Svar: Hjælp til at smide bleen
31. maj 2015
Alder:
23 mdr.
Kære mor og far
Tak for jeres brev og fine beskrivelse af jeres lille pige:)
At blive renlig er en fysiologisk proces. Det betyder at det er et samspil af hormoner, at kunne fornemme vandladningstrang, kunne holde sig osv. og kunne give slip, når det så er tiden, som spiller ind. Det er også en forudsætning, at hun kan holde sig i mindst 3 timer.
Man siger at renlighed har 3 faser:
I første fase kommer barnet og fortæller at det har tisset eller lavet. Hun synes ikke det er rart med noget i bleen og kommer derfor og beder om at få en ren ble på.
I anden fase kommer barnet og fortæller, når det sker. "Nu tisser jeg?!" og er således meget opmærksom på, og fornemmer hvad det er.
I tredje fase kommer barnet og sige til lige inden "Jeg skal tisse?!" og her skal de så gå hurtigt, for der går ikke lang tid fra hun mærker, at hun skal og til det kommer.
Derudover så skal det mentale naturligvis også være med. Hun skal have lyst til at samarbejde og vise lyst til at ville prøve. Det bedste udgangspunkt er, hvis hun selv kommer og siger, at hun gerne vil prøve at gå uden ble eller at hun gerne vil prøve at sidde på potten eller toilettet.
Der er altså mange faktorer som spiller ind. Jeres datter lyder dog til at være ret godt igang, selvom hun ikke er ældre end hun er og jeg tænker, at I godt må forsøge i det små. Hun lyder til at være i fase et - og hun kan godt være længe i denne fase. Det er derfor vigtigt, at I ikke presser hende, men at I forsøger at gøre det så naturligt som overhovedet muligt - og så kan I prøve at udnytte sommeren og det forhåbentlig gode sommervejr, fordi hun til den tid kan løbe lidt rundt i haven uden ble og måske bare i et par bikinitrusser… Netop det at hun pludselig ikke har bleen på kan gøre, at hun bliver opmærksom på sin tissetrang og at det er nu det sker - og når det så sker, så tager I hende i hånden og skynder jer ind til toilet eller potte. Det kan altså være med til at "skubbe lidt til faserne".
Men før I når dertil, så skal hun være tryg. Det er super, at I lader hende være med på toilettet, når mor tisser. Lader hende trække ud osv. Super. I skal dog holde op med at spørge hende "skal du tisse?" eller "vil du prøve potten?". Det vil hun naturligt sige nej til. Lige nu er det bedre at lade potten være fremme og så må hun gerne prøve at sætte sig på den, når hun en gang imellem har lyst - også med ble på. Så hun blot vænner sig til at sidde på den og er tryg ved det. Når hun så skal i bad og får bleen af, så kan I opfordre hende til at sidde på potten "sæt dig på potten skat", så hun oplever det som noget naturligt, før hun skal i bad.
Prøv også at sætte hende på toilettet efter bad - oven på toiletbrættet, altså hvor toilettet er lukket, så hun også gøres tryg ved at sidde der. Her kan hun sidde imens I tørrer hendes fødder ekstra, klipper hendes negle, smører hendes fødder med lidt creme osv. Så det at sidde på toilettet bliver så naturligt som muligt og hvor hun føler sig helt tryg ved det. Og i takt med at hun så bliver lidt mere fortrolig med at være uden ble og får mod på at skulle tisse, så kan hun prøve at sidde på toilettet direkte. I kan købe et sæde, så hun sidder sikkert.
I må prøve at vurdere, om hun vil være mest glad for potte eller toilet. Det er forskelligt, hvad børn foretrækker.
Når jeg anbefaler at I kan tage bleen af hende til sommer, så er det kun når hun løber rundt i haven og I synes det kan passe. Det er for at give hende en fornemmelse af, hvad det er der foregår og hvordan hendes krop virker. Ellers er jeg ikke fortaler for, at bleen skal af for hurtigt. Det er vigtigt at give hende trygheden med bleen. Den er en sikkerhed. Bleen skal være en bukseble og den skal bruges som et par trusser, der trækkes op og ned.
Når hun virker parat til renlighed, når hun kan holde sig i mindst 3 timer, når hun viser tegn på at hun har lyst til at forsøge, så skal I igen ikke spørge hende, men indføre faste toilettider. Hun tisser f.eks. om morgenen, når I står op og i forbindelse med badet om aftenen. Hun tisser også før I kører op for at handle… Her siger I f.eks. "kom vi skal lige ud at tisse før vi kører" og så går I ud og tisser - mor tisser og hun tisser. Det er en helt naturlig regel, som gælder. Hun har stadig ble på. Hvis bleen er våd, så roses hun for at forsøge på toilettet og får blot en tør ble på. Hvis bleen ikke er våd, så roses hun igen for at forsøge på toilettet og bleen kan så bruges igen. Det er en succesoplevelse at have en tør ble, det er altid et nederlag med våde bukser og derfor skal bleen være på i starten.
Mange børn bliver først renlige i 2.5-3 års alderen og nogle først senere. Så der er tid nok, hvis det viser sig, at det stadig er lidt for tidligt for hende. Og hun skal naturligvis have lov til at få den tid, som hun har behov for.
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske