Svar: Natble - 22 mdr.

8. maj 2015

Kategori:
Alder:
22 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Hej med jer :)

Det er rigtig godt, hvis I kan få jeres datter til at drikke mere væske hele dagen igennem - også når hun er i vuggestue. Så størstedelen af hendes indtag ikke skal dækkes om aftenen. Kan I ikke prøve at tale med vuggestuen om, at få skabt nogle rutiner, hvor børnene tilbydes mere væske - nu hvor det bliver sommer og varmere i vejret, vil det være naturligt, at de skal have mere fri adgang til rent drikkevand i løbet af dagen…

Derudover kan det være en god idé med en større ble, som forhåbentlig kan suge lidt ekstra, så hun ikke tisser igennem - det er også synd, hvis hun skal vækkes, hives op midt om natten og sengen bundskiftes og kan det undgås med en større ble, så er det en god idé.

Og så er der naturligvis den mulighed, at I tager hende om om aftenen og skifter hendes ble der, så hun starter før natten med en tør ble, som så kan holde til næste morgen tidlig… Når jeg tøver lidt i forhold til dette, så er det fordi hun ikke er ældre end hun er. Havde hun været et år ældre, så havde det været super, fordi I kunne følge hende på ...

Annonce

... toilettet og det kunne være en del af hendes renlighedstræning, men det er hun for lille til. Og I risikerer, at hun måske vågner for meget og vil være svær at få til at sove igen, så I pludselig kommer ind i en vane, hvor hun oplever at hun skal op, være vågen i en time, før hun så kan sove videre…

Hvis I vælger at skifte bleen, så prøv om I evt. kan gøre det imens hun mere eller mindre sover, så I måske bare i sengen, fjerner bleen og giver hende en ny på, uden at hun næsten registrerer det…

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er, som I skriver, vigtigt at hun får lov til at få sit behov for væske dækket, så hendes mave også fungerer og derfor skal hun ikke nægtes vand. Men som jeg startede med at skrive, så bør væskeindtaget lægges fra morgenstunden og man kan nogle gange også komme ind i en rutine, hvor hun så pludselig begynder at skulle drikke vand hele natten - og det dur ikke på sigt. Prøv om I hjemme kan have en kop med vand stående, så hun altid kan se den og ved at hun kan få lidt at drikke, hver gang hun viser behov:)

Håber I kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Fedtcreme - fedtprocent

Der findes rigtig mange forskellige cremer på markedet, og til behandling af børneeksem er det en god idé at vælge fedtcreme. Jo højere fedtprocent cremen har, jo mere fedtet og klistret vil den ofte være - og dermed også for mange mere ubehagelig. Derfor er det en god idé at vælge så fed en creme som muligt, som samtidig virker behagelig - og til behandling af børneeksem i ansigtet er det ofte en god idé at vælge en creme med en fedtprocent omkring 30-40%. Det er ofte også en god idé at...

Læs mere i Babylex

Fisk og børn

Det er vigtigt at børn tilbydes fisk. Gerne flere gange om ugen, det vil sige næsten hver dag til frokost og et par gange til aftensmad.

Det er vigtigt at børn tilbydes forskellige typer af fisk. De fede fisk er især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk. Fisk er rige på næringsstoffer som D-vitamin, selen og omega-3-fedtsyrer, som er meget vigtige for udviklingen af barnets hjerne.

Er dit barn mellem 0-14 år, er det vigtigt,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit hurtige svar - jeg ser altid tingene fra en anden vinkel når jeg læser dine svar - en vinkel som man ikke altid selv kan se tingene fra, når det er kørt lidt i hårdknude.

Glæder mig altid til at høre fra dig

Mange hilsner
Lillepigens mor