Svar: Toilet- og pottetræning
22. juli 2015
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kære Mor D
Tak for dit brev - det lyder dejligt med en lang sommerferie i sommerhus:)
Det er rigtig fint, at I forsøger at lade jeres dreng løbe rundt uden ble, når vejret er til det, ligesom det er fint, at du prøver at lade ham tisse og lave på potten, når han virker interesseret.
Det er dog sådan, at renlighed har 3 faser:
I første fase kommer barnet og siger, når det har lavet noget i bleen. Barnet er bevidst om, at det gerne vil have en ren ble på.
I anden fase, kommer barnet og siger til, når det sker "nu tisser jeg" og har således fornemmelsen af, at det er nu, og hvad det er.
Og i tredje fase kommer barnet og siger til lige inden "jeg skal tisse!", og så er det med at være hurtig, for at nå toilet eller potte.
Jeres dreng siger ikke selv til, men synes det er okay og sjovt, når I opfordrer ham til at sætte sig på potten og det er fint. At I tager bleen af ham, kan også være med til at skubbe til faserne, fordi han bliver opmærksom på, når han pludselig tisser og I kan sige "hov, nu tisser du" og så ved han, hvad det er han skal være opmærksom på og I kan derfor opfordre ham videre "næste gang skal du skynde dig på potten" eller lignende.
Kan han holde sig i 3 timer? Hvis han har ble på, kan den så holde sig tør i mindst tre timer - det er tegn på, at barnet fysiologisk er ved at være klar og en forudsætning for at kunne træne renlighed. Hvis han ikke kan holde sig i mindst tre timer, er det altså for tidligt at træne renlighed:)
Jeg anbefaler ikke, at I tager bleen for hurtigt af, fordi det kan give mange uheld og give barnet en følelse af ikke at kunne det, som vi forventer. Det er derimod en succesoplevelse at have en tør ble - og hvis der er kommet noget i bleen, så skiftes den bare og det var fint at forsøge. Hvis man tager bleen af og barnet tisser i bukserne, så vil det aldrig være en succes, så vil det altid være et nederlag - og for mange nederlag er synd. Især når de kan undgås ved, at man hjælper barnet på toilettet. Bleen skal bruges som et par underbukser, der trække op og ned og det kan være en god idé at bruge "up & go" og lignende bletyper.
Jeg anbefaler at I indfører faste toilettider. Det betyder at han skal prøve at tisse som det første, når han står op om morgenen og som det sidste før han går i seng (gerne i forbindelse med, at han får tøjet af fordi han skal i bad). Stille og roligt hjælpes han også på toilettet i løbet af dagen i forbindelse med måltiderne, før han løber ud for at lege, før I kører op for at handle osv. Hele tiden med bleen på og hvor bleen bruges som et par underbukser, bleen er en ekstra sikkerhed.
Det er vigtigt, at I hjælper ham, for det er helt naturligt, at han ikke selv siger til, når han skal tisse. Han vil ofte være fordybet i en leg og tænker ikke over, at han skal prøve at sætte sig på toilet eller potte. Derfor skal I heller ikke spørge ham "skal du tisse?", for så kan I være sikre på, at han siger "NEJ!". I stedet skal I tage ham i hånden og følge ham ud til potte/toilet "kom vil skal lige ud at tisse før vi kører" - og så går I ud og klarer det. Hvis han tisser, så roses han får det, kommer der ikke noget, så roses han for at prøve. Er bleen tør, så roses han for det, er bleen våd, så skifter I den bare og det er stadig fint at han forsøger at tisse.
Det vil være normalt, at børn bliver renlige om dagen før de bliver det om natten. Derfor skal du ikke vække ham eller følge ham på toilettet om aftenen eller om natten, her skal han have lov til at sove og han skal have en ble på, som kan rumme den mængde urin han producerer om natten.
Hvis han begynder at have en tør ble om morgenen og kan holde sig hele natten igennem, så kan du tage bleen af ham, men det kan sagtens tage et par år eller mere, før han kan undvære sin natble.
Om dagen skal han også have en tør ble hver gang i går på toilettet og tydeligt sige til, når han skal tisse og kunne holde sig til I når toilettet. Når han kan dette i flere dage, måske et par uger uden uheld, så vil det være fint at fjerne bleen helt. Nogle børn har i overgangsperioden glæde af et par training pants. De fungerer ikke som en ble, men kan lige holde til et par dråber og de kan gøre det lidt lettere at nå toilettet i tide…
Håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)
Og fortsat god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske