Svar: Klar til potte?
27. november 2014
Alder:
17 mdr.
Kære Helle
Tak for dit brev :)
Man siger at renlighed har 3 faser:
I første fase kommer barnet og siger, når det har lavet noget i bleen. Barnet er bevidst om, at det gere vil have en ren ble på.
I anden fase, kommer barnet og siger til, når det sker "nu tisser jeg" og har således fornemmelsen af, at det er nu, og hvad det er.
Og i tredje fase kommer barnet og siger til lige inden "jeg skal tisse!", og så er det med at være hurtig, for at nå toilet eller potte.
Derudover så er det vigtigt, at barnet kan holde sig tør i mindst 3 timer. Det er tegn på, at barnet fysiologisk er ved at være klar.
Årstiden taler ikke rigtig for at træne renlighed, og din datter er stadig meget lille, så det kan hos jer sagtens handle om, at hun er opmærksom på sin krop, mere end egentlig parathed. Derfor er det vigtigt, at hun ikke presses, men at du tager det stille og roligt og mere leger det med hende, så når hun har lyst til at sidde på potte, så kan I prøve - f.eks. når hun om aftenen alligevel har bleen af og skal i bad…
Men ja, hvis du fornemmer, at hun direkte siger til når hun skal tisse, så er det naturligvis helt okay, at du viser hende, at hun kan sætte sig på potten og tisse der og lykkes det, så er det jo super! Og det uanset hvornår på dagen, hun viser tegn. Hvis hun viser lyst til at ville prøve, og hun siger, at hun skal tisse, så skal du lade hende prøve potten. Ellers er det rigtig fint blot at have potten stående på badeværelset og lade hende prøve den, som noget helt naturligt før hun skal i bad. Det må gerne være en del af jeres rutiner, at hun lige sætter sig på potten og prøver imens du gør badevandet i badekaret klar.
Hun skal stadig have ble på hver dag og hvis du så fornemmer, at hun begynder at sige til flere gange om dagen, så kan du begynde at indføre flere faste tidspunkter hele dagen igennem, f.eks. før I spiser, før I løber ud for at lege osv., men lige nu tænker jeg, at det er for tidligt. Hun bruger også rigtig mange ressourcer på at være i vuggestue, og det er vigtigt, at give hende ro og tid:)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske