Svar: Tisse-trods hjemme

7. juni 2015

Kategori:
Alder:
3 år, 6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære J og M

Tak for jeres brev - og meget fine beskrivelse af jeres lille pige, hele jeres forløb og alt hvad I tænker og har tænkt undervejs :) Og velkommen til!

Det lyder som om at I er meget søde forældre med en kæmpe stor tålmodighed. Det er rigtig dejligt, at I rummer hende så godt, forsøger at møde hende, anerkender hende, lytter til hende, forsøger at følge hendes behov osv. osv. som I så fint fortæller at I gør - MEN det er helt okay at holde fast i, at hun skal tisse på toilettet, når I kan se at hun rent faktisk skal tisse, eller når I kan regne ud, at det er ved at være tiden.

Og jeg synes ikke I skal spørge hende. I skal ikke spørge om hun skal ud at tisse, men derimod tage hende i hånden og sige "kom vi skal lige ud at tisse, før vi kører". Det er en fast regel og det står ikke til diskussion, den regel gælder også for jer, alle tisse før de kører hjemmefra.

Hvis hun bryder sammen og siger, at hun ikke vil, fordi I bestemmer det hele, så må I gerne give hende ret, for det er faktisk rigtigt, at I lige her bestemmer. "Ja lige nu bestemmer jeg, og jeg vil gerne have, at du går på toilettet". Og får I så et "dumme mor/far" retur, så må I anerkende dette og svare "jeg kan godt forstå, du synes det er dumt!", "men vi skal op at handle, og derfor skal vi alle sammen tisse før vi kører".

Hun lyder til at være ret god til at formulere sig og lyder til at være en ret kvik pige af sin alder. Derfor vil det være helt okay, at I forsøger at forklare reglerne og holder fast i at de er sådan. Og så skal I naturligvis også fortælle hende, når der opstår situationer, hvor hun gerne må bestemme og hvor I rent sprogligt får sagt det, så hun hører det "du må bestemme, om du vil have kjole eller bukser på i dag?", "vil du bestemme, hvor vi skal sidde ved bordet?", "du må bestemme, om vi skal læse bog eller bygge puslespil". Så det bliver tydeligt for hende, hvad hun bestemmer, og hvad I bestemmer.

Hvis det udvikler sig til en konflikt, og hvor hun så ender med at tisse på gulvet, fordi hun nægter at tisse på toilettet eller hvor hun mod store protester ender med at tisse, ...

Annonce

... fordi I kræver det, - så må I efterfølgende tale med hende om situationen og forklare ganske kort, at det er vigtigt, at hun går på toilettet, når I beder hende om det, og så også lave en aftale med hende omkring det (som hun naturligt nogle gange kan følge og andre gange ikke kan, fordi hun ikke er ældre end hun er). Det er vigtigt, at I holder fast i jeres regler, samtidig med at I naturligvis skal vise hende at I godt forstår, at det kan være irriterende at skulle tisse, når man lige leger eller lavet noget andet.

Det kan også være en god idé at tale med hende om kroppen og hvordan man er skabt. Måske kan I låne en billedbog på biblioteket om, hvordan kroppen fungerer og vise hende, at hun inde i sig har en blære, som er en lille pose, hvor alt tisset er. Og det er ikke en helt almindelig blære. Det er en drilleblære. Den driller, for nogle gange vil den tisse, når man leger rigtig godt, og andre gange tisser den, når man slet ikke vil det, atter andre gange, så sidder hun måske på toilettet og skal tisse - og så vil den pludselig ikke. Den driller! Og man må jo ikke drille, og derfor skal I hjælpe hinanden med at få den til at finde ud af det. Derfor er det vigtigt, at hun går på toilettet, når I beder hende om det, så blæren lærer, hvordan den skal gøre.

For mange børn kan det hjælpe netop at tale om blæren som en drilleblære. Det giver dem en god følelse, at det ikke er dem, der gør noget forkert, det er ikke dem, som ikke kan finde ud af det, det er drilleblærens skyld…

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Andre børn har glæde af et belønningsskema. Det kan f.eks. være at I hænger et skema op på køleskabsdøren. Der er mange små felter og hver gang det lykkes at gå på toilettet, når I beder hende om det, så får hun bagefter en stjerne. Når papiret er fyldt, så udløser det noget spændende, det kan være en lille ting, som hun har ønsket sig eller måske en større ting som f.eks. en biograftur, så der på den måde er en gulerod/en belønning for at gå på toilettet og holde sine tissetidspunkter.

Jeg håber, I kan bruge mine tanker, og at det giver lidt idé til, hvad der måske kan hjælpe jer lidt videre:)

Fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Fisk og børn

Det er vigtigt at børn tilbydes fisk. Gerne flere gange om ugen, det vil sige næsten hver dag til frokost og et par gange til aftensmad.

Det er vigtigt at børn tilbydes forskellige typer af fisk. De fede fisk er især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk. Fisk er rige på næringsstoffer som D-vitamin, selen og omega-3-fedtsyrer, som er meget vigtige for udviklingen af barnets hjerne.

Er dit barn mellem 0-14 år, er det vigtigt,...

Læs mere i Babylex

Fordøjelse baby

Barnets første afføring kaldes meconium, og den er helt sort. I takt med at barnet får mere mælk, skifter afføringen farve, og man kan på afføringen således se, om barnets fordøjelse fungerer.

Babyer, som kun får brystmælk, vil ofte have en gul afføring, som kan gå lidt over i det grønlige. Lugten er syrlig, men ikke ubehagelig, og afføringen virker lidt tynd og grødet. Børn, der ammes, kan have flere dage imellem deres afføringer.

Babyer, der både får brystmælk...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Mange tusinde tak for dit svar, jeg kan helt sikkert bruge det til noget!

Tak fra Karlas mor