Svar: Bange for at lave stort

3. februar 2015

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Malene

Tak for dit brev :)

Hvor er det synd, at din dreng skal have problemer med hård mave og have så ondt. Du har helt ret, når du skriver, at det er en ond cirkel, for jo mere han holder igen, jo sværere bliver afføringen at komme af med og så gør det mere ondt og han vil holde mere igen…

Derfor er det også rigtig godt, at du giver ham afføringsmiddel dagligt - enten laktulose eller movicol. Det han bedst kan lide og tager bedst imod. Det er vigtigt at han oplever en periode med blød afføring og uden at det gør ondt, så han glemmer at det kan være ubehageligt. Og han skal have afføringsmiddel fast hver dag og ikke først, når han virker til at have ondt eller du synes, at der er gået for lang tid. Han bliver sandsynligvis nok nødt til at få det gennem flere uger og det er okay - du kan drøfte hvor længe med jeres læge efterhånden, som du oplever at det virker.

Det er fint, at I er henvist til børneafdelingen, så de kan se om de kan finde en fysiologisk forklaring. En del børn får dog forstoppelsesproblemer netop i 2.5 års alderen, og jeg har på et tidspunkt fået at vide af en mave-tarm-børnelæge, at det skyldes enzymændringer. Samtidig får mange børn i denne alder også det man kalder for en perianal ...

Annonce

... streptokokinfektion, som kan gøre at barnet holder sig, ligesom at en lille rift, som svier og gør ondt, vil kunne gøre at barnet holder igen og derfor bliver forstoppet.

Du skal naturligvis også være opmærksom på hans indtag af kost og meget gerne give ham mad, som kan sætte lidt gang i maven. Det kan f.eks. være sveskemos eller måske en sveskegrød, abrikosgrød eller lignende. Surmælksprodukter er også godt til at stabilisere lidt i maven og faktisk så vil nogle børn godt kunne få sat lidt gang i maven af koldskål. Han bør ikke få for meget af det, men et lille glas som han måske kan drikke en gang imellem. Brød med bløde kerner kan være et forsøg værd - øllebrød dagligt i en periode. Krydret mad som f.eks. en mild karrysovs (f.eks boller i karry) eller en let krydret gryderet, sovsede retter osv. kan også nogle gange være godt.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og så skal han have masser af væske. Det er vigtigt at han drikke vand nok. Hvis han ikke er meget for vand, så må du blande lidt frugt i eller måske give ham lidt tynd saft:) Væske nok skal han have.

Motion - det er vigtigt at han rører sig. Og du må gerne hjælpe ham med at kravle, løbe, hoppe, jo mere han kan bevæge sig, jo bedre er det:)

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Tun og børn

Har du børn mellem 0 og 14 år, er det vigtigt, at du serverer masser af forskellig fisk for dem – men nye beregninger viser, at børn under 3 år bør få andre typer fisk end tunbøffer og udskæringer fra andre store rovfisk samt dåsetun.

Problemet med tunbøffer og andre store rovfisk er, at selv ved indtag af en lille mængde, kan barnet få kviksølv i en mængde, der kan skade barnets udvikling.

Alle børn op til 14-års alderen bør styre uden om tunbøffer og andre...

Læs mere i Babylex

Jern - jerntilskud præmatur

Børn, der er født for tidligt, har behov for jerntilskud, da de har mindre depot af jern ved fødslen og større væksthastighed. Jern tilskuddet startes 6 uger efter fødslen:

Fødselsvægt < 1500 gram: Ca 8 mg jern dagligt i 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: ca 8 mg jern dagligt til 6 måneder

Børn, som får mere end halvdelen af deres ernæring som modermælkserstatning, skal have ½ dosis jern, dvs. ca. 4 mg hver dag eller 8 mg hver anden dag.

Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

tak fordi du eksisterer! I 6,5 måned - siden min søn kom til verden - har jeg benyttet mig af din hjemmesiden og læst adskillige hjælpsomme svar/spørgsmål/artikler mm. Hvilken lettelse i øvrigt, at en del førstegangsmødre føler det samme som jeg selv; overvældet af kærlighed, nervøs, urolig, lykkelig, nysgerrig, komplet for meget etc etc:)

Din kærlige og varme jargon gør, at man straks føler sig tryg i at “dele” ens liv og baby med dig!