Svar: Potte træning?

28. juni 2015

Kategori:
Alder:
19 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

De fleste børn viser tegn på at være parate til renlighed, når de er 2.5-3 år gamle. Nogle er klar lidt før, andre først lidt senere. Og det vil være usædvanligt, hvis et barn på 1.5 år som jeres datter er helt klar til at smide bleen:)

Det handler om, at renlighed er en fysiologisk proces. Det er et samspil mellem hormoner, at kunne mærke og fornemme vandladning, at kunne sige til, holde sig indtil toilettet nås og det er ikke noget man selv styrer. Derudover skal barnet også være mentalt parat og motiveret. Det er altid bedst at træne renlighed, hvis det kan ske i et samarbejde mellem barn og forældre.

Et tegn på at barnet er fysiologisk parat er, at jeres datter skal kunne holde sig tør i mindst 3 timer. Det vil sige, at hvis du skifter din datter ca. hver 3 time, så skal du altså opleve, at hun faktisk har en tør ble og at hun f.eks. tisser, når hun får bleen af.

Derudover siger man at renlighed har 3 faser:

1. I første fase kommer barnet og gør opmærksom på at det har tisset eller lavet i bleen, og at det gerne vil have en ren ble på. Barnet begynder altså at fornemme, at det er rart med en ren og tør ble, fremfor en våd ble.

2. I anden fase registrerer barnet, når det sker. I kan se på hende, at hun er opmærksom på, at hun tisser eller laver, og måske siger hun direkte "nu tisser jeg?!".

3. I tredje fase når hun at sige til lige inden. Der er her tale om meget få sekunder fra hun mærker tissetrang og til hun rent faktisk tisser, så her er det et spørgsmål om at skynde sig - hun vil her kunne tisse et par dråber, men så kunne holde sig kortvarigt til I når toilettet og vil så der tisse færdig.

Man kan godt udnytte sommeren og lade barnet løbe lidt rundt uden ble. Det kan være med til at skubbe lidt til faserne. Hvis jeres datter løber i haven uden ble og pludselig tisser, så bliver hun naturligt opmærksom på, hvad der sker, og I kan forklare "du tisser", så hun ved hvad det betyder, når I taler om dette. Hun bliver måske lidt forskrækket, og I skal så berolige og betrygge.

Men ellers er jeg ikke tilhænger af, at man tager bleen af for hurtigt. I stedet anbefaler jeg, at man indfører faste toilettider. Det kan i starten f.eks. være at hun hjælpes med at tisse, når hun står op om morgenen og som det sidste om aftenen gerne i forbindelse med aftenbadet, hvor hun alligevel har ble og tøj af. Her kan hun opfordres til at prøve at sidde på f.eks. en ...

Annonce

... potte.

Hun skal ikke spørges "skal du tisse?", for så kan I være sikre på at hun siger nej og tisser kort tid efter. I stedet skal I tage hende ved hånden og sige "kom vi skal lige ud at tisse" og følge med hende, så det bliver noget helt naturligt. Stille og roligt skal de faste toilettider udvides, så det ikke kun er morgen og aften, men også i løbet af dagen f.eks. før I kører op for at handle, før hun løber ud for at lege, i forbindelse med måltiderne osv. Og her skal I på samme måde sige "kom vi skal lige ud og tisse før vi kører", - som en helt fast regel, der gælder hos jer derhjemme. Den gælder for børn og den gælder for voksne.

Bleen bruges som en sikkerhed og derfor skal den beholdes på i starten. Det er ikke meningen at hun skal tisse i bleen, men den skal bruges som et par underbukser der trækkes op og ned. Hvis bleen er tør, så er det super flot, så kan den bruges igen og så roses hun for det - selvom der er kommet et par dryp, så kan den genbruges:) Hvis bleen er våd og skal skiftes, så er det jo godt, at hun har den på, og så skifter I den bare, hun prøver at sidde på potten eller toilettet, og så prøver I bare at nå det til næste gang.

Det er meget vigtigt, at hun oplever det som en succesoplevelse, uanset om hun lykkes at tisse på toilet eller potte, eller hun ikke gør. At tisse i bukserne og have våde bukser vil altid være et nederlag - derfor skal bleen bruges som en sikkerhed i starten og ikke tages for tidligt af.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det vil også ofte være sådan, at børn bliver renlige om dagen, før de er det om natten. En ble om natten skal således ofte bruges i længere tid.

Om man skal bruge potte eller toilet afhænger helt af, hvordan barnet har det bedst, hvad jeres datter er mest tryg ved. Hvis hun er derhjemme og ser jer bruge toilettet, så vil hun måske synes bedst om dette, hvis hun ser andre børn i dagpleje eller vuggestue bruge potte, så vil hun måske være mere tryg ved den mulighed. Det kan også have noget at sige, hvor gammel hun er, når I går igang. Jo yngre hun er, jo mere tryg vil hun måske være ved en potte, fordi den står på gulvet. At sidde på et toiletsæde på et voksent toilet kan for nogle børn virke lidt skræmmende:)

Og som jeg startede med at nævne, så er jeres datter ikke så gammel, og sandsynligvis er det for tidligt at begynde… Det vil ikke være udsædvanligt, hvis hun først er klar til næste sommer:)

Håber du kan bruge disse tanker videre :)

Rigtig god sommer!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Colostrum (råmælk)

Colostrum er navnet på den mælk der dannes i brystet umiddelbart efter fødslen. Dette kaldes også råmælk og alle kvinder vil danne råmælk, også selvom de føder for tidligt.

Råmælken er meget proteinrig og indeholder antistoffer som er med til at bekytte barnet mod sygdomme og beskytte imunforsvaret. Antistofferne beskytter mod sygdomme ved at beklæde tarmsystemet indvendigt, så bakterier mv. trænger ind i tarmen.

Colostrum er fed og gullig. Den kommer i små...

Læs mere i Babylex

Jordemoder

En jordemoder er uddannet til at hjælpe gravide, fødende og nye familier. Når du bliver gravid, så skal du i første omgang kontakte din læge. Lægen vil herefter automatisk sørge for at give besked til dit fødested, og dermed en jordemoder, som så vil indkalde dig til undersøgelse.

Som gravid er du, så vidt det er muligt, tilknyttet een jordemoder i hele graviditetsforløbet. Du (og din partner) vil blive kaldt til samtale og undersøgelser løbende gennem hele graviditeten, og I...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tak for dit gode svar sidst, som virkelig hjalp mig videre. Vi har valgt at beholde putteflasken lidt endnu :-)

Agnes mor