Svar: Toilet- og pottetræning

22. juli 2015

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Mor D

Tak for dit brev - det lyder dejligt med en lang sommerferie i sommerhus:)

Det er rigtig fint, at I forsøger at lade jeres dreng løbe rundt uden ble, når vejret er til det, ligesom det er fint, at du prøver at lade ham tisse og lave på potten, når han virker interesseret.

Det er dog sådan, at renlighed har 3 faser:

I første fase kommer barnet og siger, når det har lavet noget i bleen. Barnet er bevidst om, at det gerne vil have en ren ble på.

I anden fase, kommer barnet og siger til, når det sker "nu tisser jeg" og har således fornemmelsen af, at det er nu, og hvad det er.

Og i tredje fase kommer barnet og siger til lige inden "jeg skal tisse!", og så er det med at være hurtig, for at nå toilet eller potte.

Jeres dreng siger ikke selv til, men synes det er okay og sjovt, når I opfordrer ham til at sætte sig på potten og det er fint. At I tager bleen af ham, kan også være med til at skubbe til faserne, fordi han bliver opmærksom på, når han pludselig tisser og I kan sige "hov, nu tisser du" og så ved han, hvad det er han skal være opmærksom på og I kan derfor opfordre ham videre "næste gang skal du skynde dig på potten" eller lignende.

Kan han holde sig i 3 timer? Hvis han har ble på, kan den så holde sig tør i mindst tre timer - det er tegn på, at barnet fysiologisk er ved at være klar og en forudsætning for at kunne træne renlighed. Hvis han ikke kan holde sig i mindst tre timer, er det altså for tidligt at træne renlighed:)

Jeg anbefaler ikke, at I tager bleen for hurtigt af, fordi det kan give mange uheld og give barnet en følelse af ikke at kunne det, som vi forventer. Det er derimod en succesoplevelse at have en tør ble - og hvis der er kommet noget i bleen, så skiftes den bare og det var fint at forsøge. Hvis man tager bleen af og barnet tisser i bukserne, så vil det aldrig være en succes, så vil det altid være et nederlag - og for mange nederlag er synd. Især når de kan undgås ved, at man hjælper barnet på toilettet. Bleen skal bruges som et par underbukser, der trække op og ned og det kan være en god idé at bruge "up & go" og lignende bletyper.

Jeg anbefaler at I indfører faste ...

Annonce

... toilettider. Det betyder at han skal prøve at tisse som det første, når han står op om morgenen og som det sidste før han går i seng (gerne i forbindelse med, at han får tøjet af fordi han skal i bad). Stille og roligt hjælpes han også på toilettet i løbet af dagen i forbindelse med måltiderne, før han løber ud for at lege, før I kører op for at handle osv. Hele tiden med bleen på og hvor bleen bruges som et par underbukser, bleen er en ekstra sikkerhed.

Det er vigtigt, at I hjælper ham, for det er helt naturligt, at han ikke selv siger til, når han skal tisse. Han vil ofte være fordybet i en leg og tænker ikke over, at han skal prøve at sætte sig på toilet eller potte. Derfor skal I heller ikke spørge ham "skal du tisse?", for så kan I være sikre på, at han siger "NEJ!". I stedet skal I tage ham i hånden og følge ham ud til potte/toilet "kom vil skal lige ud at tisse før vi kører" - og så går I ud og klarer det. Hvis han tisser, så roses han får det, kommer der ikke noget, så roses han for at prøve. Er bleen tør, så roses han for det, er bleen våd, så skifter I den bare og det er stadig fint at han forsøger at tisse.

Det vil være normalt, at børn bliver renlige om dagen før de bliver det om natten. Derfor skal du ikke vække ham eller følge ham på toilettet om aftenen eller om natten, her skal han have lov til at sove og han skal have en ble på, som kan rumme den mængde urin han producerer om natten.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Hvis han begynder at have en tør ble om morgenen og kan holde sig hele natten igennem, så kan du tage bleen af ham, men det kan sagtens tage et par år eller mere, før han kan undvære sin natble.

Om dagen skal han også have en tør ble hver gang i går på toilettet og tydeligt sige til, når han skal tisse og kunne holde sig til I når toilettet. Når han kan dette i flere dage, måske et par uger uden uheld, så vil det være fint at fjerne bleen helt. Nogle børn har i overgangsperioden glæde af et par training pants. De fungerer ikke som en ble, men kan lige holde til et par dråber og de kan gøre det lidt lettere at nå toilettet i tide…

Håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)

Og fortsat god sommer!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Navn - navngivning

Alle børn skal have et navn - mindst et fornavn og et efternavn. Og dit barn skal have sit navn, før det fylder 6 måneder. I kan give jeres barn et navn på to måder: Enten ved dåb i folkekirken eller ved at ansøge om navngivning via Borger.dk.

Der er i princippet ikke nogen begrænsninger på antallet af fornavne, som du må kalde dit barn. Men der er regler for, hvilke navne du kan give dit barn. Som hovedregel må du ikke vælge et navn, der kan være til ulempe for dit barn.

Læs mere i Babylex

Pethidin ved fødsel

Pethidin er et morfinlignende stof, som især blev brugt ved fødsler førhen i tiden. I dag vil man ofte vælge at tilbyde den fødende en epiduralblokade i stede, hvis hun har voldsomme smerter. I særlige tilfælde kan man dog stadig vælge at give pethidin til fødende. Det gives som injektion, og virkningen indtræder efter ca ½ time.

Der er en del bivirkninger forbundet med at give pethidiin, blandt andet kan det nedsætte ve-aktiviteten, give den gravide kvalme og gøre hende svimmel...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Vi vil bare sige dig tusinde tak!! Det er uvurderligt, at du findes og giver så mange gode råd! Men det bedste er, at du er så anerkendende i dine svar om alverdens små og store problemer hjemme i de små familier. Det er en rigtig rar følelse, at man ikke behøver holde sig tilbage, når man skriver til dig, fordi du aldrig dømmer i dine svar. Så tusinde tak for en fantastisk brevkasse!

Hilsen drengens forældre