Svar: Skal bleen på igen?
6. oktober 2014
Alder:
2 år, 7 mdr.
Hej med jer
Tak for jeres brev og fine beskrivelse af jeres datter og jeres forløb med renlighed:)
Det lyder helt bestemt, som om at I har ramt det rigtige tidspunkt, og jeres datter har været parat. Hun har faktisk været renlig gennem de sidste par måneder, men det er klart, at interessen for at gå på toilettet nu er langt mindre. Det er også helt naturligt, at hun bliver opslugt af en leg og derfor overhører kroppens signaler - og så sker der uheld, og det er rigtigt synd.
Jeg synes også, det lyder rigtig fint med måden I har grebet det an på og naturligvis må man rose og glæde sig over, når det lykkes. Det er netop vigtigt, at barnet mærker, at det er en lille sejr og at det er noget, som betyder noget for både forældre og barn. Det er faktisk ikke lige gyldigt om barnet laver i bleen eller på toilettet.
Det er naturligt, at jeres datter stadig har brug for at blive husket på, at hun skal gå ud at tisse, ligesom man ikke kan regne med, at hun gør det af sig selv. Nogle gange skal man tage hende i hånden og følge hende på toilettet, som en helt naturlig del af hverdagen "kom vi skal lige ud at tisse, før vi kører". Det er en naturlig regel som gælder alle i familien - også selvom hun ikke synes hun skal tisse, så er det godt at tisse af, før man kører, for man ved jo ikke, hvornår der lige er et toilet igen:) Og sådan er det også i vuggestuen. Hun skal lige hjælpes ud på toilettet, før hun løber ud for at lege, før hun tager regntøjet, flyverdragten på osv. Fordi man på den måde hjælper hende til at lykkes netop med renlighed. Det er ikke besværligt. Ofte kan hun jo klare det selv, hvis hun lige får en hjælpende hånd og hun kan kalde, når hun er færdig, så hun kan få hjælp til at blive tørret. Men det kræver naturligvis et samarbejde og en gensidig forståelse…
Skal hun have bleen på igen? Ikke derhjemme, for her går det udmærket med at nå toilettet og sige til, men hvis der ikke kan samarbejdes med vuggestuen omkring det, så kan det være en god idé, når hun er der. Netop for at hun ikke skal lave i bukserne og blive ked af det nederlag. Laver hun i bukserne, så skal alt skiftes og de voksne bliver tydeligt irriterede, og det vil naturligt ikke give en følelse af at mestre og at kunne - laver hun i bleen, så skal kun bleen skiftes og det gøres hurtigt og hun kan lege videre.
En tør ble er en succesoplevelse og det er netop vigtigt, hvis hun får ble på igen, at hun ikke får at vide, at hun bare skal lave i den. Den skal kun bruges som en sikkerhed, - hun skal stadig følges på toilettet og hjælpes til at bleen holdes tør. Bleen skal altså bruges som et par trusser, der trækkes op og ned. Og så kan man jo så diskutere, hvorvidt bleen er nødvendig, for hvis hun hjælpes til toilettet i forbindelse med spisetider, før legepladsen osv. så vil der højst sandsynligt ikke ske uheld, og så er bleen jo igen ikke nødvendig…
Jeg kan godt forstå at I er frustrerede og jeg synes at I skal tage en snak med pædagogerne om, hvordan I fælles kan hjælpe hende med at blive renlig. Det er nødt til at være et fælles projekt og rigtig mange børn vil vise sig parate til renlighed, når de er 2.5 år, og der er naturligvis en vigtig pædagogisk opgave i at hjælpe børnene med dette.
Håber I kan bruge dette videre:)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske