Svar: Kløe ved endetarmsåbningen
9. november 2014
Alder:
3 år
Kære Stine
Tak for dit brev :)
Det lyder som om at I har haft lægen inde over, når I har fået behandling for orm sat i værk. Og det er rigtig godt, det er vigtigt at finde ud af, hvorfor jeres dreng klør sig.
Der kan være mange forklaringer, hvor orm er en af dem. Han kan også have en svampeinfektion ved endetarmen og nogle børn får også en perianal streptokokinfektion. Det kan give forstoppelse og dermed risiko for at han får en lille rift i forbindelse med at han har afføring - og det kan give ekstra kløe.
Det er rigtig godt, at I er opmærksomme på, at han skal i bad og at hygiejnen er vigtig. Det er dog en balance, for man kan også komme til at vaske for meget. Jo mere man vasker, jo mere fedstof fjernes og hvis huden tørrer ud, så vil det klø ekstra… Det vil derfor være rigtig godt at I vasker ham med en intimsæbe, som er beregnet til nedre hygiejne, ligesom det er godt, at I smører ham med lidt creme eller salve. Det kan være inotyol eller en zinksalve eller lignende. Og I kan også prøve at bruge lidt badeolie i badevandet et par gange.
Det er vigtigt at få nedsat hans lyst til at klø sig, for jo mere han klør sig, jo mere vil det ofte klø og jo sværere bliver det at lade være og komme det til livs. Her kommer salven igen ind og derudover er behandling med binyrebarkhormon nogle gange nødvendigt (locoid cremen). Det er rigtig godt, at I fornemmer at kløen er aftaget og at det ikke længere svier - men stadig er det vigtigt at finde den korrekte årsag.
En lille overfladisk kradserift vil ofte være hurtig til at hele, og hurtig vil sige inden for 1-2 døgn. Men en lidt dybere rift (analfissur), som det væsker fra, hvor det bløder osv. vil godt kunne vare længere tid. Her vil du ofte kunne se at huden omkring endetarmsåbningen er rød og hævet og der vil, som du skriver, kunne komme frisk blod, når han har afføring. Det er her vigtigt, at I hjælper ham med at holde maven igang naturligt, så hans afføring ikke er hård at komme af med. Jeg ved fra dit tidligere brev, at han har haft problemer med forstoppelse og det kan være nødvendigt igen at give ham afføringsmiddel i en periode eller øge ham i mængde. Det vil også være rigtig godt, hvis I kan hjælpe ham med at blive tørret og vasket, så huden og riften får så meget ro som muligt.
Da han har smidt bleen, kan der sagtens være en sammenhæng med, hvordan han lige får sig tørret i forbindelse med toiletbesøg, og i en periode skal I måske ind og hjælpe ham. Det kan også være at I skal købe noget ekstra blødt toiletpapir eller lade ham tørre efter med en vådserviet… Selvom han måske helst vil klare det hele selv, så kan det være en god idé, at I lige nu insisterer på at hjælpe ham, netop for at han ikke skal have ondt i numsen - det gør I sikkert allerede, men for en sikkerheds skyld nævner jeg også lige det:)
Jeg håber, I kan bruge disse overvejelser lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske