyder umiddelbart som om at jeres datter fysiologisk er parat til at træne renlighed, men at hun mentalt mangler den sidste lille hurdle...

For at være fysiologisk parat, så er det vigtigt, at hun kan holde sig tør i mindst 3 timer. Hvis du er i tvivl, må du prøve at skifte hende med cirka 3 timers interval. Det kan nogle gange være en god idé at lægge et engangslommetørklæde i bleen, så kan du bedre se om det bliver vådt...

Derudover har renlighed 3 faser:

I første fase kommer barnet og siger, når det har lavet noget i bleen. Barnet er bevidst om, at det gere vil have en ren ble på.

I anden fase, kommer barnet og siger til, når det sker "nu tisser jeg" og har således fornemmelsen af, at det er nu, og hvad det er.

Og i tredje fase kommer barnet og siger til lige inden "jeg skal tisse!", og så er det med at være hurtig, for at nå toilet eller potte.

Jeres datter lyder til at være godt i gang med fase 1 og 2 og så småt i gang med fase 3. Hun er helt bevidst om, når hun skal tisse og have afføring, hun siger til før det kommer, spørger nogle gange om hun må presse og hun kan faktisk godt nå potte eller toilettet, men har ikke helt modet til det endnu.

Det er her den mentale hurdle kommer ind. Nogle børn ser afføringen og urin som en del af dem selv. De har rigtig svært ved at slippe det og se det blive skyllet ud i toilettet (hvorfor potten nogle gange kan være en fordel her), nogle børn har også svært ved den interesse de pludselig får, når de mærker, at de skal tisse eller have afføring. De er naturligt lidt blufærdige og kan ikke rigtigt forholde sig til det. Andre børn har brug for "at kunne bestemme selv" og her er noget, som de selv styrer, hvilket er vigtigt for dem. Atter andre har brug for stadig at "føle sig små" og det at bibeholde bleen er med til at gøre, at man stadig får lidt ekstra hjælp og omsorg... Der er på den måde mange årsager til, at det kan være svært for børn at slippe bleen.

Nogle børn kommer selv og siger, at de gerne vil slippe bleen, og det er naturligvis det bedste udgangspunkt, hvis barnet selv viser interesse og lyst til at samarbejde. Men det er desværre ikke ...

Annonce

... alle børn, - nogle børn har brug for at vi hjælper dem til at fornemme, at det nu er tiden.

Uanset, hvordan man får begyndt, så er det vigtigt, at barnet guides, støttes og hjælpes til at få en fornemmelse for succes. Derfor er jeg ikke tilhænger af, at man tager bleen af for hurtigt. Det er altid et nederlag at tisse i bukserne, men det er en succesoplevelse, at have en tør ble.

Jeg anbefaler derfor, at I indfører faste toilettider. I skal ikke spørge jeres datter, om hun skal tisse, for så vil hun svare nej og sandsynligvis tisse kort efter. I stedet skal I tage hende i hånden og følge hende ud på toilettet "kom, du skal lige ud at tisse, før vi kører". Det er en helt naturligt regel, som gælder alle - vi tisser af, før vi kører nogen steder :) De faste toilettider kan være om morgenen, når I står op, om aftenen i forbindelse med badet. Før I kører hjemmefra, før hun løber ud for at lege, i forbindelse med måltiderne osv. Til at starte med vil det være rigtig fint, hvis hun har faste toilettider morgen og aften, men stille og roligt indføres flere og flere tider.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Hvis bleen er tør, så roses hun for det og bleen kan bruges igen. Hvis bleen er våd, så roses hun for stadig at prøve at tisse og så er det jo godt at hun har bleen på og næste gange forsøger I så at nå det, før bleen igen bliver våd. Uanset hvad, så er det en positiv oplevelse.

Når det nogle gange kan være en fordel at tage bleen af, så er det fordi det kan være med til at "skubbe lidt til faserne", fordi hun mærker, at hun tisser og dermed bliver opmærksom på, hvad det er for signaler, hun skal lægge mærke til. Årstiden taler dog ikke for at gå uden ble og det er generelt svært at træne renlighed lige nu - det er svært at mærke tissetrang og nå toilettet, når man har ekstra tøj på, fordi det er koldt. Det er lettere at træne renlighed om sommeren...

Da I venter jer en lillebror eller lillesøster til august, vil det være rigtig godt, hvis I kan forsøge at få trænet renlighed f.eks. maj måned (som det nu kan passe) og så udnytte sommeren til at blive helt renlig - så hun er renlig, når den lille ny kommer...

Jeg håber, at I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med projekt renlighed:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Kosttilskud - børn

Følgende kosttilskud anbefales til børn:

- D-vitamin tilskud gives til alle børn i alder 0-4 år. Der gives 10 mikrogram dagligt. Børn med mørk hud og/eller børn, som går klædt, så kroppen er tildækket om sommeren skal forsætte med D-vitamin gennem hele barndommen/livet.

- Calcium gives til børn, der har mælkeallergi eller til børn, hvor forældrene ikke ønsker at give deres barn mælkeprodukter. Der gives 500 mg dagligt fra 1 års alderen.

- Jerntilskud...

Læs mere i Babylex

Mælkedranker

Nogle børn drikker så meget mælk, at det tager pladsen op for den egentlige mad. Disse børn kalder man for mælkedrankere.

De første 6 måneder vil det lille barn naturligt leve af mælk, men i takt med at barnet bliver ældre, begynder at spise mere og mere rigtig mad, så er det vigtigt, at mængden af mælk skrues gradvist ned. Hvis barnet gennem for lang tid lever mest af mælk, vil barnet kunne komme til at mangle vigtige næringstoffer - som naturligt indtages via en almindelig sund...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

det er vist på tide at jeg skriver og siger tusind, tusind tak for alle dine råd og vejledninger! Det er jo super dejligt at have en som dig at henvende sig til med alle de spørgsmål der kommer op i forbindelse med at være forældre. Det har været en fantastisk stor hjælp at læse dine svar, ikke kun til mig, men også til andre forældre.

Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skulle have gjort uden din brevkasse – bare muligheden for at kunne stille de 'dumme' spørgsmål, er utrolig beroligende, for ikke at nævne at se at der er andre der ude som pusler med de samme problemer som jeg gør.

Så tusind tak for din hjælp!

Bedste hilsner
Mor til pige på 5 måneder