Svar: Skal bleen på igen?

6. oktober 2014

Kategori:
Alder:
2 år, 7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Hej med jer

Tak for jeres brev og fine beskrivelse af jeres datter og jeres forløb med renlighed:)

Det lyder helt bestemt, som om at I har ramt det rigtige tidspunkt, og jeres datter har været parat. Hun har faktisk været renlig gennem de sidste par måneder, men det er klart, at interessen for at gå på toilettet nu er langt mindre. Det er også helt naturligt, at hun bliver opslugt af en leg og derfor overhører kroppens signaler - og så sker der uheld, og det er rigtigt synd.

Jeg synes også, det lyder rigtig fint med måden I har grebet det an på og naturligvis må man rose og glæde sig over, når det lykkes. Det er netop vigtigt, at barnet mærker, at det er en lille sejr og at det er noget, som betyder noget for både forældre og barn. Det er faktisk ikke lige gyldigt om barnet laver i bleen eller på toilettet.

Det er naturligt, at jeres datter stadig har brug for at blive husket på, at hun skal gå ud at tisse, ligesom man ikke kan regne med, at hun gør det af sig selv. Nogle gange skal man tage hende i hånden og følge hende på toilettet, som en helt naturlig del af hverdagen "kom vi skal lige ud at tisse, før vi kører". Det er en naturlig regel som gælder alle i familien - også selvom hun ikke synes hun skal tisse, så er det godt at tisse af, før man kører, for man ved jo ikke, hvornår der lige er et toilet igen:) Og sådan er det også i vuggestuen. Hun skal lige hjælpes ud på toilettet, før hun løber ud for at lege, før hun tager regntøjet, flyverdragten på osv. Fordi man på den måde hjælper hende til at lykkes netop med renlighed. Det er ikke besværligt. Ofte kan hun jo klare det selv, hvis hun lige får en ...

Annonce

... hjælpende hånd og hun kan kalde, når hun er færdig, så hun kan få hjælp til at blive tørret. Men det kræver naturligvis et samarbejde og en gensidig forståelse…

Skal hun have bleen på igen? Ikke derhjemme, for her går det udmærket med at nå toilettet og sige til, men hvis der ikke kan samarbejdes med vuggestuen omkring det, så kan det være en god idé, når hun er der. Netop for at hun ikke skal lave i bukserne og blive ked af det nederlag. Laver hun i bukserne, så skal alt skiftes og de voksne bliver tydeligt irriterede, og det vil naturligt ikke give en følelse af at mestre og at kunne - laver hun i bleen, så skal kun bleen skiftes og det gøres hurtigt og hun kan lege videre.

En tør ble er en succesoplevelse og det er netop vigtigt, hvis hun får ble på igen, at hun ikke får at vide, at hun bare skal lave i den. Den skal kun bruges som en sikkerhed, - hun skal stadig følges på toilettet og hjælpes til at bleen holdes tør. Bleen skal altså bruges som et par trusser, der trækkes op og ned. Og så kan man jo så diskutere, hvorvidt bleen er nødvendig, for hvis hun hjælpes til toilettet i forbindelse med spisetider, før legepladsen osv. så vil der højst sandsynligt ikke ske uheld, og så er bleen jo igen ikke nødvendig…

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Jeg kan godt forstå at I er frustrerede og jeg synes at I skal tage en snak med pædagogerne om, hvordan I fælles kan hjælpe hende med at blive renlig. Det er nødt til at være et fælles projekt og rigtig mange børn vil vise sig parate til renlighed, når de er 2.5 år, og der er naturligvis en vigtig pædagogisk opgave i at hjælpe børnene med dette.

Håber I kan bruge dette videre:)

Fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Æg

Hårdkogte æg, eller æggepandekage, kan gives fra 6 måneders alderen. Men i små mængder. Æg kan således gives som en del af en varieret kost og mange børn kan godt lide smagen af æg.

I æggeblommen findes et relativt højt indhold af kolesterol, det er dog først og fremmest madens indhold af mættet fedt, der påvirker blodets kolesterolindhold.

Man ved ikke præcist, hvor meget æg man kan tåle før det ses på kolesterolindholdet. Nogle mennesker kan spise meget æg og...

Læs mere i Babylex

Bleudslæt

Bleudslæt ses som rødme på numsen. Det kan være små røde pletter, men det kan også være store røde skjolder på huden. Der kan gå hul og komme sår, hvis det er rigtig slemt.

Bleudslæt opstår ofte, hvis barnet har haft en ble på for længe, der har været for våd af tis eller afføring. Det er syren i urin og afføring, der så ødelægge barnets hud. Børn kan også blive røde i numsen i forbindelse med diarré, hvor man måske ikke når at opdage at barnet har noget i bleen og derfor ikke...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen
For gud ved hvilken gang er jeg på din hjemmeside for lige at tjekke, hvordan det nu er med forkølelse og graviditet. Jeg har brugt siden så mange gange. Og hver gang har jeg fået højt kvalificerede og superpraktiske og tryghedskabende svar. Det vil jeg bare lige sige tak for.
Mvh Birgitte