Svar: Langsom tarm og potte

14. december 2015

Kategori:
Alder:
3 år, 4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære forvirrede og bekymrede mor

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres lille store dreng:)

Det lyder ganske rigtigt som om, at han er blevet meget opmærksom på sin afføring og er helt bevidst om, at når han får resulax, så kan han komme af med afføringen - og det skal foregå på potten. Det synes jeg umiddelbart lyder rigtig fint, og det er, som du skriver, en positiv udvikling.

Jeg tænker, at det lyder som en god plan med resulax hver anden dag, som lægen har sagt - generelt bør I følge lægens anvisning her og også tale med lægen om, hvorvidt han kan få resulax, hver gang han skal af med afføringen. Det er en læge, som bedst kan vurdere dette...

Jeg tænker dog også - kunne det mon hjælpe jer med et toiletsæde? Så jeres dreng ikke kun sidder på potte, men også prøver at sidde på toilettet, som han ser at mor og far gør. Jeg foreslår det, fordi det giver jer mulighed for at sætte jer foran ham, lade ham hvile fødderne på jeres lår - det er godt og vil hjælpe ham til at han bedre kan presse og komme af med afføringen - og så kan I sidde og holde lidt om ham, hjælpe ham med at vugge lidt frem og tilbage imens han presser - og være der for ham. For du fortæller jo, at selvom han faktisk gerne vil på potten og giver udtryk for, at han gerne vil af med afføringen, så er det stadig svært for ham og nogle gange er det som om, at han fortryder - fordi det er for svært, måske gør lidt ondt at presse osv. Hvis han kunne sidde på toilettet og I kunne berolige og betrygge, så ville det måske lykkes bedre for ham og han ville ikke være så bange for det...

Derudover tænker jeg, at det vil være rigtig godt, hvis I kan indføre lidt faste toilettider, hvor han nu begynder at tisse på toilettet. Han kan sandsynligvis ikke holde sig mere end ca.3 timer, så prøv at lægge mærke til, hvornår han sidst har tisset og se så, om I kan få ham på toilettet næste gang, så det lykkes at tisse der. Toilettider ligger ofte som det første, når man står op om morgenen og som en del af det at skulle i bad om aftenen. I løbet af dagen - før I kører op for at handle, før han skal ud at lege, i forbindelse med måltider osv. Det kan være en god idé at ...

Annonce

... tænde for vandhanen, så han kan høre vand der løber...

Jeg vil anbefale at I bruger buksebleer, altså bleer der kan trækkes op og ned som et par underbukser. Han får på den måde stadig sikkerheden med bleen, men skal tisse og lave på toilettet. Hvis bleen er våd, så var det godt, at han havde den å og så skifter I den bare. Hvis den er tør, så roses han for det, så kan den bruges igen. Bleen suger godt, så selvom der er kommet et par dryp, så kan den genbruges, hvor underbukser skal skiftes. Det er derfor vigtigt, at han får den succesoplevelse, som det er med bleen.

Da han tilsyneladende er meget opmærksom på belønningssystemer, så kan I lave et papir, hvor på der sættes et klistermærke eller lignende, når han har tisset eller lavet på potte eller toilet. Når papiret er fyldt, så kan det udløse en gave eller noget andet, som han kunne tænke sig...

Det vil også være rigtig godt at læse bøger om at tisse og lave afføring på toilettet, så I på den måde får talt lidt om det og hjælper ham med at finde ud af, at det kan han godt klare nu:)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Med hensyn til sutten, så er det fint at holde fast i, at den som udgangspunkt kun skal bruges, når han skal sove. Det er godt, hvis den kan have en fast plads, hvor han selv lægger den, når han står op om morgenen og så ligger den der, indtil han skal bruge den, når han atter skal sove. Det er uhensigtsmæssigt for hans sprog og hans tænder, hvis han har sutten i munden hele tiden - derfor bør brugen af den minimeres.

Det lyder dog som om, at han lige nu godt kan have brug for den og at det måske bliver for meget for ham, hvis I fjerner den, I må prøve at fornemme, hvad han er parat til. Det kan også være, at han vil være okay med at sutten gives til julemanden - og så er det slut med sut, før det er slut med ble. Den rækkefølge kan også være helt okay. Det er en balance, for nogle børn har også brug for sutten, netop når de skal smide bleen, fordi de så kan berolige og trøste sig selv lidt med sutten, hvis de synes det med bleen og toilettet er lidt svært...

Jeg håber, du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat:)

Og rigtig god jul til jer alle fem:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Body Mass Index - BMI

Body Mass Index er en beregning af hvordan en persons højde passer til personens vægt. BMI defineres som vægten i kg divideret med højden i meter i anden (kg/m2).

Et sundt BMI for voksne ligger mellem 18.5-24.9. Man bruger ikke denne måling til små børn, men i stedet bruger man vækstkurver.

Ved at tegne barnets længde/højde og vægt ind på en kurve, så kan man følge om barnet vokser som det skal.

En tommelfingerregel lyder at små børn fordobler...

Læs mere i Babylex

Tænder

Der er stor forskel på, hvornår børn får deres første tænder. Nogle bliver født med en tand eller to. Andre er over et år før den første tand melder sig.

De fleste børn får dog deres første tænder omkring 6 mdr.´s alderen og vil have et komplet sæt tænder omkring 3 års alderen, dvs. 20 tænder.

Mange børn får ondt i gummerne, når tænderne bryder igennem. Her kan det hjælpe med en bidering, eller noget koldt at bide i f.eks. et stykke agurk. Skær en skive agurk på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit råd om uld til min søn, det var nok det bedste råd jeg nogensinde har fået :) Der blev godt nok kigget mærkeligt på mig, da jeg begyndte at lede efter uld i butikkerne, så det måtte hentes hjem fra Danmark til sidst.

Hilsen mor fra udlandet