Svar: Kløe ved endetarmsåbningen

9. november 2014

Kategori:
Alder:
3 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Stine

Tak for dit brev :)

Det lyder som om at I har haft lægen inde over, når I har fået behandling for orm sat i værk. Og det er rigtig godt, det er vigtigt at finde ud af, hvorfor jeres dreng klør sig.

Der kan være mange forklaringer, hvor orm er en af dem. Han kan også have en svampeinfektion ved endetarmen og nogle børn får også en perianal streptokokinfektion. Det kan give forstoppelse og dermed risiko for at han får en lille rift i forbindelse med at han har afføring - og det kan give ekstra kløe.

Det er rigtig godt, at I er opmærksomme på, at han skal i bad og at hygiejnen er vigtig. Det er dog en balance, for man kan også komme til at vaske for meget. Jo mere man vasker, jo mere fedstof fjernes og hvis huden tørrer ud, så vil det klø ekstra… Det vil derfor være rigtig godt at I vasker ham med en intimsæbe, som er beregnet til nedre hygiejne, ligesom det er godt, at I smører ham med lidt creme eller salve. Det kan være inotyol eller en zinksalve eller lignende. Og I kan også prøve at bruge lidt badeolie i badevandet et par gange.

Det er vigtigt at få nedsat hans lyst til at klø sig, for jo mere han klør sig, jo mere vil det ofte klø og jo sværere bliver det at lade være og komme det til livs. Her kommer salven igen ind og derudover er behandling med binyrebarkhormon nogle gange nødvendigt (locoid cremen). Det er rigtig godt, at I fornemmer at kløen er aftaget og at det ikke længere svier - men stadig ...

Annonce

... er det vigtigt at finde den korrekte årsag.

En lille overfladisk kradserift vil ofte være hurtig til at hele, og hurtig vil sige inden for 1-2 døgn. Men en lidt dybere rift (analfissur), som det væsker fra, hvor det bløder osv. vil godt kunne vare længere tid. Her vil du ofte kunne se at huden omkring endetarmsåbningen er rød og hævet og der vil, som du skriver, kunne komme frisk blod, når han har afføring. Det er her vigtigt, at I hjælper ham med at holde maven igang naturligt, så hans afføring ikke er hård at komme af med. Jeg ved fra dit tidligere brev, at han har haft problemer med forstoppelse og det kan være nødvendigt igen at give ham afføringsmiddel i en periode eller øge ham i mængde. Det vil også være rigtig godt, hvis I kan hjælpe ham med at blive tørret og vasket, så huden og riften får så meget ro som muligt.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Da han har smidt bleen, kan der sagtens være en sammenhæng med, hvordan han lige får sig tørret i forbindelse med toiletbesøg, og i en periode skal I måske ind og hjælpe ham. Det kan også være at I skal købe noget ekstra blødt toiletpapir eller lade ham tørre efter med en vådserviet… Selvom han måske helst vil klare det hele selv, så kan det være en god idé, at I lige nu insisterer på at hjælpe ham, netop for at han ikke skal have ondt i numsen - det gør I sikkert allerede, men for en sikkerheds skyld nævner jeg også lige det:)

Jeg håber, I kan bruge disse overvejelser lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Bæresele

En bæresele giver barn og forældre mulighed for at være tæt sammen, hvilket er ideelt især de første måneder, hvor barnet har brug for tæt kontakt og man også gerne vil have hænderne fri til at lave praktiske ting en gang imellem.

I starten bruges selen kun kortvarigt. Et barn har brug for afveksling, nogle gange vil det have ro og være i fred, andre gange har det behov for varme og nær kropskontakt.

Indtil barnet kan holde hovedet selv, er det vigtigt, at...

Læs mere i Babylex

Æbler og æblemos

Barnet kan fra 6 måneder spise al slagt frugt, frisk eller kogt. Frugten bør stadig moses, og æblemos vil ofte være et hit hos børn - især hvis det serveres, som topping på en grød. Rå æbler bør du dog være opmærksom på.

Børn under 3 år bør ikke få fødevarer, som er meget hårde eller som knækker let. En stor æblebåd kan knække og sætte sig fast i halsen, og af samme grund kan det ikke anbefales at give små børn et helt æble at gnave af. Du skal også være opmærksom på skrællen,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dine fantastiske sider - det er dejligt at kunne skrive til dig, når man bor i Italien hvor der ikke findes sundhedsplejerske ;o)

Kærlig hilsner
Tanya fra Italien