Svar: Klar til potte?

27. november 2014

Kategori:
Alder:
17 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Helle

Tak for dit brev :)

Man siger at renlighed har 3 faser:

I første fase kommer barnet og siger, når det har lavet noget i bleen. Barnet er bevidst om, at det gere vil have en ren ble på.

I anden fase, kommer barnet og siger til, når det sker "nu tisser jeg" og har således fornemmelsen af, at det er nu, og hvad det er.

Og i tredje fase kommer barnet og siger til lige inden "jeg skal tisse!", og så er det med at være hurtig, for at nå toilet eller potte.

Derudover så er det vigtigt, at barnet kan holde sig tør i mindst 3 timer. Det er tegn på, at barnet fysiologisk er ved at være klar.

Årstiden taler ikke rigtig for at træne renlighed, og din datter er stadig meget lille, så det kan hos jer sagtens handle om, at hun er opmærksom på sin krop, mere end egentlig parathed. Derfor er det vigtigt, at hun ikke presses, men at du tager det stille og roligt og mere leger det med hende, så når hun har lyst til at sidde på potte, så kan I prøve - f.eks. når hun om aftenen alligevel har bleen af og skal i bad…

Men ja, hvis du ...

Annonce

... fornemmer, at hun direkte siger til når hun skal tisse, så er det naturligvis helt okay, at du viser hende, at hun kan sætte sig på potten og tisse der og lykkes det, så er det jo super! Og det uanset hvornår på dagen, hun viser tegn. Hvis hun viser lyst til at ville prøve, og hun siger, at hun skal tisse, så skal du lade hende prøve potten. Ellers er det rigtig fint blot at have potten stående på badeværelset og lade hende prøve den, som noget helt naturligt før hun skal i bad. Det må gerne være en del af jeres rutiner, at hun lige sætter sig på potten og prøver imens du gør badevandet i badekaret klar.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hun skal stadig have ble på hver dag og hvis du så fornemmer, at hun begynder at sige til flere gange om dagen, så kan du begynde at indføre flere faste tidspunkter hele dagen igennem, f.eks. før I spiser, før I løber ud for at lege osv., men lige nu tænker jeg, at det er for tidligt. Hun bruger også rigtig mange ressourcer på at være i vuggestue, og det er vigtigt, at give hende ro og tid:)

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Sushi til børn

Børn må gerne få sushi - men der er nogle ting du skal overveje:

- Fisken der bruges skal have været frosset ned til - 20 grader i mindst 24 timer. Der kan forekomme parasitter i fisk og disse dræbes ved frysning.

- Sushien skal fremstilles under hygiejniske forhold. Den bør spises samme dag som den er lavet og køber du den færdigpakket skal du være opmærksom på korrekt opbevaringstemperatur og holdbarhedsdato.

- Børn under 3 år må højst spise 25...

Læs mere i Babylex

Rygning

Når mødre ryger passerer nikotin og andre giftige stoffer fra tobakken over til barnet via modermælken. Derfør bør kvinder der ammer ikke ryge.

Passiv rygning er farligt. Det er vigtigt at det lille barn ikke udsættes for tobaksrøg. Det er vigtigt at begge forældre er bevidst om at have et ansvar i forhold til at beskytte barnet mod tobaksrøg. Vokser et barn op i et hjem, hvor den ene eller begge forældre ryger, har barnet stor risiko for at få mellemørebetændelse og udvikle...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit svar angående min datter, som græd sig selv i søvn. For første gang i lang tid havde jeg en rigtig god fornemmelse i kroppen efter at have læst dit svar. Jeg kunne mærke, at du fik sat mange af de rigtige ord på situationen.

Tak fra Sanne, mor til pige på knap 4 måneder.