Svar: Bange for at lave stort
3. februar 2015
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kære Malene
Tak for dit brev :)
Hvor er det synd, at din dreng skal have problemer med hård mave og have så ondt. Du har helt ret, når du skriver, at det er en ond cirkel, for jo mere han holder igen, jo sværere bliver afføringen at komme af med og så gør det mere ondt og han vil holde mere igen…
Derfor er det også rigtig godt, at du giver ham afføringsmiddel dagligt - enten laktulose eller movicol. Det han bedst kan lide og tager bedst imod. Det er vigtigt at han oplever en periode med blød afføring og uden at det gør ondt, så han glemmer at det kan være ubehageligt. Og han skal have afføringsmiddel fast hver dag og ikke først, når han virker til at have ondt eller du synes, at der er gået for lang tid. Han bliver sandsynligvis nok nødt til at få det gennem flere uger og det er okay - du kan drøfte hvor længe med jeres læge efterhånden, som du oplever at det virker.
Det er fint, at I er henvist til børneafdelingen, så de kan se om de kan finde en fysiologisk forklaring. En del børn får dog forstoppelsesproblemer netop i 2.5 års alderen, og jeg har på et tidspunkt fået at vide af en mave-tarm-børnelæge, at det skyldes enzymændringer. Samtidig får mange børn i denne alder også det man kalder for en perianal streptokokinfektion, som kan gøre at barnet holder sig, ligesom at en lille rift, som svier og gør ondt, vil kunne gøre at barnet holder igen og derfor bliver forstoppet.
Du skal naturligvis også være opmærksom på hans indtag af kost og meget gerne give ham mad, som kan sætte lidt gang i maven. Det kan f.eks. være sveskemos eller måske en sveskegrød, abrikosgrød eller lignende. Surmælksprodukter er også godt til at stabilisere lidt i maven og faktisk så vil nogle børn godt kunne få sat lidt gang i maven af koldskål. Han bør ikke få for meget af det, men et lille glas som han måske kan drikke en gang imellem. Brød med bløde kerner kan være et forsøg værd - øllebrød dagligt i en periode. Krydret mad som f.eks. en mild karrysovs (f.eks boller i karry) eller en let krydret gryderet, sovsede retter osv. kan også nogle gange være godt.
Og så skal han have masser af væske. Det er vigtigt at han drikke vand nok. Hvis han ikke er meget for vand, så må du blande lidt frugt i eller måske give ham lidt tynd saft:) Væske nok skal han have.
Motion - det er vigtigt at han rører sig. Og du må gerne hjælpe ham med at kravle, løbe, hoppe, jo mere han kan bevæge sig, jo bedre er det:)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske