Svar: Renlighed - 34 måneder
8. januar 2015
Alder:
2 år, 10 mdr.
Kære Rikke
Tak for dit brev :)
Årstiden taler ikke for at træne renlighed. Det er svært at nå toilet og potte, med alt det tøj, som skal af og samtidig risikerer han at blive syg, hvis han kommer til at gå rundt med våde bukser.
Dertil kommer at renlighed er en proces, som han skal være klar til både fysiologisk og mentalt og som du beskriver det, så lyder han endnu ikke helt klar.
Rent fysiologisk skal han kunne holde sig i minst 3 timer og du fortæller at når du skifter hans ble ca hver anden time, så er den altid våd. Han kan altså ikke styre sin vandladning endnu. Og mentalt, så vil han gerne have ble på. Han søger den tryghed som bleen giver ham. Og det skal accepteres. Det bedste udgangspunkt for at træne renlighed er faktisk, hvis han selv kommer og siger til.
Man siger at renlighed har 3 faser:
I første fase kommer barnet og siger, når det har lavet noget i bleen. Barnet er bevidst om, at det gerne vil have en ren ble på.
I anden fase, kommer barnet og siger til, når det sker "nu tisser jeg" og har således fornemmelsen af, at det er nu, og hvad det er.
Og i tredje fase kommer barnet og siger til lige inden "jeg skal tisse!", og så er det med at være hurtig, for at nå toilet eller potte.
Og jeres dreng lyder til at være i fase 1 - og det er helt fint, det er jo den første start og det er derfor rigtig fint, at I lader ham tisse på potten om morgenen og om aftenen, og gør det lidt til en leg. Det skal forbindes med noget som er rart og ikke noget I kæmper om, eller hvor han føler sig unødigt presset.
Det første skridt vil ikke være at tage bleen af, men derimod at lade ham beholde bleen på og så indføre faste toilettider. Det vil sige, at han skal følges på toilettet morgen, aften og i løbet af dagen f.eks. før han skal ud at lege, før I kører op for at handle og i forbindelse med måltiderne.
Det er vigtigt ikke at fjerne bleen for hurtigt, da det altid er et nederlag med våde bukser, men en succesoplevelse at have en tør ble - og små successer er der brug for. De moderne bleer suger godt, så selvom han når at dryppe lidt i bleen, så vil den kunne bruges igen og dermed en succes. Drypper han i underbukserne, så er I nødt til at skifte dem og det er naturligt ikke rart.
Når han gennem længere tid har en tør ble, hver gang han går på toilettet, så kan I tage bleen af. Ofte bruges stadig ble om natten.
Nogle børn mister lidt interessen undervejs, de glemmer at tisse og kommer til at tisse i bukserne, fordi de leger for godt, overhører kroppens signaler osv. Og i den forbindelse kan man f.eks. bruge "belønning" i form af en lille rosin, vingummi eller andet. Men det virker bedst, hvis det bruge til at komme over den sidste lille hurdle for at det skal lykkes. Hvis I bruger belønning nu, så vil han være mere interesseret i at få sin belønning og vil sandsynligvis ikke forbinde det med at skulle smide bleen og det vil ikke have effekt…
Og så er han lige nu for lille og ikke parat. Giv ham ro og se om ikke han er mere parat, når det bliver varmere i vejret :)
Jeg forstår godt, at det kan være svært med to blebørn og at I gerne vil have ham renlig før en lille ny kommer, men det er ikke sikkert at det bliver noget problem. Måske vil han af sig selv få lyst til at smide bleen, når den lille ny kommer, fordi det kan være med til at adskille ham fra den lille - en følelse af ikke at være baby, men være en stor dreng… Sådan er der også nogle børn der reagerer, så I må se hvad tiden bringer:)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske